تجربه فراز و فرود راه اندازی یک کسب و کار در مستندمسابقه جدید «کارساز»
تهران (پانا) - مستندمسابقه «کارساز» قرار است به زودی روی آنتن تلویزیون برود؛ حسام اسلامی، امین کفاشزاده و سیداحسان عمادی گروه کارگردانی این مجموعه ۱۰ قسمتی را تشکیل میدهند. گروهی که کارگردانی فصل هشتم مستندمسابقه «خانه ما» را که این روزها از شبکه نسیم در حال پخش است نیز به عهده دارند.
به گزارش روابط عمومی این مجموعه، احسان عمادی نویسنده و عضو گروه کارگردانی «کارساز» اعلام کرد: طرح اولیه این برنامه، چند سال قبل در اتاق فکر خانه مستند با حضور آقایان اسلامی و مهدی جبینشناس و خانم نسیم مرعشی مطرح شد. قرار بود مستندمسابقهای با موضوع کارآفرینی و کسبوکارهای نوآفرین در استودیو نوبین تولید شود. طرح برنامه بعد از جلسات متعدد با متخصصان این حوزه و فعالان و صاحبان استارتاپهای موفق، چندین بار بازنویسی شد و پیشتولید آن از زمستان سال گذشته آغاز شد. من هم بهعنوان یکی از کارگردانان مجموعه از سال گذشته به تیم سازنده اضافه شدم.
وی افزود: پس از آن برای حضور در برنامه فراخوانی در تلویزیون، دانشکدهها و مراکز کارآفرینی دانشگاههای تهران و شریف، پارکهای فناوری، شتابدهندههای مختلف و دیگر نهادهای مرتبط منتشر شد. افراد داوطلب ثبتنام کردند و از بین آنها تعدادی بهعنوان شرکتکنندگان اولیه انتخاب شدند. کار تولید برنامه هم از اردیبهشت ماه سال ۹۸ آغاز شد و اواسط تیر ماه به پایان رسید.
عمادی درباره تفاوت این مستندمسابقه با سایر برنامههای تلویزیونی که با موضوع معرفی کسبوکارهای نوآفرین ساخته شدهاند اظهار کرد: مستندمسابقه «کارساز» ساختاری کاملا متفاوت با برنامههای مشابه پیش از خود دارد. در برنامههای تلویزیونیای که تاکنون برای معرفی کسبوکارهای نوآفرین پخش شدهاند، صرفاً شاهد مرحله ارائه ایده از سوی ایدهپردازان یا مالکان کسبوکار بودهایم. معرفیای که گاه با نقد و ارزیابی داوران همراه است و درنهایت داوران یا مخاطبان به هر ایدهی نوآفرینانه امتیازی میدهند.
وی توضیح داد: اما در «کارساز»، این مرحله تنها بخش کوچکی از برنامه را تشکیل میدهد و نهایتا تا قسمت دوم، ارائه ایدهها و ارزیابی داوران را شاهد خواهیم بود.
این کارگردان عنوان کرد: در قسمت اول، هیأت کارشناسی سهنفره برنامه از بینِ تقریبا ۲۰ گروه انتخابشده برای شرکت در مسابقه، ۶ گروه را برای مرحله دوم انتخاب میکنند. از آنجا که فرآیند ارائه طرح یا ایده (Presentation)، جزء مراحل بسیار مهم در راهاندازی یک کسبوکار است، در قسمت دوم این ۶ گروه منتخب با راهنمایی مربیان، به شکل متمرکز روی ارائه طرح یا ایده اولیه خود کار میکنند تا درنهایت از بینشان سه گروه انتخاب شوند. از این مرحله به بعد، برنامه تقریباً به طور کامل از فضای استودیویی خارج میشود.
عمادی افزود: از قسمت سوم تا آخرین قسمت «کارساز»، مخاطبان برنامه همراه با این سه گروه، مراحل مختلف راهاندازی یک کسبوکار نوآفرین را در فضاهای واقعی تجربه میکنند. در قسمتهای بعدی، هر کدام از گروههای شرکتکننده بر حسب مأموریتی که از طرف مربیان به ایشان ابلاغ میشود، فعالیتهایی چون نیازسنجی مشتری و مطالعه و تحقیقات بازار را انجام میدهند. آنها به تناسب طرحهای خود وارد فضاهای تخصصی مربوط به کارشان میشوند که ممکن است یک مجموعه صنعتی، بیمارستان، مدرسه یا رفتن به سراغ مشتریان خانگی باشد.
وی تاکید کرد: بعد از مرحله تحقیقات بازار، نوشتن بوم مدل کسبوکار و ساختن نمونهی اولیه را داریم که طبعاً با آزمون و خطاهایی همراه است. در نهایت هم با مباحث مربوط به تبلیغات و برندینگ مواجه میشویم که انجام هر کدامشان، یکی از قسمتهای «کارساز» را به خود اختصاص میدهد. به این ترتیب مراحل راهاندازی یک کسبوکار به صورت جزئی، واقعی و ملموس (در حد مقدورات یک برنامه تلویزیونی) برای بیننده به تصویر کشیده میشود.
این برنامهساز تلویزیونی با اشاره به اینکه در مستندمسابقه «کارساز» ما با تنوع و تعدد لوکیشنها روبهرو هستیم، یادآور شد: تولید این برنامه برای سه گروه شرکتکننده، چیزی بیش از دو ماه به طول انجامید. در حالی که در برنامههای دیگری که تاکنون در حوزه کسبوکارهای نوآفرین ساخته شدهاند، معمولاً در هر قسمت چند شخص یا گروه، ایدههای نوآفرینانه خود را ارائه میدهند و بعد داوران یا بینندگان از بینشان رأیگیری میکنند. اما در اینجا هر سه گروه شرکتکننده کل مدت این دو ماه را در مکانهای مختلفی مثل دفتر کار، کتابخانه، دانشگاه، بازار و... درگیر کار بودهاند. طبیعتاً در این فرآیند با مشکلات کوچک و بزرگی هم مواجه میشدند که گاه کارشان را تا آستانه توقف پیش میبرد و گاه موفق میشدند از سدشان عبور کنند.
عمادی عنوان کرد: گروههای شرکتکننده در کارساز، هر کدام از این مراحل را با راهنمایی مربیان خود پیش میبرند و در پایان هر قسمت، نتیجه تلاششان از سوی همین مربیان مورد ارزیابی کیفی قرار میگیرد.
عضوگروه کارگردانی مستندمسابقه «کارساز» گفت: ضبط برنامه اوایل تابستان به پایان رسید و تدوین و مراحل فنیِ پستولید آن هم انجام شده است. در واقع مستندمسابقه کارساز از اواسط پاییز گذشته برای پخش از تلویزیون آماده بود که به دلایلی روی آنتن نرفت و طبق آخرین توافقات انجامشده، قرار است در نوروز ۹۹ از شبکه اول سیما پخش شود.
وی در پایان گفت: این برنامه، مجریای در صحنه یا استودیو ندارد و بهجایش آقای مهبد قناعتپیشه راوی و گوینده برنامه هستند. هیأت کارشناسی برنامه هم از سه مربی تحصیلکرده، زبده و باتجربه در حوزه کسبوکارهای نوآفرین تشکیل شده که سابقهای طولانی در دانشگاه و تولید و بازار دارند و کار آموزش شرکتکنندگان کارساز و نقد و بررسی فعالیتهایشان را انجام میدهند.
ارسال دیدگاه