مجری رسانه‌ملی در گفت‌وگو با پانا:

یک مجری فقط 10 ثانیه برای جذب مخاطب وقت دارد

لذت‌بخش ترین و سخت ترین اجرا برای حوزه نوجوان است

تهران (پانا) - محمد میرزازاده مجری جوان تلویزیون می‌گوید باید سعی کرد کار را به مخاطب سپرد، چراکه تولید برنامه‌ای که صرفا چندآیتم باشد دیگر جواب نمی‌دهد و باید در تولید برنامه‌ها خصوصا برنامه‌های حوزه نوجوان بخشی از کار را به مخاطب سپرد و نوجوانان را پای کار آورد.

کد مطلب: ۱۴۰۶۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
یک مجری فقط 10 ثانیه برای جذب مخاطب وقت دارد

محمد میرزازاده، مجری شبکه‌های مختلف رسانه ملی در گفت‌وگو با پانا توضیح مختصری درباره فعالیت خود در حوزه اجرا داد و گفت: «نزدیک به 8سال است که کار اجرا را شروع کرده‌ام و از اجراهای صحنه‌ای، ارگانی‌، میدانی، و جلوی دوربین چه برای پلتفرم‌های مختلف و چه برای رسانه ملی، در سبک‌های مختلف و برای طیف سنی کودک و خردسال تا بزرگ‌سال و کهن‌سال تجربه اجرا داشته‌ام.»

وی در ادامه سخنان خود به لزوم تفکیک حوزه کودک از نوجوان اشاره کرد و افزود: «جذاب‌ترین، لذت‌‌بخش‌ترین و درعین‌حال سخت‌ترین اجرا، برای حوزه نوجوان است. چراکه در اجرای نوجوان با مخاطبی ارتباط برقرار می‌کنید که هم روحیات و ویژگی‌های دوران کودکی را دارد و هم روحیات بزرگ‌سالی را و این موضوع از پیچیدگی‌ و سختی‌های اجرا و کارهای دیگر برای حوزه نوجوان است.»

میرزازاده معتقد است نوجوان نسل امروز، تفاوت بسیاری با نسل‌های گذشته دارد. همچنین شاید خیلی از آن‌ها هدفشان برای رسیدن به آرمان‌های کشور است، اما حال و هوای آن‌ها، لباس و پوشش و حتی ادبیاتشان با نسل‌های گذشته متفاوت است.

این مجری جوان با اشاره به تفاوت اجرا برای نوجوانان با دیگر مخاطبین افزود:«تفاوت اجرا برای نوجوانان با دیگر مخاطبینی که در طیف سنی دیگری هستند، این است که برای مثال ما گاهی برای یک مخاطب بزرگ‌سال و بالای 20سال اجرا می‌کنیم، و طبیعی است که درگیری آن مخاطب، بیشتر مسائل اقتصادی است. اما برای نوجوانان، اقتصاد و مسائل این‌چنینی اولویت نیستند. هرچند که ما نوجوانان بسیاری داریم که شاغل هستند و حتی نان‌آور خانواده هستند.»

مجری شبکه امید تأکید کرد: «ما باید بپذیریم که نوجوان امروز ما در سال 1402 و در قرن 21 زندگی می‌کند و در عصری که تکنولوژی به‌سرعت در حال پیشرفت است باید بپذیریم که نوجوان ما دسترسی به شبکه‌های اجتماعی دارد و از همان طریق در لحظه با جهان در ارتباط است. همچنین می‌دانیم که نوجوان مختار و آزاد است که از چه پلتفرمی استفاده کند و یا چه رسانه‌ای را دنبال کند.»

وی اضافه کرد: «چند سال پیش می‌گفتند که شما در یک قاب تلویزیونی یا یک قاب رسانه‌ای، تنها 20ثانیه مهلت‌دارید تا مخاطب را جذب کنید. اما الان به دلیل سطح بالای سلیقه نسل امروز، این عدد بسیار کم شده و باید زیر 10ثانیه باشد. بنابراین یک برنامه یا رسانه کمتر از 10ثانیه فرصت دارد تا با استفاده از جذابیت‌های بصری و محتوایی مخاطب را جذب کند. چراکه اگر برنامه برای مخاطب جذابیت نداشته باشد، مخاطب جذب نخواهد شد و به سراغ فضایی دیگر می‌رود.»

این مجری فعال در حوزه نوجوان با تأکید مجدد عنوان کرد: «ما باید در نظر داشته باشیم که نوجوان ‌ما دیگر در دوره شهید بهنام محمدی و شهید حسین فهمیده نیست. بنابراین اگر کسی دارد در این فضا اجرا می‌کند باید ادبیاتش هم مورد سلیقه همین نسل دهه 80 و 90 باشد. همچنین کسی که می‌خواهد با این نسل در هر قابی ارتباط برقرار کند، باید جنس نوجوانان را بشناسد و برای مثال بداند که این نسل به چه فضا‌هایی در شبکه‌های مجازی دسترسی دارد، محتوای درسی آن چیست، سلیقه آنچه سبک و چه نوع پوششی است و حتی علاقه آن در غذا به فست‌فود است یا غذاها سنتی و خانگی. بنابراین زمانی که ما این موارد را بدانیم و شناخت کافی بر سلایق و علایق مخاطبمان داشته باشیم، به‌راحتی می‌توانیم طبق سلیقه آن پیش برویم و آن را جذب کنیم.»

محمد میرزازاده با اشاره به تفاوت سلایق نسل‌ها، مطرح کرد: «وقتی یک نوجوانی که پوشش مد روز دارد، قطعاً یک مجری که با کت‌شلوار و استایل رسمی است و کمتر از 10 ثانیه فرصت برای جذب مخاطب دارد را نمی‌پذیرد و آن را پس می‌زند. این در حالی است که تمام دست‌اندرکاران و مسئولین متوجه این موضوع هستند، اما در 99 درصد موارد نمی‌خواهند بپذیرند. همچنین تاکید بر این دارند که این نوجوان ما، همان نوجوان 50سال پیش است و به همان شیوه برای آن نسل باید تولید اثر کرد. بنابراین اگر این موضوع را درک کنیم، قسمت تعامل ما با مخاطب بیشتر خواهد شد و دیگر می‌توانیم نیازسنجی کنیم که مخاطب ما به چیزی نیاز دارد.»

وی عنوان کرد: «باید سعی کنیم کار را به مخاطب بسپاریم، چراکه تولید برنامه‌ای که صرفاً چند آیتم باشد دیگر جواب نمی‌دهد، باید در تولید برنامه‌ها خصوصاً برنامه‌های حوزه نوجوان بخشی از کار را به مخاطب سپرد و نوجوانان را پای‌کار آورد.»

محمد میرزازاده در پایان به بازخورد‌هایی که از مخاطبین ‌می‌گیرد اشاره کرد و گفت: «بازخورد‌هایی که از مخاطبین می‌گیرم، اکثراً مثبت هستند اما مخاطبین نقدهایی نیز دارند. همچنین مخاطبین ‌ما گاهی پیشنهادهایی ارائه می‌‌دهند که بسیار کارساز و قشنگ است و برای اینکه اجرا شوند نیاز به توجه و حمایت دارند. میرزا زاده می‌گوید از پیرمرد 80ساله‌ای که گفته هر روز برنامه شما می‌بینم و تخمه می‌خورم تا بچه‌های کم و سن و سالی که در شبکه دانش‌آموزی شاد و دیگر رسانه‌ها برنامه‌ها را تماشا می‌کردند بازخورد داشته‌ است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار