در گفتوگو با پانا
برخی محتوای موجود در فضای مجازی به کودکان آسیب میزند
تهران (پانا) - گلناز اکبری فعال حوزه تئاتر کودک و نوجوان میگوید تمرکز بر بخش تربیتی کودکان امروز باعث ساخت آثار فرهنگی بهتر برای فردای این جامعه خواهد بود.
گلناز اکبری فعال حوزه تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با پانا از تجربه خود دربیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت:«ما باکار قطعه گمشده که برگرفتهشده از نوشته سیلور استاین به همین نام است در جشنواره همدان حضور داشتیم این نمایش بهصورت تئاتر عروسکی به روی صحنه رفت و ما با ایفای نقش توسط افراد دارای معلولیت که انتخاب این افراد نیز بهعنوان بازیگر و یا عروسکگردانها بیربط به قصه نمایشنامه نیست سعی در روایت قصه داشتیم.»
وی ادامه داد:«قصه قطعه گمشده داستان دایرهای ناکامل است که یکهشتم از خودش را ندارد و دنبال قطعه گمشده خودش است تا بتواند خودش را تکمیل کند و درنهایت هم متوجه میشود نیازی نیست که حتماً کامل باشی و قطعه دیگری تو را تکمیل کند همینکه ساکن نباشی و در حال تلاش برای پیشرفت باشی کافی است و هرکس با تمام نقصهایی که دارد کافی است.»
این فعال حوزه تئاتر در ادامه تصریح کرد: در تلاش هسنیم تا برای افراد دارای معلولیت و دیگر افراد شیوه تئاتر درمانی را در نظر بگیرد، قطعه گمشده فقط در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور نداشته بلکه در نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران مبارک هم تیرماه امسال اجرا داشت.»
وی ادامه داد:«استقبال سنین مختلف از نمایش قطعه گمشده بسیار خوب بوده و نهتنها توانستیم مخاطب کودک را جذب کارکنیم بلکه مخاطب بزرگسال هم استقبال بسیار خوبی از این کار داشت و ما حتی این کار را در مدارس هم اجرا بردیم و تمام تلاش خودمان را کردیم با طراحی عروسکها و نحوه نورپردازی هر مخاطبی را در هر گروه سنی به تماشای کار جذب کنیم و موفق هم بودیم.»
اکبری به تفاوتهای بین کودکان نسل امروز با نسل قدیم و همچنین تفاوت نحوه ارتباط برقرار کردن با آنها اشاره کرد و گفت:«درک مسیر ارتباطگیری با کودکان امروز سخت نخواهد بود اگر که بهدرستی رنگ،فرم و میزانسنها را بشناسیم و درک درستی از مفهومی که میخواهیم به کودک برسانیم داشته باشیم و قطعاً پیچیدگی در این مساله کارآمد نخواهد بود و سادگی در آثار راهحل ارتباطگیری با کودکان امروز و نسل قدیم و به نظر من نسل آینده خواهد بود.»
وی ادامه داد:«کار قطعه گمشده در اوج سادگی موفق شد و ما اجراهایی در کرمان،تهران و همدان داشتیم و توانستیم کودکان اقلیمهای مختلف را جذب کارکنیم و آنها هم بسیار ارتباط خوبی باکار برقرار کردن.شناخت عوامل سازنده کار کودک در نحوه ارتباطگیری کودکان با یک کار بسیار تأثیرگذار است .»
این کارگردان حوزه کودک و نوجوان به عدم لزوم زرقوبرقهای تئاترهای کودک اشاره کرد و گفت:«برخی گروهها با ایجاد زرقوبرقهایی در دکور و عروسکها سعی در جذب مخاطب دارند به نظر من این اتفاق بدی نیست اما لزومی هم ندارد زیرا یک کار کودک در اوج سادگی میتواند بسیار قویتر از یک کار پرزرقوبرق ظاهر شود.»
اکبری در پایان درباره استفاده کودکان از فضاهای مجازی ابراز نگرانی کرد و گفت :«کودکان را در فضایی رها کردیم که هیچ محتوای ساماندهی شدهای ندارد و بسیاری از محتواهای موجود در این فضا آسیبزننده هستند و بهتر است روی این فضا کنترل داشته باشیم تا کودکان ما چه ازنظر تربیتی و چه ازنظر روحی دچار آسیب نشوند زیرا تمرکز بر بخش تربیتی کودکان امروز باعث ساخت آثار فرهنگی بهتر برای فردای این جامعه خواهد بود..»
ارسال دیدگاه