در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

تاثیر برگزاری جشنواره های تخصصی هنری بر خلاقیت نوجوانان

تهران (پانا) - کامران شریفی عضو هیات انتخاب و داور بخش عکاسی دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی معتقد است برگزاری جشنواره‌های تخصصی با متولی بودن نهادها و سازمان‌های کارشناس در ارتقای فرهنگی‌و‌هنری تأثیر به سزایی دارد.

کد مطلب: ۱۴۲۶۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر برگزاری جشنواره های تخصصی هنری بر  خلاقیت نوجوانان

کامران شریفی عضو هیات انتخاب و داور بخش عکاسی دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در گفت‌وگو با پانا گفت: «درباره کیفیت آثار جشنواره می‌توانم بگویم ازنظر اینکه شرکت‌کنندگان هنرجو هستند و ما نمی‌دانیم چه مدت کار عکاسی انجام داده‌اند کیفیت آثار خوب و قابل‌قبول بود؛ اما یکی از مشکلاتی که ما در شرایط حاضر داریم میزان استفاده فراوان از دوربین موبایل است که اگر شما بخواهید از دوربین موبایل برای عکاسی استفاده کنید بالاخره نیاز به یک تنظیماتی دارد که این قضیه خیلی جدی گرفته نمی‌شود.»

وی افزود: «بخشی از عکس‌هایی که گرفته می‌شود با تنظیمات اتو دوربین است که این خوب نیست؛ ما به تنظیمات دستی نیاز داریم که عکاس باید آگاهانه تصویر خود را تنظیم کند.»

وی ادامه داد:«اگر بخواهیم ازنظر عکاسی تجربی حساب کنیم، آثار ارسال‌شده به جشنواره خوب بودند ولی ای‌کاش در دوره‌های بعدی این جشنواره، شرکت‌کنندگان بیشتری در جشنواره حاضر و تنوع کارها بیشتر شود. فکر می‌کنم این جشنواره شروع خوبی باشد تا ان‌شاءالله تأثیر آن را در دوره‌های بعد مشاهده کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که برگزاری چنین جشنواره‌هایی چه لزومی دارد، گفت:«اتفاقاتی که با رویکردهای مشخص در همه نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود، به این احتیاج دارند که به‌صورت فصلی یا سالانه باشند و افراد شرکت‌کننده آثار یکدیگر را ببیند، به یکدیگر گزارش دهند، کارهای خود را با یکدیگر مقایسه کنند و در آن فضاها بزرگ‌ترها این افراد را راهنمایی کنند؛ به همین دلیل چنین جشنواره‌هایی بخصوص اگر برای جوانان باشد خیلی می‌تواند بر کیفیت کار آن‌ها تأثیرگذار باشد.»

وی تأکید کرد: «این جشنواره‌ها به‌نوعی کارورزی به‌حساب می‌آیند و افراد و داوران و مسئولین کارها را مشاهده می‌کنند و راجع به آن‌ها نظر می‌دهند که از این نظر‌ها خیلی خوب است. شاید ما در یک‌لحظه‌ای که خودمان تجربه‌هایی داشته‌ایم بگوییم خب این یک کار هم نباشد ایرادی ندارد؛ اما برگزاری آن تأثیری که بر روی نسل جوان می‌گذارد خیلی زیاد است. من زمانی که برای بار در جشنواره‌ای به‌صورت حضوری شرکت کردم‌ هنوز به‌عنوان یک نوجوان در آن زمان در ذهنم مانده است. حتی یکی از داوران آن زمان را دیدم که به آن گفتم شما در سال ۷۴ به من توصیه‌ای کردید که هنوز در ذهن من مانده است. به همین دلیل معتقدم چنین برنامه‌هایی می‌تواند خیلی مفید باشد و تأثیر آن در درازمدت خواهد بود دقیقاً زمانی که آن‌ها بزرگ‌تر می‌شوند.»

وی درباره تعدد در برگزاری جشنواره‌ها در ایران گفت: ما ازنظر تعداد جشنواره، جشنواره‌های بسیاری داریم؛ ولی ازنظر اینکه چند جشنواره خوب داریم این موضوع زیر سؤال است.»

شریفی خاطرنشان کرد: «متأسفانه بودجه‌های ما در حال خرد شدن هستند و خیلی از نهادها که تخصصی‌ هم ندارند اقدام به برگزاری جشنواره می‌کنند. خب اگر این‌ها جمع بشوند و کنار یکدیگر قرار بگیرند درنتیجه با بودجه کمتری هم می‌توان جشنواره را پیش برد. شما فرض کنید در سال حدود ۱۵۰ جشنواره در حوزه عکاسی داریم که بسیاری از آن‌ها توسط نهادهای غیرمتخصص برگزار می‌شوند. اگر‌ این‌ها بتوانند تجمیع شوند خب مسائل بهتر حل می‌شوند و اگر ۲۰ جشنواره تخصصی داشته باشیم قطعاً می‌تواند باکیفیت بهتری همراه باشد؛ ولی همه‌چیز در حال پراکنده شدن است و مدیریت سازمان‌های مختلف حتی گاهی برای اینکه آرشیو خود را پر کنند جشنواره‌ای را راه می‌اندازند. پس بسیاری از افراد این نگاه‌ را به جشنواره دارند و ما به‌عنوان نهادهای فرهنگی که وظیفه‌مان حفظ و ارتقای فرهنگ و هنر است باید مواظب باشیم که آن اتفاقات کمتر رخ بدهد و آن بودجه‌ها را برای انجام کارهای بزرگ‌تر در نظر بگیریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار