در گفت‌وگو با پانا:

علیرضا مرادی: اکران در سینما باید مهندسی شود

تهران (پانا) - علیرضا مرادی روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی معتقد است که اکران نوروزی می‌تواند به فرهنگ تماشای مستند و پویانمایی در میان مردم کمک کند به همین دلیل اکران آن‌ها در این بازه زمانی نیازمند حمایت مدیران است.

کد مطلب: ۱۴۶۳۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا مرادی: اکران در سینما باید مهندسی شود

سینمای مستند و پویانمایی هم مانند فیلم‌های داستانی از اهمیت زیادی برخوردارند و بعضا تاثیر بالاتری بر مخاطبان دارند اما جایگاه آن‌ها در سینمای امروز مغفول مانده است. این روزها خبرهای اکران نوروزی بسیار به گوش‌مان می‌خورد اما در میان نام‌ فیلم‌های مختلف، خبری از مستند و پویانمایی، به‌خصوص پویانمایی کوتاه نیست. علیرضا مرادی، فعال فرهنگی درباره اهمیت تولید مستند و پویانمایی به پانا گفت: «هر نوعی از سینما، به‌خصوص مستند و انیمیشن وقتی تولید می‌شوند، باید به نمایش هم گذاشته شوند تا اثرگذاری خود را نشان دهند. به همان اندازه که تولید فیلم داستانی اهمیت دارد، می‌تواند تاثیرگذار، جریان‌ساز و فرهنگ‌ساز باشد. مستند و انیمیشن نیز اهمیت دارد و در برخی مواقع شاید این اهمیت و جایگاه بالاتر و بیشتر هم باشد. مستند از آنجایی که زنده است و تلاش می‌کند با فاصله کم‌تری معنی، فرهنگ و آیینی را به آدم‌ها نشان دهد، تاثیرگذار است.»

وی با بیان اینکه اگر جذابیت مستند به اندازه سینمای داستانی نباشد، قطعا کم‌تر هم نیست، ادامه داد: «فرهنگ تماشای مستند متاسفانه در جامعه ما جا نیفتاده است و نتوانسته‌ایم با اکران فیلم‌های سینمایی مستند آن را برای مخاطب جا بیندازیم درصورتی که اگر حمایتی برای آن وجود داشته باشد، قطعا مخاطب خود را پیدا می‌کند.»

مرادی در بخش بعدی صحبت‌هایش درباره پویانمایی خاطرنشان کرد: «سال‌هاست که از فضای ساخت پویانمایی در ایران می‌گذرد اما هنوز هم به نظر نوپا می‌آید. این سینما برخلاف مستند، ازجمله حوزه‌های هنری‌ است که خیلی زود جا می‌افتد و دیده می‌شود اما از آنجا که صنعت پر خرجی‌ است و باید به صورت تیمی به تولید برسد و تولید زمان‌بری دارد، هنوز در بحث عرضه به بلوغ کافی نرسیده و با مشکلات کمی روبه‌روست که فکر می‌کنم در سال‌های آینده برطرف شود و همان مطالبه‌ای که برای سینمای داستانی وجود دارد، برای آن هم به وجود خواهد آمد.»

این فعال فرهنگی تصریح کرد: «باید با حمایت از سینمای مستند و پویانمایی، این فرهنگ را برای مخاطبان‌مان جا بیاندازیم که در کنار فیلم‌های سینمایی به دیدن آن‌ها هم عادت کنند؛ این فرهنگ با نمایش این آثار در سینماها و سکوهای مختلف نمایشی مثل پلتفرم‌ها ایجاد خواهد شد به شرط آنکه نگاه حمایتی از آن‌ها وجود داشته باشد. کسانی که در حوزه اکران دست دارند باید به دیده شدن انیمیشن و مستند در بازه‌های زمانی خاص توجه کنند.»

وی تاکید کرد: نمایش آثار مستند و پویانمایی در بازه‌های زمانی خاص مثل نوروز بسیار تاثیرگذار خواهد بود؛ اگر یک فیلم خوب را در زمان نامناسبی به نمایش درآوریم، حتما آن میزان مخاطبی که می‌تواند داشته باشد، نخواهد داشت و بالعکس. ما به دوره اکران نوروزی و رمضانی، زمان طلایی اکران می‌گوییم بنابراین بهترین زمان برای این است که آثار نیازمند حمایت را به نمایش درآوریم چراکه مردم در این بازه زمانی با خانواده در تعطیلات سپری می‌کنند و ترجیح می‌دهند به سینما بروند پس زمان خوبی‌ است که فرهنگ تماشای سینما و انیمیشن را در میان آن‌ها جا بیاندازیم و از این سینما حمایت کنیم. این جریان می‌تواند در دوره اکران عید فطر، تابستان و... نیز اتفاق افتد.»

مرادی خاطرنشان کرد: «باید مخاطب‌شناس باشیم و اکران را مهندسی کنیم، اگر این اتفاق نیفتد و هر فیلمی در هر بازه زمانی که می‌خواهد روی پرده رود، جریان‌ساز نخواهد بود. باید بدانیم چه فیلمی در کنار چه فیلم دیگری اکران شود تا مخاطب بیشتری به سینما آید، فرهنگ‌سازی صورت گیرد و مخاطب را به تماشای فیلم مستند و انیمیشن عادت دهد.»

امیرحسین اشرفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار