غلامحسین رحیمی شعرباف: اثربخشی اجتماعی دانشگاهیان در سه دهه اخیر قابل صرف نظر کردن نیست

تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گوید باید به سراغ ماموریت دانشگاه در حوزه مهارت آموزی و مهارت افزایی رفت و گفت اثربخشی اجتماعی دانشگاهیان در دو تا سه دهه اخیر غیرقابل صرف نظر کردن است.

کد مطلب: ۱۱۹۵۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
غلامحسین رحیمی شعرباف: اثربخشی اجتماعی دانشگاهیان در سه دهه اخیر قابل صرف نظر کردن نیست

به گزارش روابط عمومی برنامه«به وقت ایران»، جدیدترین قسمت برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته ششم تیرماه با حضور غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی روی آنتن شبکه آموزش رفت.
اثربخشی اجتماعی دانشگاهیان در دو تا سه دهه اخیر غیرقابل صرف نظر کردن است
غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدا درباره مهارت توضیح داد: مهارت نوعی توانایی برای انجام یک کار مورد نیاز جامعه با کیفیت بالا در زمان کوتاه است حال باید به سراغ ماموریت دانشگاه در حوزه مهارت آموزی و مهارت افزایی برویم و بگوییم اثربخشی اجتماعی دانشگاهیان در دو تا سه دهه اخیر غیرقابل صرف نظر کردن است.
وی ادامه داد: برنامه کلان مهارت آموزشی در دانشگاه شامل چهار زیربرنامه ارتقای اشتغال‌پذیری دانشجویان، گسترش کارآموزی، مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی و هدایت شغلی و کاریابی تخصصی است. برنامه اول به محتوای برنامه‌ها و کتاب‌های درسی باز می‌گردد و ما باید این بخش را تقویت کنیم. همه برنامه‌ها باید توسعه و شتاب بیشتری به خود بگیرند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: نهادهایی در دانشگاه پدید آمده‌اند که تلاش می‌کنند دانشجو را در سطح واقعی بسنجند.
رحیمی شعرباف در ادامه تصریح کرد: فناوری و توسعه فناوری همراه با مهارت است و ما خوشبختانه پارک‌های علم و فناوری داریم البته ناگفته نماند که علوم انسانی و علوم پایه نقش پذیری گسترده‌ای در توسعه فناوری دارند.
وی با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف کشور با هم هماهنگ نیستند، عنوان کرد: در وزارتخانه‌ها و مجلس باید فرهنگ دانش‌پذیری را افزایش دهیم. ما کم کم در کشور روی ریل توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش قرار می‌گیریم تا بتوانیم بهره‌وری خود را افزایش دهیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کشورهای رو به رشد باید بسیار کار کنند، افزود: نهادهای رسمی متولی آموزش مهارت هستند. ناگفته نماند که بیش از ۸۰ درصد تولید کشور در بخش غیر دانش بنیان رخ می‌دهد اما نگاه آن‌ها به سال‌های آینده است.
رحیمی شعرباف خاطرنشان کرد: ما متناسب با نیازهای خود وارد آموزش‌هایی شدیم که در رشته‌های مختلف متفاوت است.

موضوع مهارت در قوانین فرادستی کشور آمده است

علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در سخنانی مطرح کرد: موضوع مهارت در قوانین فرادستی کشور و در برنامه‌های ۵ ساله آمده است. در برنامه ۵ ساله ششم ۲ تکلیف مطرح شده و آن این است که ۵۰ درصد دانش‌آموزان به و ۳۰ درصد از آموزش عالی کشور باید به سمت مهارت آموزی بروند.
وی افزود: ما در حال حاضر از عملکرد مهارتی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید راضی نباشیم چراکه درصدهای مطرح شده در برنامه ۵ ساله ششم محقق نشده است و باید بیشتر کار می‌شد. وقتی ما م‌بینیم هم‌اکنون ۷ مجموعه بزرگ در حال تولید ساخت واکسن کرونا هستند، خوب سوال برایمان مطرح می‌شود که بهره‌وری به چه علت دچار نوسان است.
رییس کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: واقعیت این است که وزاری ما فعال نیستند و معتقدم وزیر نباید شب و روز بخوابد. باید انصاف داشته باشیم و بگوییم که دولت دوازدهم با همه مشکلات بد کار نکرده اما بهره‌ور نبوده است.
منادی سفیدان در پایان خاطرنشان کرد: مساله رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون در حال انجام است و به دنبال آن هستیم حقوق معلمان در یک ترازی قرار بگیرند.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار