اعتراض انجمن هنرمندان مجسمهسازایران به آسیب «حوض روغن»
تهران (پانا) - انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران، با انتشار بیانیهای نسبت به تعرض و خدشه واردکردن به حوض روغن اثر نوریوکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی اعتراض کرد و حفاظت از آثار که جز سرمایههای ملی به شمار میروند را کمترین کاری دانست که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.
![اعتراض انجمن هنرمندان مجسمهسازایران به آسیب «حوض روغن»](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTM0N2QwlA7z/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTH1IxWYtdfcJksAIKXaKdntA,,/MTM0N2QwlA7z.jpg)
به گزارش روابط عمومی انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران؛این بیانیه به شرح زیر است.
«بیانیه انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران در خصوص اجرای پرفورمنس و آسیب به مجسمه «ماده و فکر»، نوریوکی هاراگوچی در موزه هنرهای معاصرتهران
مجسمه ماده وفکر(حوض روغن ) اثر نوریوکی هاراگوچی مجسمهساز ژاپنی سال 1976 مقارن با افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران؛ در محل موزه بهصورت دائمی نصبشده است، این اثر مهرماه 1396 با حضور هنرمند بازسازی و مرمت شد. اکنون بعد از گذشت چهار سال و در فقدان هنرمند ( درگذشت 1399 ) ، این اثر طی برنامه پنج گنج ، بزرگداشت حکیم نظامی ، روز شنبه 21 اسفند با اجرای پرفورمنس "پرنده ماهی" ، دچار آسیب گردیده و به حریم اثر تجاوز شده است.
انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران با ابراز تأسف شدید از این اتفاق غیرمسئولانه ، موضع خود را به شرح ذیل اعلام میدارد.
یک. هرچند در بیانیه و توضیحات موزه به اجرای آثار تعاملی با آثار هنری اشارهشده ، اما تعرض به حریم و خدشه به اصل اثر بههیچعنوان قابل توجیه نیست و مسئولیت سهلانگاری در برنامهریزی و انتخاب اثر با مسئولین برگزاری است.
دو. گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، جزو سرمایه ملی است؛ حفاظت از آثار و رعایت اصول حرفهای حفاظت؛ کمترین کاری است که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.
سه. انتخاب موزه هنرهای معاصر تهران و اجرای آثار تعاملی در محل موزه با گنجینه منحصربهفرد آن، نیاز به پروسه مطالعاتی و تحقیقاتی و حساسیتهای حرفهای دارد.
لذا انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران قویاً از مسئولین موزه و عوامل برگزاری رویداد درخواست دارد جهت روشن شدن موضوع و تنویر افکار عمومی، مستندات پروسه مطالعاتی اجرای اثر و پیشبینیهای صورت گرفته از طرف موزه را ارائه فرمایند.»
ارسال دیدگاه