در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
سرودهای فاخر دانشآموزی میتوانند ماندگارترین موسیقیهای زمانه خود باشند
تهران (پانا) - محمد گلریز خواننده شناخته شده موسیقی کشور میگوید موسیقی همانقدر که سازنده است، میتواند مخرب هم باشد، امروزه سرودها به یکی از تاثیرگذارترین و جریانسازترین اتفاقات موسیقی جهان تبدیل شده است و سرودهای دانشآموزی میتواند ماندگارترین موسیقیهای زمانه خود باشد.
محمد گلریز پیشکسوت و خواننده ماندگارترین سرودهای انقلابی در گفتوگو با پانا با اشاره به اهمیت موسیقی کودک و تأثیر این گونه موسیقی بر کودکان گفت: «موسیقی یکی از تأثیرگذارترین المانها برای نسل جدید است خصوصاً در زمان حال که زیر فشار شدیدترین تهاجمهای فرهنگی هستیم و دشمنان این مرزوبوم در این حوزه سرمایهگذاری بسیاری کردند.»
وی ادامه داد: «سرمایهگذاری دشمنان فرهنگی ماامروز به یک حلقه مبارزه با فرهنگ ایرانی تبدیل شده است و ما نیز باید در حوزه موسیقی با سرمایهگذاری بیشتر باهدف تأثیرگذاری بر نسل جدید و جوانان و نوجوانان و کودکان به ساخت موسیقی بپردازیم. البته در سالهای گذشته در این حوزه اقدامات زیادی هم انجام داده شده است اما همچنان نیاز به کار است. ما باید در کنار اقدامات دشمنان اقداماتی را با هدف بهبود بخشیدن به این وضعیت انجام دهیم و بهاصطلاح در برابر این تهاجم فرهنگی مقاومت کنیم.»
گلریز همچنین به تأثیرات مخرب موسیقی بر روح و روان کودکان امروز اشاره کرد و گفت: «موسیقی بسیار تأثیرگذار است اما در حال حاضر با تهاجم فرهنگی که صورت گرفته تأثیرات مخربی بر روح و روان جوانان و نوجوان و کودکان عزیز کشورمان گذاشته است موسیقی همانطور که فرهنگساز است میتواند بسیار هم مخرب باشد و دانشمندان زیادی هم این را تائید میکنند و ما باید از موسیقی بهدرستی استفاده کنیم و در مسیر اهداف خودمان آن را پیش ببریم.»
وی ادامه داد: «یک دانشمند فرانسوی در مطلبی بیان میکند که دستگاه فشارخون را به دست خود بسته و سپس به یک موسیقی مخرب گوش سپرده و تغییرات زیادی روی دستگاه فشارخون شاهد بوده و همه اینها بیانگر این است که ما باید موسیقی خوب را بشناسیم و موسیقی خوب گوش دهیم زیرا موسیقی همانقدر که سازنده است، میتواند مخرب هم باشد.»
گلریز در ادامه یادی از علی راغب کرد و گفت: «موسیقیای سازنده است که فاخر باشد و این را در شعرهایی که استاد علی راغب پس از انقلاب برای دانشآموزان سرودند شاهد هستیم و این اشعار در آن دوران بسیار تأثیرگذار بودند و جوانان و نوجوانان و کودکان را در مسیر انقلابی و درست قرار میدادند و این موسیقی فاخر است.»
وی همچنین ادامه داد: «موسیقی حال حاضر که در کشورهای دیگر برای کودکان ایرانی ساخته میشود بسیار آسیبزننده و تخریبگر شده است و آنها متنهای مبتذلی را بهعنوان موسیقی به خورد جوانان و نوجوانان و حتی کودکان ما میدهند و این موسیقیها حتی بر ظاهر آنها تأثیر گذاشته است و اصل آنها را نیز تغییر داده است چراکه کودکان و جوانان از این موسیقیها و از این خوانندهها الگوبرداری میکنند.»
این هنرمند شناختهشده حوزه موسیقی در ادامه با اشاره به تأثیرگذاری سرودهای دانشآموزی گفت: «سرودهای دانشآموزی و کُر خوانیها نهتنها آسیبزننده نخواهد بود بلکه سازنده است و باید برای پیشبرد سرودهای دانشآموزی معلمانی را تربیت کنیم تا برای دانشآموزان در این حوزه فعالیتهای گستردهتری شکل بگیرد.»
گلریز با اشاره به کودکی خود خاطرهای دراینباره گفت: «درگذشته و زمانی که من دانشآموز بودم، درسی در مدرسه داشتیم به نام سرود و در شهرها و همایشهای مختلف این سرودهای دانشآموزی را اجرا میکردیم و علاوه بر پیام شعر و سرود، همدلی و همراهی و حتی کار تیمی را آموختیم و سرود دانشآموزی یک موسیقی فاخر بوده و این اتفاق یک اتفاق سازنده است.»
وی در ادامه بیان کرد: «موسیقی فاخر و سرود دانشآموزی میتواند در پیشرفت دانشآموزان و پیشبرد اهداف آنان بسیار تأثیرگذار باشد و موسیقی فاخر موسیقی سازنده است. یک جمله از شادروان علامه جعفری هست که گفتهاند موسیقی یعنی بر روی یک خط مرزی حرکت کردن و این حرف ایشان به این معناست که یک حرکت اشتباه کل اهداف را خراب خواهد کرد و یکقدم درست بسیار سازنده خواهد بود.»
وی به سرود شهید مطهری و بیانات امام خمینی (ره) دراینباره اشاره کرد و گفت: «با سرود شهید مطهری نزد حضرت امام رفته بودیم و ایشان شخصیتی بودند که هرآن چه دور از اسلام بود را رد میکردند و مستقیم و استوار در راستای اهداف اسلام قدم برمیداشتند زمانی که این سرود را گوش کردند، فرمودند اگر شعر این سرود را نیز برداریم یک موسیقی سنتی ایرانی خواهد بود و حضرت امام (ره) این موسیقی و آن شعر را تائید کردند و بر آن حتی تاکید هم کردند.»
گلریز همچنین ادامه داد: «حضرت امام خمینی (ره) پس از تائید کار بیان کردند که این موسیقی که تائید ایشان است اگر از رادیو امریکا پخش شود هرگز به آن گوش نخواهند داد و تائید ایشان نخواهد بود چراکه هدف ساخت یک موسیقی بر سازنده یا مخرب بودن آن تأثیر میگذارد و دشمنان قطعاً با اهداف دیگری این موسیقی را خواهند ساخت.»
وی بیان کرد: «سرود دانشآموزی و موسیقی فاخر بسیار مورد تائید است و بهتر است در این زمینه بیشتر کار شود و سرمایهگذاری کنیم و از موسیقی درست و شعر درست استفاده کنیم که همه اینها نیازمند یک معلم یا یک سازنده دلسوز و هدفمند است چراکه آفریننده یک اثر و نیت قلبی آن بسیار بر درست بودن یا نبودن یک اثر تأثیر میگذارد.»
گلریز در ادامه به نیازهای امروزی جامعه دانشآموزی اشاره کرد و گفت: «باید دانشآموزان را با سرودها و شعرهای فاخر آشنا کنیم و با استفاده از موسیقیهای سنتی و اصیل و فاخر ایرانی به آنها بیاموزیم، همچنین همدلی و ایثار را به آنها نشان دهیم. امروزه در غزه شاهد حملات و کشتار کودکان بودیم و بیشتر جهانیان از جمله جوانان خود ما دراینباره سکوت کردند و نیاز است تا با موسیقی حس همدلی و ایثار و فداکاری را در آنها نهادینه کنیم.»
وی در ادامه خاطرهای از تأثیرگذاری موسیقی فاخر گفت: «یکی از آشنایان در آمریکا در حال گذراندن دوره دانشجویی خود است و آنها در هر رشته تحصیلی باید واحدی به اسم موسیقی بینالملل را پشت سربگذارند و روزی در این کلاس استاد آن درس بیان میکند خجسته باد این پیروزی یک موسیقی فاخر ایرانی و بسیار تأثیرگذار است و این موسیقی را برای دانشجویان خود پخش میکند و این بیانگر این موضوع است که موسیقی فاخر، میتواند مرزها را پشت سربگذارد.»
گلریز بیان کرد: «سرود سلام فرمانده یک موسیقی درست بود و شعر زیبا داشت و برای این کار تبلیغ شد. خوب بودن کار باعث شنیده شدن آن شد و حتی در برخی کشورها این موسیقی را ترجمه و به زبان خود بازخوانی کردند بنابراین اصیل بودن و هدفمند بودن یک موسیقی آن را تبدیل به موسیقی فاخر و درنهایت اثرگذار میکند.»
ارسال دیدگاه