تاکید یک پژوهشگر بر ثبت تجارب هنرهای تجسمی
هنرمند: من کیستم؟
تهران (پانا) - یک پژوهشگر هنر با اشاره به اینکه «ما با یک خلأ تاریخ نگاری هنر معاصر در ایران روبه رو هستیم»، در این زمینه افزود تا زمانی که تاریخ هنر معاصر تدوین نمیشد، هنرمندان کشور مانند شمعهایی لرزان در باد بودند که هر یک هر چند تلاش خود را میکردند اما کارشان به درستی دیده نمیشد.
به گزارش روابط عمومی این پروژه تالیفی، «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه عنوان جدیدترین کتاب تالیفی پریس تنظیفی است.
پریس تنظیفی درباره این کتاب گفت: سالهاست که در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت میکنم. در طول این سالها به شکلی خاص به عرصه هنرهای تجسمی معاصر به ویژه عرصه نقاشی و مجسمهسازی پرداختهام. متاسفانه هیچ منبع مشخص و مدونی درباره تاریخ هنرهای تجسمی معاصر ایران در دسترس علاقهمندان وجود نداشت. بدین مفهوم ما با یک خلأ تاریخ نگاری هنر معاصر در ایران روبرو هستیم. تا زمانی که تاریخ هنر معاصر تدوین نمیشد هنرمندان کشور مانند شمعهایی لرزان در باد بودند که هر یک هر چند تلاش خود را میکردند اما کارشان به درستی دیده نمیشد.
او افزود: همین امر هر کس را که در حوزه هنرهای تجسمی معاصر ایران فعالیت کرده باشد با یک پرسش اساسی روبرو میکند؛ اینکه من کیستم؟ و پیشینه من به عنوان یک هنرمند چیست؟ پاسخ به این سوال، نیرو یا محرک اصلی را برای من فراهم کرد تا کتاب «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» را تدوین کنم. آن چه موجب شد تا در این مسیر استوار قدم بردارم پیشینه فعالیت من به عنوان منتقد و نظریه پرداز در عرصه هنرهای تجسمی کشور بود.
به گفته این پژوهشگر، در واقع یکی از بزرگترین ضعفهای آموزش آکادمی که هنرهای تجسمی به خصوص نقاشی و مجسمه سازی در دانشگاههای کشور نبود یک کتاب تاریخ هنر معاصر است که به شکل تحلیلی و جامع روند دگردیسی هنر ایران را تبیین کرده باشد و نشان داده باشد که چگونه هنرهای سنتی ایرانی در تعامل با جامعه و تغییرات آن دستخوش دگرگونی شده و برای پاسخ به نیازهای جامعه به هنرهای به هنرهای معاصر کنونی بدل گشته است. بدین طریق نگارش این کتاب پاسخی است به نیاز جامعه هنری ایران و علاقه مندان هنر در کنار دانشجویان کشور.
او درباره شیوه تالیف این کتاب گفت: از این کتاب میتوان به عنوان یک کتاب مرجع آکادمیک برای تدریس در دانشگاهها استفاده کرد و البته با توجه به گستره و دامنه اطلاعاتی که در آن بیان شده است کلیه پژوهشگران و علاقهمندان به هنرهای تجسمی معاصر میتوانند از آن استفاده کنند. این کتاب نخستین جلد از سه جلد کتابی است که با عنوان تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران نوشتهام و در این کتاب از آغاز تاثیر هنر غرب جنبش سقاخانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. دو جلد دیگر این کتاب که در آینده منتشر خواهد شد و در این مجلدات به هنرمندان معاصر که عضو جنبش سقاخانه نبودند و همچنین به نمایشگاههای مهم پرداخته میشود.
این پژوهشگر ادامه داد: تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه در واقع تنها کتابی است که به این دوره تاریخی پرداخته است و هنر معاصر ایران را با توجه به تحولات بسیار عمیق و شگرف آن معرفی و ارائه میکند. در واقع نمونه دیگر و مشابهی در این زمینه وجود ندارد این برای نخستین بار است که این دوره تاریخی در یک کتاب بررسی و ارائه میشود.
او افزود: این کتاب شامل فصلهای سرآغاز، نخستین مواجهه با هنر اروپا، آغاز تأثیر آشنایی با هنر اروپا، از فرنگی سازی تا پیکرنگاری درباری، ظهور و بروز کمال الملک، مدرسه صنایع مستظرفه، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مکتب سقاخانه بازگشت به هنر ایرانی و سرانجام سخن است.
به گفته تنظیفی، در این کتاب از نخستین مواجهه فرهنگی و سیاسی ایران در دوران امارت ترکمانان بر ایران سخن آغاز میشود و تاثیرات این مواجهه بر هنر ایران از آن زمان تا زمان تاسیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و ایجاد مکتب سقاخانه در کشور بررسی و معرفی میشود.
در هر دوره با توجه به تغییرات سیاسی و اجتماعی هنر کشور برای پاسخگویی به این تغییرات دچار دگردیسی شد که این دگردیسیها و رابطه آن با تغییرات اجتماعی و سیاسی کشور در این کتاب به خوبی نشان داده شده است.
کتاب تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران در ۲۰۵ صفحه و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان از سوی نشر چاپش منتشر شده است.
ارسال دیدگاه