رادیو در پژواک آوای روحانی و ملکوتی رمضان

تهران (پانا) - رادیو امسال با توجه به تقارن مناسبت‌ها و اعیاد دینی و ملی ماه مبارک رمضان و نوروز، با دستانی پر از آموزه‌های معنوی و ایمانی در قالب برنامه‌های جدید، هدفمند معنایی، محتوایی و رمضانی و نوروزی به میان مردم معتقد به آموزه‌های دینی آمد و توانست خوراک معنوی مناسبی در سبد رسانه‌ای تقدیم شنوندگان کند.

کد مطلب: ۱۴۶۵۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
رادیو در پژواک آوای روحانی و ملکوتی رمضان

وقتی صحبت از سبد رسانه‌ای می‌شود این انتظار می‌رود که در این سبد، محتوای مناسب و متناسب با سلایق و علایق افراد در آن گنجانده شود؛ محتوایی که صرفا سرگرم کننده نباشد، بلکه حاوی آموزه‌های قرآنی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و ... باشد تا کاربردی باشد. بنابراین امسال برنامه‌سازان رادیو با برنامه ریزی معاونت صدای رسانه ملی، منسجم تر و با نگاه تازه ای به سراغ مفاهیم دینی رفته و برنامه ها را تهیه و روانه آنتن کردند که همچنان پخش برنامه‌هایی از این دست در رمضان ادامه دارد و مردم ایران زمین درضیافت الهی همسفره شده و طنین آوای ملکوتی رمضان و شکوه قرآن را در جهان بشریت به منصه ظهور گذاشته است.  اهتمام معاونت صدا و مدیران شبکه‌های مختلف، مجریان، برنامه‌سازان، کارشناسان و هنرمندان با تولید و پخش خیلی از برنامه‌های قرآنی و آموزشی، ایمانی، فرهنگی و اجتماعی منجر به همصدایی با شنوندگان متدین و وطن دوست شده و در ارتقای درجات معنوی مهمانان ضیافت الهی، ایفاگر نقش های بزرگ در رمضان امسال شده است. 

یکی از موضوعات بارز در این زمینه، پرداخت به مفاهیم و حکمت های نهج البلاغه با بیانی روان در برنامه های ماه رمضان رادیو هست. گرچه تا به امروز برنامه هایی با این محوریت تهیه و پخش شده اما آنچه اهمیت دارد این است که با زبانی ساده و شیوا به مردم گفته شود تا اثرگذار باشد که امسال این اتفاق در برنامه هایی از این جنس در شبکه های رادیویی رخ داد و شبکه های رادیویی با بهره بردن از نوآوری های خاص در قالب آیتم های شنیدنی این موضوع را طرح و در قالب دیگر آیتم ها به تبیین، تفسیر و بررسی مصداق ها پرداخت کردند‌.

از دیگر اتفاقات تازه در برنامه‌های رمضانی شبکه‌های رادیویی برپایی پویش طرح ختم قرآن از سوی رادیو معارف بود که با شرکت پر شور شنوندگان همراه شد. می‌توان گفت این پویش ملی، خانواده‌ها را از سراسر ایران دورهم جمع کرد تا نشان بدهد همچنان رادیو رسانه گرمی است که می تواند منجر به دورهمی خانواده ها شود. 

حضور گسترده قاریان نوجوان در برنامه‌های رادیویی از دیگر دستاوردهای معاونت صداست که رادیو به دنبال ترویج آموزه‌های قرآنی و مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان است. ضمن اینکه این موضوع نشان می‌دهد که رادیو دغدغه‌مند است تا مخاطبانش صرفا قشر میانسال جامعه نباشند، بلکه به دنبال جذب شنونده جوان و نوجوان هم است. 

همچنین امسال در برنامه‌های رمضان رادیو شاهد بهره‌مندی از ساختارهای جدید ویدیوکست‌ها و پادکست‌ها در ساخت برنامه‌های رمضانی هستیم که رونق تازه‌ای به برنامه‌های رادیو داده و برنامه‌ها با رنگ و لعاب ویژه‌ای پخش می‌شوند. این اتفاق با اقبال گرم شنوندگان جوان و علاقمند به برنامه‌سازی در رادیو قرار گرفته و پیامک‌های مردمی نشان می‌دهد که رادیو در این زمینه می‌تواند اقدامات جدی تری را در پیش بگیرد و این مسیر را با جدیت بیشتری دنبال کند‌.

تهیه و تولید ویژه برنامه‌های رمضانی با رویکرد مهم پاسداشت فرهنگ و اعتقادهای جامعه و استقبال و رضایت مردم از این آثار به ویژه برنامه‌های بامحتوا، معناگرا ومتعالی شب‌های قدر و همچنین همگامی نسل جوان با آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی و رمضانی و همنوایی خانواده‌ها با برنامه‌های ارزشی شبکه‌های متعدد رادیو، نمایشگر نقش تعیین کننده فرهنگسازی رادیو و همگرایی با مخاطبان گسترده از نسل‌های قدیمی وجدید رادیو است.

شبکه‌های رادیویی با اختصاص بخش‌های زیادی از تولیدات خود در بازگویی و باز نمایی ارزش‌ها و فضیلت‌های رمضانی با توفیق عمومی روبرو شد. ترویج مفاهیم وحکمت‌ها و درس‌های نهج البلاغه، پخش سخنان بزرگان دین و جامعه، تشویق و ترویج افطاری‌های ساده و مردمی در سراسر کشور، استفاده از زبان و بیان ساده و شیوا در ارائه و انتقال مسایل و مضامین قرآنی، دینی و رمضانی، نگرش متفاوت وبدیع در توضیح و تشریح مناسک و سنت های رمضانی، حضورچشمگیر قاریان کودک و نوجوان در شبکه های رادیویی، پخش صدای شهدا و باورها و توصیه های آنها و...نمونه هایی ازبرنامه های شاخص رادیو در رمضان امسال است.

نگاهی موشکافانه به برنامه های شبکه های رادیو و پیامک شنوندگان، گویای تلاش مثبت و ثمر بخش رادیو است.

رادیو تهران باجنت آباد و الهیه، رادیو معارف با برنامه دعوت، رادیو نمایش با برنامه هم سفره، رادیوجوان با شب‌های عزیز و یکی مثل ماه، رادیو ایران با قرار بی قراران، ترویج افطاری ساده در رادیو پیام، برنامه به رسم بهار در شبکه سلامت، روزه گشا در رادیو فرهنگ، نسیم نیاز در رادیو ورزش و... پخش زنده مراسم احیا از اماکن  مذهبی در شب احیا و ... همگی در نمایش جلوه و شکوه رمضان الهی به زبان مردم از صدای صمیمی و  اطمینان بخش رادیو موفق عمل کردند. همه این موارد نشان می دهد رادیو در انجام رسالت فرهنگی و اعتقادی خود در ماه رمضان موفق عمل کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار