در گفت‌وگو با پانا

مریم اسماعیل زاده: سالها در جشنواره‌های موسیقی آثارم به شکل مغرضانه‌ای دیده نمی‌شد

تهران (پانا) - مریم اسماعیل زاده (دوتار نواز 17 ساله خراسانی) یکی از جوان ترین شرکت کنندگان چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بود که روی صحنه این رویداد تکنوازی کرد. هر چند که حضور او حاشیه هایی هم در پی داشت اما این هنرمند معتقد است که تجربه خوشایندی از اجرایش داشته است.

کد مطلب: ۱۲۲۷۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مریم اسماعیل زاده: سالها در جشنواره‌های موسیقی آثارم به شکل مغرضانه‌ای دیده نمی‌شد

این دوتارنواز جوان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به حضورش در این رویداد هنری گفت: تجربه فوق العاده ای از حضور در این رویداد داشتم. تجربه ای که با هنر، معرفت، فرهنگ اساتید پیشکسوت و انرژی زیاد توامان شده شده بود. به دستندرکاران جشنواره خسته نباشید می گویم، گرچه کاستی هایی هم وجود داشت اما در کنار اتفاقات خوبی که رقم خورد، بسیار ناچیز بود.
وی ادامه داد: من سال هاست که در جشنواره های مختلف اثر ارسال می کنم اما به شکل مغرضانه ای اصلا اثرم بررسی نمی شد. با این حال خوشحالم که بالاخره در این جشنواره هنر و تلاشم دیده شد. اغلب جشنواره ها را که رصد می کنیم، متاسفانه می بینیم، داوران گاهی فرزندان و شاگردان خود را در اولویت قرار می دهند؛ هر چند که همه این طور نیستند و داوران با انصاف هم هستند اما خوشحالم ماه پشت ابر نماند و بعد از سالها نتیجه زحمت تلاش خودم و اساتیدم دیده شد.
مریم اسماعیل زاده درباره حاشیه های حضورش در جشنواره چهاردهم اظهار کرد: در راستای حضور بنده در این رویداد اعتراضاتی هم مطرح شد، مثل اینکه ساز بنده کوک نبوده یا من مقام را درست اجرا نکرده ام. باید بگویم که ما برای تشخیص این موضوع به یک استدیوی تخصصی در مشهد رفتیم و فایل را با دقت بررسی کردیم و متوجه شدیم که کوک سازم هیچ اشکالی نداشته است و البته که هر انتقادی اگر مبنای علمی داشته باشد، پسندیده است. درباره مقامی هم که اجرا کردم، یعنی مقام «الله» باید بگویم من این مقام را از روی مرحوم سرور احمدی اجرا کردم که می شود، این اجراها را تطبیق داد و متوجه صحبت بنده شد.
او افزود: وقتی روی صحنه بودم، مردم مدام مرا تشویق کردند و خدا را شاکرم که بسیار آرام و بدون استرس بودم. امیدوارم بعضی ها سعی نکنند با تحقیر و تهدید حرفشان را به کرسی بنشانند.
این هنرمند ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از هنرمندان در جشنواره موسیقی نواحی ایران تکریم شدند. امیدوارم حضور بانوان عزیز کشورم نیز هر بار بیشتر در این رویداد پررنگ شود و ما بتوانیم، همراه با آقایان هنر این مرز و بوم را ارائه دهیم و خدمتگزار هنر و اهل هنر باشیم.
اسماعیل زاده اضافه کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در جشنواره چهاردهم رقم خورد، این بود که تنها به پیشکسوتان بزرگوار بها داده نشده بود و نوجوانان و جوانان هم از هر قومیت و سبک و سیاقی صحنه برای اجرا داشتند. درست است که بنده تجربه نوازندگی چندانی ندارم اما سعی کردم در سایه اساتیدم هر چه بیشتر از دریای هنر فیض ببرم. گاهی می شود راه هزار ساله را یک شبه رفت؛ به شرطی که پر تلاش باشید و قواعد و اصول را رعایت کنید. من هم تلاشم این است که میراث دار خوبی برای فرهنگ و هنر کشورم باشم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار