در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
جای خالی اجرای عمومی آثار جشنواره آیینی و سنتی احساس میشود
تمرکز زدایی، تلنگری برای ورود استانها به نمایشهای عروسکی است
تهران(پانا) - کارگردان راهیافته به بخش نمایشهای عروسکی جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی این رویداد را تلنگری برای هنرمندان استانها برای ورود به نمایشهای عروسکی، شناخت بیشتر آنها با اینگونه نمایشی و جوششی برای تولید نمایشهای عروسکی دانست و خواستار نگاه جدی متولیان برای اجرای عموم آثار جشنواره در استانهای مختلف شد.
«فرزاد لباسی» کارکردان اثر نمایشی «مبارک و صندوق» که از همدان در این رویداد شرکت کرده است در گفتوگو با پانا با اشاره به این مطلب که نمایش ایرانی ریشه آیینی و سنتی دارد و نقش و جایگاه جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در مسیر حفظ کهنالگوهای نمایشی غیرقابلانکار است،گفت: «جشنواره آیینی و سنتی بستر مهم ارتباط میان اهالی تئاتر و مردم و عامل مهمی در پویایی اینگونه نمایشی است.»
این نویسنده و کارگردان تئاتر برگزاری بخشهایی از جشنواره در استانهای مختلف را اتفاق خوشایندی دانست و اظهار کرد: «این مقوله باعث حرکت و رشد هنرمندان حاضر در استانهای مختلف خواهد شد.»
این هنرمند که حضور پررنگی در جشنوارههای ملی و بینالمللی داشته است، تأثیرگذاری این رویداد را صرف برگزاری جشنواره ندانست و بر اجرای آثار در شهرها و استانهای مختلف تأکید کرد.
«لباسی» برپایی نشستهای هماندیشی، نقد و بررسی آثار و برگزاری کارگاههای آموزشی را در دل این رویداد ضروری دانست و افزود: «هنرمند پیوسته باید در حال فراگیری و آموزش باشد و جشنوارهها بستری برای تحقق بخشی از این امر است، زیرا حضور پیشکسوتان در دل این جشنوارهها فرصت خوبی برای کسب تجربه و فراگیری دانش تئاتری است.»
وی که سومین حضورش را در این رویداد تجربه میکند، با بیان اینکه تولید آثار باید مستمر باشد و صرف تولید برای جشنواره نباشد، تصریح کرد: «درواقع جشنواره باید فرصتی برای تولید باشد و برپایی نشستهای هماندیشی در جشنواره، هنرمندان را بهسوی تولید آثار متعدد سوق دهد.»
این کارگردان که نزدیک به ۳ دهه است در عرصه تئاتر فعالیت میکند بابیان اینکه از بستر جشنواره میتوان به شناخت بیشتر آیینها رسید، برگزاری این رویداد در استانهای مختلف را در رسیدن به این شناخت و آشنایی با آیینها و سنتهای بیشتر مؤثر خواند و افزود: «در حقیقت این رویداد تلنگری برای هنرمندان استانها برای ورود به نمایشهای عروسکی، شناخت بیشتر آنها با اینگونه نمایشی و جوششی برای تولید نمایشهای عروسکی در این خطه است.»
این کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، اگرچه از غیررقابتی بودن این جشنواره استقبال میکند، اما با توجه به اینکه در شرایط اقتصادی کشور، هنرمندان نیازمند رشد اقتصادی هستند، تصریح کرد: «به نظر میرسد اگر قرار است رویداد یا بخشی از جشنواره غیررقابتی باشد، باید ورودیهای آن نیز مناسب باشد تا امکان حضور در این رویداد برای گروهها میسر شود.»
«لباسی» همچنین انتخاب آثار منتخب برای اجرای عموم از دل این بخشها حرکتی نویدبخش و اثرگذار در جریان اینگونه نمایشی دانست و خواستار اقداماتی از سوی متولیان و دستاندرکاران برای حمایت از گروهها شد تا این جریان شکل بگیرد و صرفاً به برگزاری جشنواره ختم نشود.
بیستویکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخشهای «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنهای» (ویژه-آزاد) و «بینالملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیهخوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایشهای فردی، نقالی، روایتهای ملی و کار آواها» و «معرکهها، آیینها و بازیهای نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامهنویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.
ارسال دیدگاه