در پاسخ به پانا؛

موحد: شرط ورود و خروج فیلمسازان در باشگاه فیلم سوره، فیلمسازی است

تهران (پانا) - نشست خبری مدیران باشگاه فیلم سوره امروز یکشنبه ۵ شهریور ماه برای تشریح جزئیات فعالیت‌های این باشگاه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۹۹۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
موحد: شرط ورود و خروج فیلمسازان در باشگاه فیلم سوره، فیلمسازی است

نشست خبری مدیران باشگاه فیلم سوره با حضور محمدجواد موحد مدیرعامل، محسن ملکی معاون توانمندسازی باشگاه و حامد یامین پور در محل باشگاه سوره برگزار شد.

محمدعلی موحد، مدیرعامل باشگاه فیلم سوره در ابتدای نشست درباره فعالیت‌های این باشگاه گفت: «دو هفته از تأسیس باشگاه فیلم سوره می‌گذرد و همین موضوع را بهانه‌ای برای صحبت با اهالی رسانه دانستیم. انتهای سال ۹۲ بود که آقای محمدرضا شفاه طرحی را آماده کرد با توجه به شرایط روز سینمای ایران که فضای تربیت نیرو برای سینما فراهم کنند. اندوخته چند ساله آقای شفاه باشگاه فیلم سوره شد، با شعار اینکه مرکز آموزشی نیستیم و استعدادیابی می‌کنیم. باشگاه فیلم سوره فراز و فرودهای بسیاری داشت و خیلی اوقات خود ما هم نمی‌دانستیم چقدر طرح جواب می‌دهد یا خیر. در سال ۹۳ کار را آغاز کردیم و تا الان ۲۵۰ اثر کوتاه و بلند خروجی ما است و مهمتر اینکه فیلم‌سازهایی هستند که در مسیر تربیتی باشگاه قرار دادند و به تولید اثر حرفه‌ای رسیده‌اند.»

وی با بیان اینکه در ابتدای کار و سال ۹۳ مشکوک بودیم که آیا می‌شود کاری کنیم یا خیر، اظهار کرد: «تیمی که اینجاست اصل سینما، پیشرو بودن و حرف داشتن برایمان مهم بود اما نهایتا سال ۹۵ با تولید اولین فیلم بلند حرفه‌ای‌مان شک و تردیدها برطرف شد.»

موحد با اشاره به «بیست و یک روز بعد» و موفقیت‌های فیلم‌های باشگاه همچون «دیدن این فیلم جرم است» و «مصلحت» گفت: «این مسیر در طول این 9 سال ادامه دارد و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که مسیر باشگاه قرار است در عین اینکه تربیتی باشد تخصص را هم مهم فرض بگیرد و محصولات مهمی را تولید کند. ما در این سال‌ها تقریبا در همه جشنواره‌های ملی حضور داشتیم و همواره جز فیلم‌های مهم بودیم. از سال ۱۳۹۴ وارد جشنواره فیلم کوتاه تهران و رویش شدیم و بیش از ۱۵۰ جایزه داخلی دریافت کردیم و جایزه‌ای در حوزه فیلم کوتاه نبوده که نگرفته باشیم. مسیر قابل احترام و قابل اتکایی شده است که نتیجه‌بخش است.»

وی همچنین با اشاره به دو سریال «کتونی زرنگی» و «تازه وارد» و تله فیلم «وانتافه» که در باشگاه فیلم سوره ساخته شده‌اند، گفت: «اساسا چرخه تولید برای فیلمسازان باشگاه سوره ادامه پیدا می‌کند همچون آقای خردمندان که در حال کار روی سریال جدیدشان هستند. این مسیر تربیتی تفاوت‌هایی با مجموعه‌های دیگر دارد چراکه ما ایده مرکزی داریم که از محیط حوزه هنری دهه شصت نشات گرفته است و هنرمندان رشد می‌کنند و در کنارش آثاری نیز ساخته می‌شود. فعالیت‌های مهمی در باشگاه اتفاق می‌افتد که از جمله آن، می‌توانم به دوره‌های کات و کاتینو اشاره کنم. از سال ۹۳ تغییراتی نیز در فعالیت‌های تخصصی دادیم به صورتی که ۱۱ تهیه‌کننده فرصت کار پیدا کردند و چند ماهی نیز برای مشاغل سینما فکر می‌کنیم.»

در ادامه محسن ملکی، معاون توانمندسازی باشگاه فیلم سوره در سخنانی گفت: «بچه‌هایی که در حوزه فیلم کوتاه کار می‌کنند شاید خیلی با موضوع نبود فضایی برای انتقال تجربه عجین باشند؛ شاید انجمن سینمای جوان بیشتر حمایت می‌کند و فضای منتوری و کارگاهی را جدی نمی‌گیرد. این در حالی است که فضای انتقال تجربه و کارگاهی در باشگاه فیلم سوره بیشتر مدنظر است. بچه‌های فیلم کوتاه خیلی دوست دارند با باشگاه کار کنند و طبیعتاً فیلمسازان می‌دانند اگر فیلم خوب بسازند مسیر رفتن به سمت سینمای بلند آسان‌تر می‌شود بیست به سمت ما رغبت دارند.»

وی در توضیح دوره‌های «کاتینو» باشگاه سوره بیان کرد: «دوره «کاتینو» از دل یکسری مسائل بیرون آمد که زمان و سن فیلمسازی را نیز مدنظر قرار داد و دوران پرنشاط جوانی را مدنظر دارد. برای حضور در این دوره‌ها، سن ورودی را پایین آوردیم و تاکنون سه دوره برگزار کردیم که از ۱۸ تا ۲۲ سال هنرجو داریم که یکسری فیلم‌ها ساختند و دوره‌های سالانه برگزار می‌کنیم که در نهایت فیلم می‌سازند.»

ملکی تاکید کرد: «قرارمان این است که باشگاه فیلم سوره، فضایی برای فیلمسازان مستعد باشد. سه سال است که دوره‌های ما برگزار شده و طبیعتاً خروجی‌های فیلم شأن را در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود.»

حامد یامین‌پور از تهیه‌کنندگان باشگاه فیلم سوره و مسئول بخش مشاغل سینمایی سوره نیز در ادامه نشست به روند سنتی حضور علاقمندان در پست‌های پشت صحنه‌ای سینما اشاره کرد و گفت: «اتفاقی به شکل سنتی و رویه در سینمای ایران اتفاق می‌افتاد که برای فنون و حرفه‌های سینمایی باید حتما دستیاری کرد یا باید اهل معاشرت و تعامل خاص بود. اما باشگاه فیلم سوره در نظر دارد که می‌شود در کنار فیلمسازان، افراد پشت صحنه را نیز تربیت کنیم و به زودی در شش حوزه فراخوانی اعلام می‌کنیم، برای کسانی که علاقمند به کار در پشت صحنه هستند ورک شاپ برگزار کنیم و بعد به یک تیم حرفه‌ای اضافه شوند. این فرصت را از این جهت فراهم می‌کنیم که احساس می‌کنیم باید فرصتی برای علاقمندان سینما فراهم کنیم تا به زودی شاهد بروز و ظهور استعدادها باشیم.»

وی بیان کرد: «فراخوان را به زودی اعلام می‌کنیم، اساتید این دوره‌ها، از اساتید کلاسیک نیستند و در واقع مدیران فیلمبرداری، صدابرداری و .. هستند که مشغول کار هستند و امیدواریم این بچه‌ها توجهات را در آینده جلب کنند.»

در باشگاه فیلم سوره ما «دکوپاژ» و موارد مشابه یاد نمی‌دهیم و آموزش‌های دیگری که تخصصی است و همچنین زیست کارگردان با هنرجوها و گعده‌هایی با فیلمسازان را داریم.

در ادامه نوبت به پرسش‌های خبرنگاران رسید. محمدعلی موحد در پاسخ به پرسش خبرنگار پانا درباره شباهت عملکرد این مرکز با انجمن سینمای جوانان ایران و اینکه دوره‌های مشابهی وجود دارد، گفت: «شاید ما شباهت زیادی به دوره‌های کارگاهی و منتوری انجمن سینمای جوان داشته باشیم اما در مواردی جزئی با هم تفاوت داریم. شرط ورود و خروج فیلمسازان در باشگاه فیلم سوره، فیلمسازی است. همچنین در مسیر تربیتی‌مان تفاوت جدی داریم؛ در انجمن سینمای جوان شرط ورود این است که به عنوان هنرجو و کارآموز وارد شوید اما شرط ورود ما این است که حتما باید فیلم ساخته باشید حتی با موبایل. در باشگاه فیلم سوره ما «دکوپاژ» و موارد مشابه یاد نمی‌دهیم و آموزش‌های دیگری که تخصصی است و همچنین زیست کارگردان با هنرجوها و گعده‌هایی با فیلمسازان را داریم. تفاوت ما با انجمن سینمای جوان در ایجاد زیست بومی است که ادبیاتش فرق دارد.»

وی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار پانا توضیح داد: «در انجمن سینمای جوانان ایران پرتال تولید از همگان طرح برای فیلمسازی قوبل می‌کند اما ما تنها با کسی فیلم تولید می‌کنیم که طی یکی دو سال با او زندگی کنیم و از فردی از بیرون فیلمی با ما نمی‌سازد. اینها برخی مواردی هستند که تفاوت ما با انجمن را نمایان می‌کند که البته ریز اما اساسی هستند.»

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره همچنین گفت: «معتقدم هنوز مرکزی شبیه به باشگاه ایجاد نشده است گرچه مراکز تولیدی زیادی داریم. به نظرم این جنس کاری که می‌کنیم جای دیگری انجام نمی‌شود. مسیر تربیتی نیازمند صبوری است مراکز دیگر چندان وقت این را ندارند که صبوری کنند و به یک مسیر آموزشی برسند. ما همچنان در زمینه تربیت نیرو شبیه به باشگاه را نداریم. ما از همکاری مشترک استقبال می‌کنیم مثلاً با انجمن سینمای جوانان توافق کردیم و اثر تولید کردیم. در حوزه تولید هم مراکز تولیدی را به رقابت می‌طلبیم. ادعایی داریم مبنی بر اینکه سعی می‌کنیم حداقل کیفیت‌ها را در آثار داشته باشیم. این موضوع هم به دولت‌ها ربط ندارد چون کیفیت کار سینمایی برای ما مهم است.»

وی درباره توجه به مسایل سیاسی در فیلم‌های باشگاه فیلم سوره عنوان کرد: «اینجا هنرمند برای ما اصالت دارد اگر «دیدن این فیلم جرم است» اینجا ساخته می‌شود به این معنا نیست که ما در ساحت مدیریتی تصمیم به ساخت فیلم سیاسی گرفته‌ایم و سفارش داده‌ایم چنین فیلمی ساخته شود بلکه «دیدن این فیلم جرم است» حاصل زیست زهتابچیان بود. ما کسی را هنرمند می‌دانیم که خروجی کارش حاصل زیست خودش باشد. ساخت فیلم سیاسی تصمیم ما نیست ما امسال سه اثر حرفه‌ای خواهیم داشت که یکی یک فیلم سینمایی است که برای جشنواره آماده می‌شود، پیش تولید و انتخاب بازیگرانش انجام شده و در ژانر ماجراجویانه و برای مخاطب نوجوان است.»

موحد گفت: «یک سریال هم خواهیم داشت که نویسنده آن محسن ملکی است، اسم این سریال «بوقچی» است و ۲۰ روز دیگر پیش‌تولید آن انجام می‌شود. یک سریال ۱۵ قسمتی برای کودک به تهیه‌کنندگی حامد یامین‌پور هم داریم. این را هم باید بگویم که کارگردان هر سه پروژه جوان هستند و پیش از این در این نهاد فیلم ساخته‌اند. ما با فیلمسازان حرفه‌ای کار نمی‌کنیم حتی در کار کردن با فیلمسازی که خودمان او را به مرحله حرفه‌ای رسانده‌ایم، هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار