در گفت‌وگو با پانا:

روایت لحظه‌ای که نمی‌توان بازگو کرد در انیمیشن «داستانی برای محسن»

تهران (پانا) - کارگردان انیمیشن «داستانی برای محسن» با اشاره به اینکه مخاطب این فیلم بزرگسالان هستند گفت به دلیل ملموس بودن جنگ تحمیلی برای ایرانیان، این انیمیشن را در بستر جنگ ساخته‌ است.

کد مطلب: ۱۴۶۱۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
روایت لحظه‌ای که نمی‌توان بازگو کرد در انیمیشن «داستانی برای محسن»

مجتبی ترکی کارگردان انیمیشن «داستانی برای محسن» که در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد  در گفت‌وگو با پانا درباره این انیمیشن گفت: «انیمیشن «داستانی برای محسن» که با تکنیک نقاشی متحرک دیجیتالی ساخته شده داستان یک پسر بچه نوجوان است که می‌خواهد یک ماجرای در خور گفتن برای دوستانش تعریف کند، چیزی که دوستانش به‌صورت اغراق یا دروغ بیان می‌کنند و او نمی‌خواهد اینگونه باشد.»

وی ادامه داد:«اتفاقاتی که این پسر بچه تجربه می‌کند چشمش را نمی‌گیرد تا اینکه شاهد افتادن بمبی می‌شود و می‌رود که آنجا چیزی دستگیرش شود اما متاسفانه این ماجراجویی به مرگ او می‌انجامد. باید گفت مرگ هر انسانی مهم‌ترین لحظه زندگی‌اش است و او با خود فکر می‌کند که این هیجان‌انگیز و مهم‌ترین تجربه زندگی‌اش بود اما نمی‌تواند برای کسی تعریف کند.»

این انیماتور درباره فضای کلی داستان تاکید کرد: «داستان این انیمیشن در بستر جنگ تحمیلی اتفاق می‌افتد اما موضوع با گفتمان اصلی که در فیلم‌های دفاع مقدسی می‌بینیم، تفاوت دارد. تلاش من این بود که موضوع شخصی محسن را روایت کنم یعنی لحظه‌ای که می‌میرد و با خود فکر می‌کند که تمی‌تواند این لحظه را برای کسی تعریف کند.»

ترکی با اشاره به اینکه مخاطب این انیمیشن بزرگسالان است درباره چرایی روایت داستان در بستر جنگ خاطرنشان کرد: «یکی از دلایلی که موضوع این انیمیشن را در بستر جنگ روایت کردم، دراماتیک‌تر شدن مرگ محسن بود، از طرف دیگر ما ایرانی هستیم و تجربه آن به اتفاقات شخصی‌مان نزدیک‌تر و ملموس‌تر است.»

وی در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران بیان کرد: «جشنواره پویانمایی تهران بستر خیلی خوبی‌ است برای حضور فیلمسازان ایرانی و افراد تازه‌کارتری مثل من که با کار اولم در آن حضور دارم. در سال‌های اخیر فیلم‌های خیلی خوب ایرانی و خارجی را در این جشنواره شاهد بودیم. مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نیز در این سال‌ها و در جشنواره پویانمایی پرکار بوده و کارهای باکیفیتی را ارائه کرده است.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار