احمد تجری در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

«سینمای کودک» سینمای مظلومی که رو به نابودی است

تهران (پانا) - احمد تجری معتقد است که سینمای کودک سینمای مظلومی است که کسی از آن حمایت نمی‌کند و رو به نابودی است.

کد مطلب: ۱۲۷۰۳۴۹
لینک کوتاه کپی شد
«سینمای کودک» سینمای مظلومی که رو به نابودی است

احمد تجری در گفت‌وگو با پانا درباره نخستین فیلم سینمایی خود گفت: «پیش از این چند فیلم ویدیویی با عوامل حرفه‌ای ساختم و «گل به خودی» اولین فیلم من با پروانه ساخت سینمایی است که از اسفندماه 1400 روی پرده سینماها اکران شده است.»

کارگردان فیلم «گل به خودی» با بیان این‌که تاکنون از فروش فیلم خود راضی نبوده تصریح کرد: «تصور می‌کردیم مورد حمایت قرار می‌گیریم اما این‌گونه نشد. تبلیغات شهری نداریم و قیمت بلیت‌ها هم افزایش یافته است و برای فیلمی که مخاطب کودک دارد این قیمت بلیت بالاست. البته در مجموع به نسبت برخی فیلم‌های پرادعا و پرهزینه فروش بهتری داشتیم.»

وی با تأکید بر این‌که در ایران رقابت درستی میان فیلم‌های ژانر کودک و بزرگسال وجود ندارد، اظهار کرد: «سانس‌های فیلم‌های کودک معمولاً صبح و بعدازظهر است و این دست فیلم‌ها امکان نمایش شبانه‌روزی پرده سینما را ندارند. درحالی‌که اگر این تقسیم‌بندی سانس‌ها عادلانه بود رقابت سالمی میان فیلم‌ها شکل می‌گرفت. در سال‌های اخیر به دلیل همین سانس‌بندی‌ها فیلم‌های کودک امکان رقابت با سینمای بزرگ‌سالان را نیافته‌اند.»

به گفته تجری، سینمای کودک در حال نابودی است چون حمایت نمی‌شود و از دهه 70 که دوره طلایی سینمای کودک بود بسیار فاصله گرفته است. مراکزی چون فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم هیچ حمایتی از این حوزه نمی‌کنند.

وی افزود: «هیچ ارگانی از فیلم ما، حمایت مادی و معنوی نکرد و این بودجه‌ها گویا تنها صرف آشنایان و دوستان می‌شود و در نهایت 10 فیلم بی‌کیفیت در کانون ساخته می‌شود درحالی‌که با آن بودجه می‌توان یک فیلم باکیفیت تولید کرد. بسیاری از کشورهای اروپایی به این شکل پیش می‌روند و فیلم‌های موفقی هم تولید کرده‌اند که در اکران موفق است.»

این کارگردان با اشاره به این نکته که فیلمی که حمایت نشود مسلماً دیده هم نخواهد شد، عنوان کرد: «بازیگران اصلی ما کودکان هستند و این فیلم بدون تبلیغات نمی‌تواند با دیگر فیلم‌ها رقابت کند. معتقدم باید از جانب دولت حمایت‌های بیشتری در زمینهٔ سینمای کودک صورت بگیرد. نویسندگان و فیلم‌سازان بااستعدادی در این زمینه داریم اما باید بستر مناسب برای فعالیت این افراد فراهم باشد و بودجه در اختیارشان قرار داده شود. چرا در تلویزیون و سینما با سینمای کودک و نوجوان مشکل دارند و بسیاری از افراد مطرح این حوزه دیگر فعالیتی ندارند. مجریان خوب کودک از صداوسیما فاصله گرفته‌اند. دلیل چیست؟ نمی‌دانم اما در تجربه‌ای که خودم داشتم هیچ حمایتی صورت نگرفت. سینمای کودک سینمای مظلومی است که کسی از آن حمایت نمی‌کند و در حال نابودی است.»

وی ضمن ابراز نگرانی از توقف تولید فیلم در حوزه کودک و نوجوان طی سال‌های آتی، تصریح کرد: «آینده سینمای ایران که خوشایند نیست اما در این بین سینمای کودک بیشتر متضرر می‌شود. من می‌توانستم فیلمی کمدی با بازیگران شناخته‌شده بسازم و مطرح شوم اما به حوزه کودک و نوجوان علاقه دارم و می‌خواستم چراغ این حوزه را روشن نگاه‌ دارم. برای این امر تلاش کردم اما نمی‌دانم چقدر موفق بودم و باید صاحب‌نظران نظر دهند.»

تجری درباره پروژه‌های آینده‌اش گفت: «دو طرح و ایده در ژانر کودک داشتم که یکی کامل شده است و می‌خواستم با گرفتن بازخورد از فروش این فیلم سراغ ساخت فیلم بعدی بروم اما وقتی حمایتی نمی‌شود، نمی‌توان سرمایه‌گذاری جذب کرد. به همین دلیل تا زمانی‌که شرایط و بستر تولید فیلم کودک فراهم نشود بعید است سراغ تولید فیلم دیگری در این زمینه بروم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار