دبیر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با پانا
اصول ما مبتنی بر کیفیت است
تهران (پانا) _ دبیر بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان تاکید دارد که اصول این جشنواره مبتنی بر کیفیت است و آثاری در این دوره پذیرفته شدهاند که کیفیت قابل قبولی داشته باشند.
امیر مشهدیعباس که سالها در زمینه تئاتر کودک فعالیت داشته است در گفتوگو با پانا درباره تاثیر کرونا بر این حوزه توضیح داد: «طی دو سال اخیر تئاتر کودک و نوجوان برخلاف گذشته نتوانست هیچ گونه فعالیت جدی داشته باشد و ما امیدواریم با برگزاری جشنواره تئاتر کودک در اردیبهشتماه امسال افراد امکان فعالیت جدی بیابند.»
وی افزود: «همواره تئاتر کودک و نوجوان را برای کودکان امروز میبینیم درحالی که اگر برای تماشاگران فردا فکر کنیم، متوجه میشویم طی این دو سالی که کار نکردیم تعدادی از تماشاگران آینده را از دست دادیم. این موضوعی جدی است که نسلهای ما تربیت نشدهاند. تئاتر همواره هنر اندیشه بوده و مخاطب این هنر اهل تفکر و مطالعه است. پرورش چنین مخاطبانی اهمیت بسیاری برای جامعه دارد و باید مخاطبان این حوزه را جدیتر گرفت.»
این کارگردان در خصوص تعویق زمان برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اظهار کرد: «از آنجایی که مخاطبان ما کودکان و نوجوانان هستند و سلامت آنها از هر چیزی برای ما مهمتر است و از سوی دیگر نمیتوانیم جشنواره را به صورت مجازی برگزار کنیم زمان را به اردیبهشتماه انتقال دادیم و امیدواریم در شرایط خوبی بتوانیم این دوره را برگزار کنیم. البته اگر در این زمان هم پیک کرونا باشد جشنواره را به صورت مجازی برگزار نخواهیم کرد.»
مشهدیعباس با تاکید بر این که اصولش برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مبتنی بر کیفیت است، تصریح کرد: «آثاری را پذیرفتیم که کیفیت قابل قبولی داشته باشند. البته نقد نمیکنم و نمیگویم دبیران گذشته خوب عمل نکردهاند همین حالا که من اینجا هستم زحمات افراد گذشته باعث آن بوده است. وقتی کیفیت اولویت قرار میگیرد بسیاری از گروههای حرفهای هم از جشنواره خارج میشوند و میتوان گفت امسال در بخش کودک و نوجوان آثاری ارزشمند داریم.»
وی درباره بخشهایی که به بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان افزوده شدهاند، گفت: «بخش تئاتر ایرانی در این دوره به جشنواره اضافه شد که شامل خیمه شب بازی، نقالی و پردهخوانی و ... است که جایش در این جشنواره بینالمللی خالی بود و باید یک بخش ایرانی داشته باشیم. بخشی هم با عنوان تئاتر فراگیر در دورههای گذشته داشتیم که زمانی که من در کانون بودم با همراهی دوستان این بخش را احیا کرده بودیم. این بخش برای افرادی بود که با وجود مشکلات جسمی، ذهنی و حرکتی تواناییهای خاص دارند و حرفهای کار میکردند و در این دوره هم این بخش را خواهیم داشت چون باید جشنواره بازتاب فعالیتهای یک سال تئاتر کودک در تمامی حوزهها باشد.»
دبیر جشنواره تئاتر کودک با بیان این که در این دوره علاوه بر بخش تئاتر دانشآموزی که هر دوره وجود داشته و در واقع خروجی آثاری است که از جشنوارههای دانشآموزی مثل فردا بیرون آمدهاند، بخش کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال هم در جشنواره گنجانده شده، توضیح داد: «این بخش مختص آثاری است که شرکتکنندگان آن دانشآموز هستند اما فعالیتهایشان مستلزم مدرسه نیست و این فعالیت در فضاهایی چون مراکز کانون پرورش فکری یا انجمنهای فرهنگی و هنری شهرداری و ... شکل گرفتهاند. این بخش همواره نادیده گرفته میشده و در جشنواره امسال به این بخش هم توجه خواهیم داشت.»
به گفته مشهدی عباس، بخشهایی که مربوط به کودکان و نوجوانان است، غیررقابتی است. چون رقابت در سنین کودکی توصیه نمیشود و تنها آثار موفق این بخش به جشنواره راه مییابند.
وی در پایان با اشاره به اقداماتی که در زمینه مستندسازی از جشنواره صورت گرفته، گفت: «ما هیچ مستنداتی از ۱۵ دوره قبلی جشنواره نداشتیم و منوچهر اکبرلو زحمت کشید و متریال تمامی دورانها را استخراج کرد و روی سایت جشنواره قرار گرفت. دبیرخانه جشنواره فعال است و بیستو هفتمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیمه دوم اردیبهشتماه در همدان برگزار خواهد شد.»
ارسال دیدگاه