شهرام قدیری در گفت‌و‌گو با پانا:

فیلم‌سازها به دلیل نگرانی‌های فروش و بحث مالی سراغ ژانر کودک و نوجوان نمی‌روند

تهران (پانا) - یک کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است فیلم‌سازها به دلیل نگرانی‌های فروش و بحث مالی به سراغ ژانر کودک و نوجوان نمی‌روند.

کد مطلب: ۱۴۰۸۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
فیلم‌سازها به دلیل نگرانی‌های فروش و بحث مالی سراغ ژانر کودک و نوجوان نمی‌روند

شهرام قدیری کارگردان، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با پانا درباره کمرنگ شدن ژانر کودک و نوجوان گفت:« شاید به‌عنوان یک کارگردان بتوانم یک فیلم با محوریت بزرگ‌سال بسازم که ازلحاظ بازدید وهم ازلحاظ مالی تأمین شوم اما ترجیح می‌دهم به حوزه کودک و نوجوان وارد شوم و همه توان و انرژی خود را صرف این ژانر کنم.»
وی خاطرنشان کرد: «حوزه کودک و نوجوان خیلی مهجور واقع‌ شده است چراکه کودک امروز محتوا و قصه خاص و منحصر به‌ فردی ندارد، درگذشته شخصیت بچه‌ها توسط قصه‌های متفاوت شکل می‌گرفت اما اکنون‌که نه محتوای جذاب و نه قصه خاصی وجود دارد. سؤال این است بچه‌ها چگونه می‌توانند شخصیت‌سازی کنند؟.»

قدیری با تأکید بر این موضوع که در سال‌های اخیر فیلم کودک و نوجوانی که در خاطر کودکان بماند ساخته نشده است، اظهار کرد:« ۱۵ ساله ژانر کودک و نوجوان به فراموشی سپرده‌شده است، ما می‌توانیم با تولید فیلم با‌کیفیت برای کودکان و نوجوانان کاری کنیم تا بچه‌ها خیلی کم به سمت فضای مجازی بروند.»

وی تصریح کرد: « همه ما برای نسل کودک و نوجوان امروز واقعاً کوتاهی کردیم و باید تمامی فیلم‌های کودک و نوجوان طبق سلیقه امروز بچه‌ها مدرن و با دغدغه ساخته شود.»
کارگردان «یکی بود یکی نبود» در بخش دیگری از سخنان خود به آرزوی ساخت مجموعه «یکی بود یکی نبود زیر گنبد کبود» اشاره کرد و گفت:«۲۰ سال آرزویم این بود آقای حکایتی را بسازم در زمان کودکی‌ام فیلم زیر گنبد کبود باعث شد یاد بگیرم چگونه بازی کنم، حرف بزنم و مهم‌تر از همه چگونه زندگی کنم و همیشه دلم می‌خواست چنین محتوایی را برای فرزندان ایران بسازم خدا را شاکرم که توانستم این اتفاق را رقم بزنم.»

وی همچنین درباره چگونگی استعدادیابی در مدارس برای انتخاب بازیگر کودک فیلم‌هایش گفت:«با هزینه شخصی 7 هزار کودک را طی 6 ماه با مجوز آموزش و پرورش از میان دانش‌آموزان و شرکت‌کننده‌ها در کلاس‌های بازیگری، استعدادیابی کردم و ۱۲۰ نفر را انتخاب کردم و از آن‌ها هم در فیلم «آلفا و ربات نابودگر» و «هم یکی بود یکی نبود» استفاده کردم.»
قدیری ادامه داد: «همه این بچه‌ها با استعداد هستند و هرکدام از آن‌ها قابلیت این را دارند نقش اول یک فیلم سینمایی را بازی کنند.»

این کارگردان سینما به تغییر نسل‌ها و سرعت پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های گذشته اشاره کرد و گفت:« تغییر نسل هر دهه، سرعتی چون نور را طی می‌کند این حجم از تغییرات را نه می‌توان مطلق، خوب و نه بد دانست، این تغییرات موجی است که باید به روی آن سوار شد.»

وی ادامه داد: «ما باید با شناخت از کودکان هر روز بیشتر از دیروز همراه آن‌ها باشیم و بتوانیم آثاری را برایشان بسازیم که بتوانند با آن همزادپنداری کنند و به قول بچه‌ها به‌روز شویم.»

کارگردان فیلم سینمایی «آلفا و ربات نابودگر» گذری به کودکی خود زد و عنوان کرد: «در نسل‌های ما وقتی بوی ماه مهر به مشام‌ها می‌رسید سینما پر از فیلم‌های کودک و نوجوان می‌شد اما اکنون چنین چیزی وجود ندارد و این موضوع واقعاً دردناک است.»

قدیری به دغدغه‌های فیلم‌سازان ژانر کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: «اکثر فیلم‌سازها به دلیل نگرانی‌های فروش و بحث مالی به سراغ ژانر کودک و نوجوان نمی‌روند اما خارج از تصور اکثر دوستانم، به‌عنوان کسی که در حوزه کودک و نوجوان فعال است معتقدم فیلم کودک اگر خوب ساخته شود فروش خوبی خواهد داشت و می‌تواند نظر بسیاری از مخاطبان سینمای کودک و نوجوان را به‌سوی خود جلب کند، پس اتفاقاً سرمایه‌گذاری در ژانر کودک و نوجوان اشتباه نیست و می‌توان از آن مانند اکثر فیلم‌های روز دنیا که در حوزه کودک و نوجوان ساخته می‌شود توقع فروش خوب داشت.»

این کارگردان خطاب به مدیران و سینماگران حوزه کودک و نوجوان گفت:« سینمای امروز کودک، سینمای آسیب‌دیده‌ای است و ذره‌ذره رو به نابودی است، لطفاً سوار قطار زندگی کودکان شوید و با آن‌ها دوباره زندگی جدیدی را زندگی کنید.»

خبرنگار دانش‌آموز: فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار