جایزه سرو ایرانی به معلمان هنر اهدا می‌شود

تهران (پانا) – محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت ارشاد می‌گوید از امسال جایزه سرو ایرانی به معلمان هنر(هنر آموز) هنرستان های زیبا اختصاص داده خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۲۳۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد
جایزه سرو ایرانی به معلمان هنر اهدا می‌شود

صبح امروز نشست خبری تشریح برنامه‌های دفتر آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اسماعیلی مدیر دفتر آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن کنفرانس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد برگزار شد.

در بخشی از این نشست اسماعیلی با اشاره به این مطلب که آموزش به عنوان زیربنا و زیرساخته هر حوزه‌ای محسوب می‌شود گفت: اکثر بزرگان هنر از بستر آموزش هنری به جایگاه خاصی رسیدند و این نشاندهنده اهمیت معلمان هنر دارد.
وی ادامه داد: در دفتر آمووزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو منظر به مقوله آموزشی نگاه می‌کنیم، 1- آموزش‌هایی که به منظور ارتقاء سواد جامعه لحاظ می‌شود که مانند آموزش‌های آزاد و طرح‌هایی مانند آموزش برای همه است، 2- بخش دیگری از رویکرد آموزش ما بحث تخصصی و نخبگانی است در حقیقت یک نگاه تخصصی به مقوله آموزش داریم که در آن طرح با حضور معلمان هنرمند متعهد شکل می‌گیرد که در آینده بتوانیم هنرمندان متعهدی را در کشور داشته باشیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: آموزش‌های رسمی ما در مدارس کاردانش هنرستان‌های زیبا است که خوشبختانه امروز ۶۳ هنرستان زیبا در کشور فعالیت می‌کنند که ۸۰۰۰ هنرجو در حال تعلیم و تربیت در حوزه فرهنگ و هنر هستند.

مدیر مرکز آموزش وزارت ارشاد اضافه کرد: ۱۲ هزار مرکز کار و دانش در کشور داریم که در هر سال ۳ آزمون جامع که در طی آن ۴۰ هزار نفر شرکت می‌کنند که پس از هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش دیپلم های آموزش هنری اهدا می‌شود و امید است این روند با سرعت و حدت بیشتری ادامه یابد خوشبختانه بازخوردهای آن در طی سال‌های گذشته روند مثبتی را در رابطه با آموزش هنر در کشور نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت معلمان هنر در فعالیت هنرستان‌های زیبا گفت: معلمان هنر یکی از پشتوانه‌های هنر هستند که ما به آنها هنرآموز نیز اطلاق می‌کنیم امروز معلمان هنر آنگونه که شایسته و بایسته است تقدیر نمی‌شود و به همین دلیل جایزه سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با پاسداشت معلمان هنرمند را اعطا می‌کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: این جایزه با نام سرو ایرانی خواهد بود و خوشبختانه معلمان در مقوله‌های مختلف توسط وزارت آموزش و پرورش تقدیر می‌شوند اما به صورت خاص معلمان هنرمند در سال‌های گذشته تجلیل نشدن و رویداد سر سرو ایرانی نخستین جایزه‌ای است که هر ساله به معلمان اساتید و مفاخر کشور اعطا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث هنرستان‌ها ستادی را تشکیل دادیم که در همان ستاد فعالیت معلممعلم‌ها بررسی خواهد شد در ادامه ستادهای استانی طبق فرایندی یک مدیر برتر استانی و یک هنرآموز برتر استانی را معرفی می‌کند خوشبختانه خوشبختانه پس از بررسی‌ها و تشکیل پرونده‌هایی ۸۵ پرونده به ستاره مرکزی ارسال شده است.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری این اختتامیه اول آذر ساعت ۱۴/۳۰ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی برگزار می‌شود و نشان مخصوص به به برگزیدگان اعطا می‌شود.

وی درباره هیات انتخاب این رویداد هنری نیز اظهار کرد: اعضای هئیت انتخاب آثار دکتر سودابه صالحی، حسین میثمی، رامتین شهبازی، محمدحسین ناصر بخت بودند. این رویداد سال آینده سایر مراکز آموزش هنر را هم تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به برنامه های این نهاد در هفته کتاب نیز اشاره کرد و افزود: ما یک رویداد دیگر هم به مناسبت هفته کتاب طراحی کرده‌ایم، این برنامه تحت عنوان نمایشگاهی با رویکرد آموزش هنر برای کتاب‌های تخصصی آموزش هنر خواهد بود که از روز شنبه بیست و هفتم آبان‌ماه در محل تالار وحدت برپا خواهد شد. بخشی از این نمایشگاه مروری بر آثار آموزش هنر و دوم هم تازه های نشر کتب آموزش هنر است که دوازده ناشر فعال در این عرصه حضور پیدا می کنند.

این مقام مسئول در پایان اعلام کرد: تلاش داریم از سال آینده جایزه کتاب سال آموزش هنر را هم راه اندازی و اجرایی کنیم.

اسماعیلی در ادامه این نشست در پاسخ به پانا درباره مسائل حمایتی مالی معلمان گفت: تلاش داریم با هماهنگی‌ها اعطای درجه هنری و استفاده از تسهیلات صندوق هنر و ارتقای رتبه‌ها در کارمندی را فعال کنیم، بخش مالی هم دیده شده و هدایای مالی هم درنظر گرفته‌ایم.

وی درباره رویداد گنجینه آموزش هنر هم گفت: طبق این رویداد مفاخر مورد تقدیر و مستندی از آنها ساخته خواهد شد، تا شیوه‌های آموزشی آنها در گنجینه حفظ و ماندگار شود.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره تفاهم‌ها با آموزش و پرورش برای میزان هنرستان‌ها گفت: هدف‌گذاری ما در هر استان این است تا حداقل یک هنرستان دخترانه و پسرانه تا پایان دولت داشته باشیم که بسترهای ایجادش در برخی استان‌ها باید ایجاد شود.

وی همچنین درباره تعداد معلمان در هنرستان‌های هنرهای زیبا گفت: تعداد کل معلمان هنرستان‌های هنرهای زیبا بالغ هزار نفر هستند که ترکیب وضعیت استخدامی در آنهاست، هم نیروهای رسمی و هم قراردادی و حق التدریس که بخشی را آموزش پرورش تعیین می‌کند و بخشی هم از سوی وزارت ارشاد تامین می‌شود که مدیر رسمی نیستند و حق التدریس هستند.

وی در ادامه افزود: اتفاقا یکی از رویکردهای مهم جایزه سرو ایرانی این است که معلمان حق التدریس را درنظر بگیریم، چون اینها نیروی آموزش و پرورش نیستند و واقعا زحماتشان هیچ‌وقت درست دیده نمی‌شود و این رویداد قصد دارد زحمات این دست معلمان را ببیند. همچنین عنوان کرد که از برگزیده‌های بخش استانی و‌ منطقه‌ای هم تقدیر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار