شبنم مقدمی: مهاجرت دومین سونامی است که وجود آدمی را به لرزه در می آورد
تهران (پانا) - نشست پرسش و پاسخ فیلم «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی با حضور کارگردان، علی سرتیپی (تهیهکننده) و ملیسا ذاکری (بازیگر) با اجرای محمدرضا مقدسیان در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست هاتف علیمردانی گفت: ممنونم که در این شرایط سخت برای تماشای فیلم حضور داشتید و امیدوارم سلامتی به کشور بازگردد.«ستاره بازی» در ادامه تجربههای من در سینما است. من سعی میکنم با شواهدی که رو به رو میشوم و با آنها زیست میکنم فیلم بسازم. این فیلم نیز مجموعهای از تجربیات من در این چند سال با چاشنی کمی رویاپردازی است.
این کارگردان درباره حضور در جشنواره و دلخوریهایی که در گذشته مطرح کرده بود، گفت: من سال ۹۶ فیلم «آباجان» را در جشنواره داشتم و اعتقاد داشتم که در برخی از بخشها فیلم من نادیده گرفته شده و فقط درخواست کردم که قاعده بازی را بلد باشیم. به هرحال همواره گاهی درباره فیلمها اجحاف میشود و فارغ از تمام نقاط قوت و ضعف و دلزدگیها، جشنواره فیلم فجر تنها چراغ روشن امید این روزهای سینما در چنین شرایط غمیگینی است.
در ادامه سرتیپی درباره همکاری با علیمردانی برای تهیه فیلم «ستاره بازی» بیان کرد: من به عنوان پخشکننده و سرمایهگذار در فیلمهای قبلی هاتف علیمردانی حضور داشتم. بعد از خواندن این قصه فهمیدم که شرایط پیچیده و دشواری دارد. این کار شرایط تولید سختی داشت.
ذاکری درباره نقشآفرینی در کاراکتر «صبا» توضیح داد: این چهارمین همکاری من با هاتف علیمردانی است و در تمام کارهایی که کنار ایشان بودم تجربه کسب کردم و نقشهایم چالش برانگیز بوده است. صبا از شخصیت اصلی من بسیار دور بود اما امیدوارم که از نتیجه راضی باشید.
علیمردانی نیز درباره ساخت این فیلم گفت: در تمام سالها دغدغه کار اقتباسی را داشتم و دلم میخواست این تجربه را در کارنامهام داشته باشم. من با شخصیت «صبا» نسبت دوری داشتم و او را میشناختم، زمانیکه پای درد و دل مادر او نشستم و صداهای شخصیت اصلی را میشنیدم با آن درگیر و برای ساختش ترغیب شدم. مهاجرت ترومای بسیار وحشتناکی است و به مرگ عزیز میماند. اگر قرار است از سرزمینمان برویم باید بدانیم نقطه موعودمان کجا است و چرا به آنجا میرویم.
در ادامه این نشست، شبنم مقدمی در یک ارتباط تلفنی درباره حضور در این فیلم گفت: این سومین تجربه همکاری من با هاتف علیمردانی است. من نگاه او را به مسائل اجتماعی میپسندم و بدون اتکا به هیچ جریانی در سینما روی پای خود ایستاده است. علیمردانی از آن دست بازیگرانی است که تعامل با او به راحتی اتفاق میافتد.
او ضمن عذرخواهی بابت عدم حضور در نشست به دلیل فیلمبرداری، درباره نقش مادر در این فیلم توضیح داد: من انواع و اقسام مادرها را بازی کردم. اما در این شخصیت یک ناچاری و ناگریزی دیدم. این شخصیت مهاجر موفقی نبود و از این مبحث لطمه دیده بود. مهاجرت دومین سونامی است که میتواند وجود آدمی را به لرزه درآورد که این زن در فیلم دچار آن شد.
او ادامه داد: با راهنماییهای کارگردان و بررسی فیلمنامه المانهایی را به نقش اضافه کردم تا درنهایت شخصیتی شد که در فیلم دیدید و امیدوارم که نتیجه کار راضی کننده باشد.
علیمردانی نیز درباره حضور شبنم مقدمی گفت: شبنم مقدمی از آن دست بازیگرانی است که هر کارگردانی آرزوی همکاری با او را دارد. ما به دلیل پاندمی پنج ماه بعد بعضی پلانها را فیلمبرداری کردیم و حفظ راکورد برای بازیگران سخت بود و صمیمانه از آنها قدردانم.
او گفت: سعه صدری که علی سرتیپی برای ساخت این فیلم کردند را هیچ تهیهکنندهای نمیکرد. ضمن این که سرتیپی از هیچ کمکی دریغ نمیکرد و به فکر برگشت سرمایه نبود. اتفاق خوب هم برای ما حضور مایکل مدسن در این فیلم بود.
علیمردانی با بیان اینکه من به عنوان یک فیلمساز اجتماعی مسیری هموار را در ذهن خود تعریف میکنم، افزود: اما گاهی پیش میآید که پازلها را پشت هم نمیچینم. من برپایه یک داستان واقعی این فیلم را ساختم و در فضای ناتورالیستی اتفاق تصادف برای دختر ۱۹ ساله فاجعهای بسیار بزرگ است. پدرش به من گفت امیدوارم بعد از این فیلم کسی به درد صبا دچار نشود.
او ادامه داد: چهار روز مانده به جشنواره فیلم فجر پارسال کار فیلمبرداری این فیلم تمام شد؛ اما به دلیل پاندمی ما نتوانستیم سکانسهای جامانده را فیلمبرداری کنیم و از آنجایی که این فیلم مثل بوم نقاشی است کمی کار پیچیده بود.
سرتیپی نیز گفت: به دلیل شرایط خاصی که سرمای شدید آن کشور و هزینههای بالایش داشت؛ حدود یک ماه سکانسهای داخلیمان را بازسازی کردیم و این کاری بسیار سخت بود. تلاشمان این بود که بتوانیم بهترین کار ممکن را ارائه دهیم.
سرتیپی نیز در ادامه در توضیح سپردن این کارکتر به ذاکری توضیح داد: ما در شروع کار کمی تست زدیم و از خانمهای مختلفی تصویربرداری کردیم. من پیش از این ملیسا ذاکری را نمیشناختم، اما وقتی هاتف علیمردانی را به من معرفی کرد و او را دیدم به این نتیجه رسیدم که برای این کاراکتر مناسب است.
علیمردانی با این توضیح که اعتماد تهیهکننده به کارگردان خیلی مهم است، گفت: ملیسا ذاکری برای چنین نقشی تلاش میکرد و کتاب میخواند. برای تقویت لهجهاش نیز بسیار تلاش کرد.
او در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آینده کاریاش را چگونه میبیند، گفت: من انسان بلندپروازی هستم و دوست دارم برای رسیدن به جایگاه بالاتر تلاش کنم. من برای این اثر سینمایی آزمون و خطاهای زیادی انجام دادم.
او ادامه داد: ما به لحاظ مفهوم در سینمای ایران غنی هستیم، اما وقتی از مرزهای ایران جابهجا میشویم با تکنیکهای جدیدی روبهرو میشویم که همه برایت مثل کلاس درس عمل میکند.
ذاکری در پایان از اعتماد هاتف علیمردانی و علی سرتیپی برای این اعتماد تشکر کرد و گفت: امیدوارم اتفاقات خوبی برای این فیلم و تمامی آثار رخ دهد.
او در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آینده کاریاش را چگونه میبیند، گفت: من انسان بلندپروازی هستم و دوست دارم برای رسیدن به جایگاه بالاتر تلاش کنم. من برای این اثر سینمایی آزمون و خطاهای زیادی انجام دادم.
او ادامه داد: ما به لحاظ مفهوم در سینمای ایران غنی هستیم، اما وقتی از مرزهای ایران جابهجا میشویم با تکنیکهای جدیدی روبهرو میشویم که همه برایت مثل کلاس درس عمل میکند.
ذاکری در پایان از اعتماد هاتف علیمردانی و علی سرتیپی برای سپردن این نقش تشکر کرد و گفت: امیدوارم اتفاقات خوبی برای این فیلم و تمامی آثار رخ دهد.
ارسال دیدگاه