کارگردان فیلم «گُل به خودی» در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

«گل به خودی»؛ روایت حسرت کودکانی که در انتظار والدینشان هستند

به‌واسطه فیلم‌های کودک دهه شصت عاشق سینما شدم/ بازیگران حرفه‌ای کمی در سنین کودک و نوجوان داریم/ به تمام انتخاب‌های اولمان در بازیگری رسیدیم

تهران (پانا) - کارگردان فیلم «گُل به خودی» می‌گوید با فیلم‌های امیر نادری و مجید مجیدی عاشق سینما شده است و به همین دلیل علاقه داشته است در نخستین تجربه سینمایی‌اش ادای دینی به این‌گونه سینمایی داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد
«گل به خودی»؛ روایت حسرت کودکانی که در انتظار والدینشان هستند

احمد تجری، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس فیلم «گُل به خودی» که یکی از فیلم‌های اکران نوروزی در سال جاری بود درباره ایده اصلی شکل‌گیری فیلم‌نامه‌ این فیلم به پانا گفت: «قصه فیلم «گُل به خودی» براساس یک داستان واقعی شکل گرفته است. زمانی با دوستی برای عیادت به بچه‌های بی‌سرپرست رفته بودیم. به آنجا که رسیدیم اتفاق جالبی افتاد وقتی در حیاط قدم می‌زدیم متوجه شدیم تعدادی از این بچه‌ها از پنجره به بیرون خیره شده‌اند. از مربی‌شان ماجرا را پرسیدم و تعریف کرد که این بچه‌ها هر فرد جدیدی که وارد آنجا می‌شود، دائم نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند آن افراد خانواده آنها هستند و امید دارند پدر و مادرشان دنبالشان بیایند و آن‌ها را با خود ببرند. من پس از این دیدار و به خاطر این موضوع چندین شب خواب و خوراک نداشتم. نکته اینجا بود که این بچه‌ها سال‌ها در آن شرایط زندگی می‌کنند و همچنان امیدشان را از دست نداده‌اند در ادامه همراه همکارم خانم قهرمانی قصه‌اش را نوشتیم و فیلم‌نامه شد تا دینی که به این بچه‌ها داریم را تا حدی ادا کرده باشیم.»

احمد تجری درباره ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش گفت: «گل به خودی اولین تجربه کارگردانی فیلم سینمایی حرفه‌ای ‌من بود البته قبل از این فیلم چند فیلم ویدئویی ساخته بودم که در جشنواره‌های مختلف نیز حضور داشت و جوایزی را نیز گرفته بودم اما به‌عنوان اثری که پروانه ساخت سینمایی گرفته بود «گل به خودی» نخستین تجربه‌ام بود که در جشنواره فجر نیز حضور داشت.»

وی تصریح کرد: «‌دوست داشتم به‌عنوان اولین تجربه فیلم سینمایی حرفه‌ای سراغ فیلم کودک بروم. مخاطب فیلم‌های ویدئویی من بزرگ‌سال بودند ولی دوست داشتم فیلم کودکی برای کودک و نوجوان انجام دهم زیرا خود ما به‌واسطه فیلم‌های کودک دهه شصت عاشق سینما شدیم.»

تجری با اشاره به این مطلب که در زمان اوج کرونا ساخت فیلم «گل به خودی» را دنبال کرده است، گفت: «در شرایط کرونا این فیلم را ساختیم و مقداری شرایطمان سخت بود چون در اوج کرونا فیلم‌برداری کردیم و حجم زیادی از کودک و نوجوان همیشه در کنار ما بودند. ما حدود ۱۵۰ بازیگر اصلی و فرعی در پرورشگاه داشتیم و کار کردن با بچه‌ها بسیار سخت بود زیرا آن‌ها شیطنت‌هایی داشتند که البته تمامش برای من جذاب بود اما این امر در سختی کار و مشکلات کرونا مصائب ما را دوچندان کرد ولی با تمام تلاشی که کردیم و حفظ پروتکل‌ها توانستیم به نحو احسن کار را به سرانجام رسانده و در سی جلسه فیلم‌برداری کنیم.»

وی درباره نحوه انتخاب بازیگران کودک این فیلم، گفت: «این فیلم در ژانر اجتماعی برای کودک و نوجوان ساخته‌ شده است و در واقع یک رئال عروسکی، موزیکال و فانتزی است که کمتر در ایران ساخته‌ شده است. در این فیلم برخی از بازیگران ما عروسک هستند. به‌طورکلی در انتخاب بازیگران کودک سعی شد تلفیقی از بچه‌های کم‌تجربه و باتجربه داشته باشیم.»

تجری با اشاره به کمبود بازیگر مناسب در سنین کودک و نوجوان گفت: «ما بازیگر کودک و نوجوان در سینمای ایران بسیار کم داریم. برای نقش اصلی کودک فیلم «ابوالفضل رجبی» را انتخاب کردم که در سریال پایتخت بود و همچنین «رایان سرلک» که در زیرخاکی درخشیده بود. در ادامه بین بچه‌هایی که تجربه بازی نداشتند تست گرفتیم و کنار این بچه‌ها گذاشتیم. برای نقش‌های بزرگ‌سالان «شقایق فراهانی» انتخاب ما بود که نقش را پذیرفتند و البته نقش متفاوتی ایفا می‌کند.»

تجری ادامه داد: «شقایق فراهانی در بخشی از فیلم نقش مرد را ایفا می‌کند و در بخشی از فیلم زن است و انتخاب‌های دیگر ما «نسیم ادبی» بود که در این پروژه حضور داشت. در ادامه کار به خواننده نیاز داشتیم که نقش خودش را ایفا کنند. این فرد هم از گروه «پازل بند» انتخاب شد در واقع توانستیم اولین انتخاب‌هایی که برای حضور بازیگران در این فیلم را داشته باشیم برسیم و مشکلی از این بابت نداشتیم.»

تجری همچنین درباره سختی‌ها و شرایطی که برای ساخت فیلمش تجربه کرده بود، اظهار کرد: «فیلم‌برداری در تهران بود، کار پرلوکیشنی بود و باید چندین لوکیشن انتخاب می‌شد. در واقع خانه‌ای که محل نگهداری کودکان کار بود و چندین خارجی و مراکز بازی و پارک‌ها و مراکز خرید همه باعث شد کار باشد. دغدغه محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست را داشتیم که با نامه‌نگاری‌هایی که با بهزیستی داشتیم، مکانی انتخاب شد و در نهایت تغییرات و بازسازی‌هایی در آن محل داشتیم.»

احمد تجری در ادامه درباره الگوهای نویسندگی و کارگردانی‌اش نیز گفت‌: «الگویم در نویسندگی و کارگردانی با سینمای «امیر نادری» و همچنین فیلم‌های «سازدهنی» و «باشو غریبه کوچک» و کاره‌ای آقای بیضایی با سینما آشنا شدم. با «بچه‌های آسمان» آقای مجیدی عاشق سینما شدم و خودم به‌شدت کارهای «مرضیه برومند» را دوست دارم بخصوص برای مخاطب کودک و نوجوان و آقای کیومرث پوراحمد که به شدن خاطراتی برای ما ساختند در دوران کودکی‌مان که همچنان اثرگذار است و الگوی من این دو عزیز هستند و امیدوارم بتوانم برای نسل کنونی کودک و نوجوان اثرگذار باشم و کارهای من را کودکان ببینند و بپسندند. البته آقای پوراحمد در تجربه «گل به خودی» مشاور بودند و بسیار از تجربه‌های ایشان استفاده کردم.»

یادآور می‌شود، «گُل به خودی» به کارگردانی احمد تجری و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی از جمله فیلم‌هایی است که با موضوع کودک و نوجوان در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. فیلم‌نامه این اثر نوشته مشترک احمد تجری و لاله قهرمانی است و فضایی عروسکی موزیکال دارد. داستان «گُل به خودی» قصه آمال و آرزو‌های تعدادی کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجرا‌هایی فانتزی و جذاب می‌شوند.

فیلم گل به خودی در اکران نوروزی به روی پرده نقره‌ای رفت اما نتوانست فروش خوبی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار