جایگاه فیلم کوتاه در اکران (۶)
عادل تبریزی: چرخه تولید فیلم کوتاه حرفهای در سینمای ایران نداریم
تهران (پانا) - کارگردان فیلم «گیج گاه» عنوان میکند که لزوماً ساختن فیلم خوب نمیتواند تضمینکننده ادامه مسیر فیلمسازی باشد حالا این فیلم کوتاه باشد یا بلند زیرا چرخه تولید فیلم در سینما ایران در مسیر درستی قرار نگرفته است.
عادل تبریزی، کارگردان «گیج گاه» که یکی از فیلم اولیهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است در کارنامه خود سابقه ساخت فیلمهای کوتاه مختلفی را دارد.
سوژه تعیین میکند که باید فیلم کوتاه ساخت یا بلند نه فیلمساز
کارگردان فیلم تلویزیونی «مسلوب» معتقد است سوژه برای فیلمساز تعیین میکند که اکنون باید به سراغ ساخت فیلم کوتاه یا بلند یا سریال رفت. وی افزود: «هویت سینما مهم است و خود قصه مشخص میکند که مناسب جهت تولید فیلم کوتاه یا بلند ویا سریال است. اکنون متأسفانه زمانهای است که خیلیها مشغول تبدیل فیلمنامههای سینماییشان به سریال هستند و این یعنی نابودی تدریجی سینما!»
تبریزی عنوان کرد: «اگر نگاهی به تاریخ سینمای ایران بیاندازیم، میبینیم برای مثال اساتیدی چون «مسعود کیمیایی» «ناصر تقوایی» «بهرام بیضایی» بعد از جایگاهشان در فیلم بلند، فیلم کوتاه هم ساختهاند. هویت همه اینها به سینما گرهخورده است و مهم این است که قصهای که نوشته میشود به درد فیلم کوتاه میخورد یا فیلم بلند و یا سریال!»
فیلم کوتاه در سینمای ایران جدی گرفته نمیشود
عادل تبریزی با اشاره به اینکه تعدد جشنوارهها در جریان تولید و حمایت فیلمسازان فیلم کوتاه تأثیر چندانی ندارد، عنوان کرد: «مسئله فیلم کوتاه در ایران جدی گرفته نمیشود. فیلمساز کوتاه اکنون بخواهد یک فیلمی با استانداردهای حرفهای سینمایی بسازد باید حداقل ۱۰۰ میلیون هزینه کند. تعدد جشنوارهها کمکی به فیلم کوتاه نمیکند، باید اول بستری حرفهای برای تولید و پخش آن در نظر گرفت.»
وی افزود: «اکنون یک هنرجویی که میخواهد تجربه کند میتواند با موبایل هم فیلم کوتاه بسازد و این کاری است که خود من هم انجام دادم و فیلم ساختم ولی اگر استانداردهای حرفهای فیلم کوتاه سینمایی موردنظر باشد هزینه کم نیست و کار ارزان تمام نمیشود.»
باید چرخه تولید فیلم کوتاه راه بیافتد
کارگردان فیلم کوتاه «اول پاییز» عنوان کرد: «پلتفرمها در میان میلیاردها هزینهای که الان برای تولید سریالها میکنند چرا در سال یک بودجه مشخصی را به تولید فیلم کوتاه اختصاص نمیدهند. باید چرخه تولید فیلم کوتاه راه بیافتد وگرنه که جشنوارهها بیشتر بیلان کاری است. فیلمها در جشنوارهها دائماً دور میخورد و چه بسیار فیلمسازهایی هستند که فیلمشان در جشنواره راه پیدا نمیکند و دیده نمیشوند.»
اگر پول باشد میتوان فیلمساز شد
تبریزی با اشاره به اینکه سرمایه داشتن در ادامه روند فیلمسازی حرف اول را میزند، اظهار کرد: «در سینمای بعد از انقلاب تا اکنون، فیلمسازهای زیادی داریم که نه فیلم کوتاه ساختهاند و نه دستیاری کردهاند. به نظر من اکنون پول داشته باشی، میتوان فیلمساز شد. اکنون دوستانی داریم که تجربه فیلم کوتاه دارند و تجربه دستیاری دارند اما هنوز نتوانستهاند اولین فیلم خود را بسازند.»
عادل تبریزی افزود: «خیلیها بعد از ساخت فیلم اولشان رها میشوند چون مسئله فیلمسازی در جامعه جدی نیست. در سینمای ایران ثابتشده که فیلم خوب ساختن تضمینکننده ادامه برنامه کاری فرد نیست. یکی از شاهکارهای سینمای ایران فیلم پرده آخر «واروژ کریم مسیحی» است و ۱۲ سال بعد از فیلم اول، فیلم دوم را ساخت و اکنون ۱۲ سال گذشته و فیلمی نساخته است. «احسان بیگلری» که فیلم خوب «برادرم خسرو» را ساخته است و از همنسلهای خود من است اکنون سالها گذشته و فیلمی نساخته است. پس فیلم خوب ساختن در سینمای ایران ملاک حیات کاری نیست. من معتقدم افرادی که سالها در سینمای ایران جوانیشان را گذاشتهاند و کارکردهاند چرا همچنان باید در تلاش ساخت فیلم اولشان باشند و شرایط برایشان هموار نمیشود. سینمای ایران قطعاً فیلم خوب ساختن ادامه راه را تضمین نمیکند. بلکه ساختار مدیریتی سینمای ایران و ساختار فرهنگی و اقتصادی دستبهدست هم میدهند و شرایط را تعیین میکند.»
فیلم خوب ساختن در سینمای ایران ملاک حیات کاری نیست
وی افزود: «چه فیلمسازان خوبی داشتیم که باید ببینیم الان کجا هستند. بهعنوان مثال «محمدعلی سجادی» آثار درجهیک دارد اما اکنون در چرخه تولیدی سینما کجا هستند؟ درواقع فیلمسازی در چرخه درستی نیست استعداد و توانایی و فیلم خوب ساختن تضمینکننده راه فیلمساز برای ادامه دادن نیست.»
ارسال دیدگاه