در گفت‌وگو با پانا

تئاتر امروز مخاطب زده شده‌ است

تهران (پانا) - آهنگساز نمایش شیزوفرنی می‌گوید تئاتر امروز مخاطب زده شده است و باید صد در صد به سمت شیوه‌های اجرایی نو و جدید نیاز برود تا تماشاگری که تماشای یک اثر نشسته است با دیدن این صحنه‌ها شوکه شود و از دیدن نمایش لذت ببرد.

کد مطلب: ۱۴۶۲۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
تئاتر امروز مخاطب زده شده‌ است

مهرداد بهزاد اول، آهنگساز و خواننده نمایش شیزوفرنی در گفت‌و گو با پانا درباره حضورش در این نمایش گفت: «تقریبا سه ماه پیش با پیشنهاد آقای حامد رحیمی نصر متن نمایشنامه را مطالعه کردم و از همان ابتدا به شدت مجذوب فضای آن شدم. قرار بر این شد تا موسیقی مابین فضاهای مختلفی که در نمایش اتفاق می‌افتد یک کاراکتر باشد و عملا یک پاساژ حسی از یک صحنه به صحنه‌ای بعد باش.» 

وی ادامه داد: «در واقع احساس من و کارگردان بر این بود که موسیقی به عنوان یک کاراکتر در این نمایش می‌تواند ایفای نقش کند، نه به عنوان یک عامل تزئینی و این بر جذابیت اثر می‌افزود.»

بهزاد اول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که شیوه اجرایی کارگردان در نمایش شیزوفرنی براساس کمدی موقعیت است؛ گفت: «این اتفاق  به عنوان یک آهنگساز برای من بسیار جذاب است. در این روزها که آثار کمدی مخاطبین بسیاری دارد اکثر دوستان به سراغ کمدی کلامی، شوخی‌های هجو و... خواهند رفت؛ این اثر دارای موقعیت‌های طنز است و علاوه براین، کارگردان دارای شیوه اجرایی خاصی نزدیک به شیوه تئاتر بی چیز است چراکه روی صحنه مخاطب آکسیسوار خاصی را مشاهده نخواهد کرد، یک تخت است و همه چیز بر اساس فضای کاراکترها و موقعیت‌های طنزی که ایجاد شده ساخته می‌شود. این فرم به شخصه برای من بسیار جذاب است و قطعا تمایل زیادی به فعالیت در آن خواهم داشت.»

وی با اشاره به این  مطلب که شیوه اجرایی موسیقی در این نمایش ابتدا به ساکن بر این مبنا بود تا سمت چپ و سمت راست مغز دارای دو صدا متفاوت باشند، گفت: قصدمان بر همین امر بود اما در طول تمرین به نتایج دیگری رسیدیم و هدف نهایی ما بر این شد تا همه آنها یک صدا داشته باشند اما با یکدیگر تلفیق بشوند. بدین معنا که حس شیزوفرنی که در مغز کاراکتر پروفسور وجود دارد در موسیقی نیز رخ بدهد؛ این ذهن بیمار گونه دلیلی است تا در قسمت موسیقی شیزوفرنی مرز وجود نداشته باشد و همچنین در عین حال در خدمت نمایش نیز باشد.».

بهزاد اول در بخش دیگری از سخنان خود به جزئیات انتخاب موسیقی این نمایش اشاره کرد و افزود: «موسیقی‌های انتخاب شده در کار به دو قسمت تقسیم خواهد شد؛ اولین بخش موسیقی ابتدایی و انتهایی اثر که توسط بنده ساخته شده است و دوم موسیقی‌های میانی که می‌بایست یک سری ویژگی خاص از جمله نوستالژیک بودن را داشته باشند چراکه دلیل نواخته شدن این موسیقی‌ها برقراری آسان‌تر ارتباط با مخاطب است.»

وی اضافه کرد: سعی شده در این نمایش با موسیقی تماشاگر آماده صحنه‌ بعد شود و بداند که قرار است چه چیزی را در ادامه تماشا کند علاوه بر همه این‌ها زیبایی و حس ذهنی نیز دلیل دیگر حضور موسیقی در این نمایش است.»

بهزاد اول خاطرنشان کرد: «متاسفانه در سال‌های اخیر که درگیری حرفه‌ای با فضای موسیقی، تئاتر و سینما دارم به این رسیده‌لم که شدیدا مخاطب زده شده‌ایم، ما می‌دانیم مخاطب چه چیزی می‌خواهد و همان را مدام تکرار خواهیم کرد. این موضوع مشکلی ندارد اما باید بدانیم که هنرهای دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند موجب رشد سلیقه مخاطب و ایجاد آگاهی در آن شود.»

وی تصریح کرد:« در نمایش صد در صد به شیوه‌های اجرایی نو و جدید نیاز داریم تا تماشاگر، تماشاگر آن‌ها باشد، این شیوه‌ها باید بسیار جذاب باشد و مخاطب را شوکه کند؛ این امر ممکن است کمی سخت و دشوار باشد اما باید به سراغ آن‌ها رفت. از نگاه من حامد رحیمی نصر در شیزوفرنی توانست به سراغ این شیوه‌ها برود، شیوه‌ای که خیلی متداول نیست و تماشاگر ممکن است در برخورد اول کمی با آن مقابله کند اما در ادامه با آن ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد.»

این آهنگساز یادآور شد: «براین باورم که رسالت هنرمند این است که موجب رشد و آگاهی جامعه شود؛ بدین معنا که برای آنها فضایی نو ایجاد کند تا آنها تجربه‌هایی جدید داشته باشند تا آگاهی رخ دهد.».

وی ادامه داد: « تا مدتی پیش بیشترین جذب مخاطب را آثار کمدی داشتند اما امروزه براین باور نیستم چراکه پر فروش ترین آثار در ماه‌های گذشته چیز دیگری می‌گویند، آثار فاخر گوناگونی داشتیم که چندین ماه پر فروش بودند و کمدی نیز نبودند. براین باورم که تماشاگر این روزها کمی دغدغه‌مند تر شده است و جدی‌تر به نمایش‌ها نگاه می‌کند.»

بهزاد اول تصریح کرد:« البته کمدی جذابیت خاص خودش دارد و اگر دور از هجو باشد قطعا مخاطب‌های خودش را دارد؛ بدون شک محل اجرای آثار کمدی نیز بسیار اهمیت دارد چراکه تماشاگر هر سالن نسبت به آن سالن نمایش را تماشا می‌کند و خوشحالم که شیزوفرنی این خاصیت را دارد.»

آهنگساز نمایش کابوس‌های آنکه نمی‌میرد، عنوان کرد: فضای کلی تئاتر توسط اهالی تئاتر سرپا نگاه داشته شده است، آنها تلاش می‌کنند تا تئاتر زنده بماند در غیر این صورت ما از نظر سخت افزاری بسیار بسیار ضعیف هستیم و این موضوع در خور شان تئاتر نیست. امکانات و تجهیزات لازم که می‌بایست در هر سالنی وجود داشته باشد متاسفانه وجود ندارد و هر چیزی اگر خراب شود، بازگشت بسیار سختی دارد. »

وی تاکید کرد: «ما در تلاشیم تا چراغ کم سوی تئاتر روشن بماند و هیچ چیز دیگری اضافه نمی‌شود. در این مسیر باید فضا از نظر سخت افزاری برای هنرمندان تئاتر آماده شود تا بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند؛ سالن‌ها می‌بایست دارای امکانات درستی باشند تا هنرمند بتواند به راحتی هنر خود را ارائه دهد، متاسفانه امروزه اینگونه نیست و این بسیار آزار دهنده است. از سوی دیگر بر این باورم که تئاترهای بسیاری باید تولید شود و مخاطب حق انتخاب گسترده تری داشته باشد. قطعا هرچه این فضا بیشتر و گسترده‌تر باشد، هنرمندان بیشتری فعالیت خواهند کرد و مخاطبان بیشتری نیز در سالن‌ها حضور پیدا خواهند کرد و در نهایت چرخ اقتصاد تئاتر خواهد چرخید.».

یادآور می‌شود نمایش «شیزوفرنی» به طراحی، نویسندگی و کارگردانی حامد رحیمی نصر و تهیه کنندگی مسعود والا تا ۲۵ اسفندماه، هرشب راس ساعت ۲۱:۱۵ در سالن یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار