همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش زمینه ساز تحقق اهداف تربیت اسلامی است
شیراز (پانا) - نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، مسئله تربیت نسل آینده را همانطور که مستقیما به دوش آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد رسمی در جمهوری اسلامی ایران است، وظیفهی دیگر نهادها نیز دانست.
آیت الله دژکام در نشست مشترک کمیته همکاریهای آموزش و پرورش و حوزه علمیه در استان فارس، با اشاره به نقش مهم خانواده در تعلیم و تربیت، گفت: علاوه بر خانواده دولت ، حاکمیت و نهادهای فرهنگی مثل حوزه های علمیه نیز نقش بسیار مهم و برجستهای در این زمینه دارند که گاهی باید از راههایی غیر از آموزش و پرورش رسمی، ایفای نقش نمایند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: از نظر تاریخی آموزش و پرورش و حوزه علمیه در گذشته نیز نهاد آموزشی مشترک بوده اند، اما با توجه به اینکه در اثر تقسیم کار و گستردگی اجتماعی در دوران معاصر نهادها کمی از همدیگر فاصله گرفتهاند، باید تلاش کنیم تا ارتباط این دو نهاد را با یکدیگر به نحو معقولی حفظ کنیم تا آنچه که در آموزش و پرورش و در حوزههای علمیه در راستای اهداف تربیت اسلامی انجام میشود با همدیگر هماهنگ و همراه بشود.
آیت الله دژکام تشکیل جلسات کمیته همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه را در راستای شکلگیری تمدن اسلامی نوینی مورد نظر رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: جلساتی که در این راستا تشکیل میشود عمدتا به سمتی میرود که بتوانیم ساز و کارهای مناسب برای تمدن نوین اسلامی را طراحی کنیم .
معاون امور استانهای ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: در راستای تقویت همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش، ضروری است همایش استانی همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در سطح استانها برگزار شود تا دانشآموزان از تربیت مستمر و همه جانبه بهرهمند گردند.
حجت الاسلام والمسلمین درودی تاکید کرد: لازم است در همین راستا اهداف و مفاهیم برای خود اعضا روشن شده و علاوه بر آن سهم وظایف هر یک از اعضای کمیته در بهینه سازی، تربیت و پیاده کردن سند تحول بنیادین مشخص شود.
وی گفت: پس از نیازسنجی های انجام شده و بررسی ظرفیت ها و توانمندی های دستگاههای فرهنگی استان و تجزیه و تحلیل در این نشست، سهم هر دستگاه فرهنگی مشخص می شود تا برنامه ریزی و پیگیری های لازم صورت پذیرد.
درودی با اشاره به برگزاری نشست متمرکز کمیته همکاری حوزه های علمیه با آموزش و پرورش در استانهای کشور ، گفت: این جلسات به دلیل آن که در سطح متمرکز ائمه جمعه ، رؤسای آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات ، رئیس حوزه علمیه برادران و خواهران ، اتحادیه انجمن های اسلامی برگزار می گردد بازخورد ویژه ای داشته است .
معاون امور استانهای ستادهمکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش کشور افزود: در شورای عالی ،نظرات و پیشنهادهای اجرایی که از کمیته های همکاری استانها ارسال می گردد ،مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و مصوبات آن برای اجرا به استانها ابلاغ می گردد تا با نظارت نماینده محترم ولی فقیه در استان و با همکاری و تعامل دستگاههای فرهنگی مرتبط برنامه ریزی هایی در سطح استان صورت پذیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس نیز گفت: در سند تحول بنیادین به عنوان سند راهبردی تعلیم و تربیت کشور ساحت عبادی ، اعتقادی و اخلاقی به عنوان مهمترین محور این سند مورد توجه ویژه قرار گرفته است .
جهانبخش بانشی افزود: این امکان برای آموزش و پرورش وجود ندارد که بتواند به تنهایی برنامه ها و راهکارهای مربوط به سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت کشور را بدون استفاده از قدرت و قابلیت سایر نهادها ، مجموعه ها و دستگاه های فرهنگی پیش ببرد ،به همین دلیل موضوع همکاری دراین کمیته جایگاه ویژه ای دارد و اهمیت خاصی برای آن قائل هستیم.
وی گفت: تلاش می کنیم تا با تعامل و همفکری شرکت کنندگان در این نشست ،بتوانیم زمینه برگزاری جلسه استانی با حضور روسای ادارات آموزش و پرورش ، ائمه جمعه استان ، رؤسای حوزه های علمیه و اداره اوقاف و امور خیریه فراهم شود و با هماهنگی و تقسیم کار در طول سال ، کارها را به پیش ببریم.
در این جلسه علاوه بر نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و معاونین پرورشی ، فرهنگی و آموزشی آموزش و پرورش فارس مدیران ارشد اداره کل اوقاف و امور خیریه، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، رئیس حوزه علمیه استان، رئیس شورای هماهنگی ائمه جمعه استان نیز حضور یافته و پیرامون راهکارهای ارتقای برنامه ها به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
ارسال دیدگاه