2 سرور از فرآیند اکران سینماها حذف شدند؛ فسیل چگونه قاچاق شد

تهران (پانا) - هاشم میرزاخانی در نشستی با حضور خبرنگاران گزارش عملکرد یک ساله این موسسه را ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۳۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
2 سرور از فرآیند اکران سینماها حذف شدند؛ فسیل چگونه قاچاق شد

صبح امروز نشست خبری مدیرعامل موسسه سینماشهر برای اعلام گزارش عملکرد سال 1402 این موسسه با حضور هاشم میرزاخانی برگزار شد.

هاشم میرزاخانی در ابتدای این نشست با اشاره به گردهمایی سینماگران ایران در مهرماه سال جاری در تهران گفت: در مهرماه سال جاری300 سینمادار دور هم جمع شدند و کارگاهی برای آنها تدارک دیده شد که انسجامی برای توسعه سینمای ایران  بوجود بیاید . 

وی ادامه داد: در این گردهمایی کتاب «ره‌توشه» که شامل فعالیت‌های ۲۲ ماهه این موسسه بود به چاپ رسید. 

میرزاخانی در بخش دیگری از سخنان خود به 11 ماموریت اصلی موسسه سینما شهر اشاره کرد و گفت: موسسه سینما شهر ماموریت‌هایی داشته که شامل ۱۱ بند است که بر اساس آنها شاکله فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی بحث راه‌اندازی شبکه شناسا اولویت ما بود و از طریق این شبکه توانستیم همه سینماها را به هم مرتبط کنیم .

وی خاطرنشان کرد: در برخی از شهرها  فیبر نوری و در برخی استان‌های دیگر از طریق اینترنت ملی و در برخی شهرها از اینترنت و یک شبکه اختصاصی برای هر سینما استفاده کردیم تا بتوانیم شبکه شناسا را داشته باشیم.

میرزاخانی به ثمرات این طرح اشاره کرد و گفت: امسال ۳۳ فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر بود و توانستیم علاوه بر تهران، برای همه سینماهای کشور آثار جشنواره را از طریق شناسا ارسال کنیم که برای شروع به کار، قابل قبول بود چون کل کشور در آن واحد از طریق سینماشهر می‌توانستند آثار سینمای ایران را برداشت کنند و به نمایش بگذارند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر در ادامه این نشست به بحث سینماکارت اشاره کرد و گفت: سینما کارت دیگر در بازه‌هایی بسیاری برای حمایت از اقشار خاص و دعوت از آنها برای حضور در سینما فعالیت کردند. تکنولوژی زمانه به گونه‌ای بود که این امر، ابتدا با کارت اعتباری شکل می‌گرفت که یک پروسه عجیب و غریب بود.

وی ادامه داد:  ما تلاش کردیم از طریق سمفا نسبت به تخفیفات ارگانی اقدام کنیم حالا دو دوره است که تلاش کردیم تخفیفات ارگانی بدهیم تا مثلا بازنشستگان امکان تماشای فیلم‌ها را داشته باشند. به این‌گونه که شماره تلفن افراد شارژ می‌شود و آنها امکان دریافت بلیت سینما به شکل تخفیف‌دار را دارند. این موضوع عین کد تخفیف‌دار است. این اتفاق باعث توسعه حضور مخاطبان می‌شود. من امسال از شکل ارایه سینما کارت به دستگاه‌های دولتی راضی هستم و امید داریم با توجه به تبلیغات و نامه‌هایی که زده‌ایم جامعه خاموش به سینما بیایند.

میرزاخانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که سعی داریم آموزش فنی را از طریق سامانه برای سینماداران داشته باشیم، گفت: بحث تارنمای موسسه هم مطرح است که مدت‌هاست کار نمی‌کند. پیش از این فضایی برای تجمیع سالن‌های سینمایی کشور، اطلاعات آنها، خدمات آنها و... را نداشتیم تا افراد بتوانند فراوانی سینماها را روی نقشه ببینند و ما توانستیم اطلس سینمای ایران را بارگذاری کنیم و تلاش ما این است که فرمت سینما، ابعاد پرده، امکانات کافی‌شاپی‌ و... را در آن بارگذاری کنیم و درجه‌بندی سینماها دیده شود. ضمن اینکه می‌خواهیم آموزش‌های فنی از راه دور داشته باشیم‌ همچنین قیمت‌گذاری سینماها را هم از طریق این سامانه ارائه کنیم..

وی  به مبحث گیشه سیار اشاره کرد و گفت: بحث گیشه سیار را هم داریم که امکان ارائه همه خدمات را دارد. این گیشه سیار در مراکز پرتردد امکان نصب دارد. تلاش ما این است این گیشه در عید، در مراکز بزرگ و پرتردد راه‌اندازی شود. برای این امر هم می‌خواهیم تبلیغات مفصلی داشته باشیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر تصریح کرد: بحث تقسیم سهام هر صاحب اثر، صاحب سینما و ... از مبدا جزو برنامه‌ریزی‌های ماست ما در سمفا و آی‌تیکت به این موضوع فکر کردیم و با بانک‌های مختلف وارد مذاکره شدیم. جلسات متعددی با انجمن سینماداران، کانون پخش‌کنندگان و جامعه تهیه‌کنندگان داشتیم، برنامه این است در سال آتی با تجمیع حساب‌ها اقدام شود و ما هم ماژول سمفا را برای آنها فراهم کنیم.

میرزاخانی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث راه‌اندازی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای مهم دیگر بحث راه‌اندازی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران است درواقع می‌خواهیم همه سینماها از ظرفیت تبلیغات استفاده کنند. در مجموع ۱۵ سینما تبلیغات می‌گیرند و بیش از ۳۰۰ سینما از این امر بی‌بهره‌اند. وقتی از عدالت فرهنگی صحبت می‌کنیم باید همه بتوانند از این امر استفاده کنند. 

وی ادامه داد: پس از طریق شناسا می‌خواهیم امکان نمایش تبلیغات در همه سینماها را داشته باشیم البته بهره اقتصادی آن به سینماها تعلق می‌گیرد. تلاش ما این است که قراردادها را تسهیل کنیم. از سوی دیگر با انجمن سینماداران هم تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم چون برنامه‌ریزی ما این است که در نوروز، این تبلیغات انجام شود. ما می‌خواهیم هزینه‌های جاری سینماها را از این طریق احصا کنیم تا از درآمد آن استفاده کنند.

میرزاخانی در ادامه به گزارش فروش سال سینمای ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰، ده استان، نود درصد فروش‌ها را داشت که تهران در رتبه نخست بود.‌ در سال ۱۴۰۱ هم پنج استان بالای ۸۲ درصد فروش را داشتند که باز هم رتبه نخست به تهران تعلق داشت. در سال ۱۴۰۲ هم پنج استان اول، جزو پیشتازان بودند که ۷۷ درصد فروش متعلق به آنها بود این نشان می‌دهد که اگر سالن‌ها در شهرستان‌ها تجهیز شوند، مخاطبان از آنها استفاده می‌کنند و آمار مخاطبان بالا می‌رود. تلاش ما این است که شهرهای فاقد سینما، صاحب سینما شوند. امسال ما توانستیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم که امیدوارم شاهد رشد بیشتری در سال آینده باشیم.

وی با اشاره به این مطلب که وظیفه دولت، تنظیم‌گری تمامی امور است. گفت: وقتی قرار است کاری انجام شود، مجرا یکی است و همه باید از همان عبور کنند و این، انحصار ایجاد می‌کند. همین می‌شود که انحصار سینمای ایران در بحث فنی جدی می‌شود. ما حتی در این موضوع با یک مافیا روبه‌رو بودیم. اما الان می‌گوییم هر کسی سینما ساخت، بیاید و پرده سینمایی آن را از ما هدیه بگیرد.

میرزاخانی  در بخش دیگری از این نشست  به قاچاق فیلم «فسیل» اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این فیلم در آستانه ورود به شبکه نمایش خانگی بود. این مساله خیلی مهم و حیاتی است اینکه فیلم‌های روی پرده، کپی‌برداری شود، یک مساله است و اینکه فیلم با کیفیت بالا قاچاق می‌شود، یک مساله دیگر است که امنیت سینما را به خطر می‌اندازد. از روز اول که قاچاق «فسیل» مطرح شد پلیس فتا، سازمان سینمایی و بخش صیانت وارد عمل شد. اینکه بتوانیم کپی را از سرور داشته باشیم برای سینماشهر بسیار حیاتی است.

وی ادامه داد:  کامران حجازی به عنوان تهیه‌کننده «تمساح خونی» که قرار بود به اکران بپیوندد هم نگران بود. ما جلسه‌ای با نماینده کانون پخش‌کنندگان، تهیه‌کننده «فسیل» و... داشتیم تا ببینیم فیلم چگونه قاچاق شده است ما سرورها را بررسی کردیم و تیم فنی مستقر شدند. برخی مجموعه‌ها، سرورهای خود را برای بررسی به ما دادند اما یکی از مجموعه‌ها، سرور خود را برای تست به ما نداد و مورد خطا واقع شد پس قرار شد دیگر به آن مجموعه فیلمی داده نشود. البته این به معنای آن نیست که حتما محل خروج «فسیل» آن‌ مجموعه باشد. آن سرور و یک سرور دیگر را که مشکوک بودیم را از دایره خدمات دهی خارج کردیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر در ادامه یادآور شد: در قاچاق فیلم، همواره عنصر انسانی دخیل بوده، یعنی بحث فنی مطرح نبوده و خانواده سینما این کار را نکرده‌اند چون می‌دانند این ضرر به کل سینما وارد می‌شود.

وی به افزایش هزینه ساخت یک فیلم اشاره کرد و گفت: هزینه ساخت یک فیلم لوباجت در حال حاضر، ۱۵ میلیارد تومان است که باید ۴۵ میلیارد بفروشد تا هزینه اولیه را برداشت کند. راه این موضوع هم فقط فروش بلیت است. الان قیمت بلیت روی نمودار باید بالای ۲۰۰ هزار تومان باشد و اگر مقاومت سازمان سینمایی نبود، این اتفاق رخ می‌داد.

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار