یک هنرمند تئاتر و سینما:

باید ادبیات نمایشی ایران را به دنیا بشناسانیم

تماشای تئاتر یک آموزش غیرمستقیم است/ اصلی در هنر است که می‌گوید فرد هر چه بیشتر ببیند به دانش او اضافه می‌شود

تهران (پانا) - یک هنرمند تئاتر و سینما در حاشبه برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق فجر کشور در شهر ساری گفت جشنواره تئاتر منطقه‌ای می‌تواند و باید فرصتی برای توجه به نمایشنامه‌ها و نمایشنامه‌نویسان ایرانی و اقتباس از آن‌ها باشند و به همین ترتیب و به تبع این آثار در سطح بین‌المللی نیز معرفی شوند.

کد مطلب: ۱۳۳۸۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
باید ادبیات نمایشی ایران را به دنیا بشناسانیم

علیرضا سعیدی کیاسری فیلمنامه‌نویس، روزنامه‌نگار و بازیگر تئاتر اهل مازندران در حاشیه برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر ۳ در شهر ساری درباره ضرورت و اهمیت احیای این رویداد به ‌پانا گفت: «جشنواره مناطق تئاتر فرصت دوباره دورهم جمع شدن هنرمندان تئاتر را دوباره فراهم کرده است. سال‌ها بود که انتقال تجربه‌ای بین هنرمندان شهرهای مختلف صورت نمی‌گرفت و بچه‌ها فرصت پیدا نمی‌کردند کارهای شهرهای دیگر را ببینند اما امسال به واسطه برگزاری دوباره جشنواره منطقه‌ای آن‌ها در جزیان تولیدات نمایشی استان‌های همجوار خود نیز قرار می‌گیرند و به همین دلیل به ارتقای آثار خود نیز دغدغه بیشتری پیدا می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «تمام هنرمندان تئاتر همواره سعی داشتند تا برای دیده شدن در یکی از سالن‌های تئاتر تهران به اجرای نمایش بپردازند و اکنون جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای فرصت دیده شدن را برای آن‌ها فراهم آورده است.»

این هنرمند شنا خته شده عرصه تئاتر ادامه داد: «با احیای برگزاری جشنواره تئاتر مناطق کشور گروه‌های مختلف تئاتر، توان خود را برای اجرای بهتر در استان‌شان می‌گذارند و کارگردانان نیز با دیدن این انرژی، علاقه و استعداد، انگیزه بیشتری برای ادامه کار در استان خود دارند.»

وی افزود: «کار سختی بود که جشنواره‌های مناطق احیا شود و مشکلات لوجستیکی و فنی زیادی داشت که خوشبختانه به خوبی پیش رفت و شرایط مطلوب و لازم فراهم شد. در حال حاضر ۹ استان با ۱۸ گروه نمایشی در شهر سازی اجرا دارند و قطعا بعد از سال‌ها وقفه در برگزاری جشنواره منطقه‌ای نواقصی در کیفیت برگزاری این رویداد وجود دارد.»

سعیدی کیاسری درباره عیار گروه داوری این رویداد هنری اظهار کرد:«جشنواره متشکل از افرادی باتجربه است که ارزیابی درستی از اجراها دارند اما به طور کلی امری در حوزه داوری تئاترها و فیلم‌ها گاهی این امر مشتبه می‌شود که کارها را بر اساس آثار حاضر در رویداد ارزیابی می‌کنند نه استانداردهای تئاتر اما افرادی بیرون از این ماجرا تصور می‌کنند.»

وی تصریح کرد: «باید بر اساس استانداردهای رایج باشد. همچنین باید بگویم تا زمانی که ما به ادبیات نمایشی توجه جدی نکنیم و نپردازیم و استانداردهای لازم را در ادبیات نمایشی رعایت نکنیم، اتفاق ویژه‌ای در تئاتر نخواهد افتاد. متاسفانه امروز نمایشنامه نویسان و نمایشنامه‌های ایرانی به جز تعداد معدودی در تئاتر مورد توجه قرار نمی‌گیرند البته شرایط برای نویسندگان ایرانی در حوزت بهتر است و آن‌ها بیشتر در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند. امیدواریم جشنواره تئاتر منطقه‌ای بهانه‌ای باشد برای اینکه ادبیات نمایشی نیز جدی‌تر گرفته شود.»

سعیدی درباره خصوصیات مهم این رویداد هنری خاطرنشان کرد: «تبادل تجربیات در جشنواره‌ تئاتر فجر مناطق کشور اتفاق می‌افتد و گروه‌ها می‌توانند تبادل متن و تبادل بازیگر داشته باشند. همه این اتفاقات باعث ایجاد همدلی می‌شود و هم‌افزایی را به دنبال خود خواهد داشت. این‌‌که داوری آثار از تکرار خارج شده و داوران تنها از استان تهران نیستند نیز یکی دیگر از نقاط قوت جشنواره است.»

وی همچنین درباره این موضوع که تئاتر می‌تواند مفاهیم مختلفی را به صورت غیر مستقیم آموزش دهد اظهار کرد: «تماشای تئاتر یک آموزش غیرمستقیم است؛ اصلی در هنر است که می‌گوید فرد هر چه بیشتر ببیند به دانش او اضافه می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار