بطحایی: سند تحول بنیادین خواستار واگذاری اختیارات به مدارس است
شیراز (پانا) - وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهم ترین مشکلات موجود که سند تحول به عنوان یک اولویت برای ما ترسیم کرده، عدم توانایی مدرسه به عنوان یک موجود زنده برای تصمیم گیری در مسائل خود است تا با برخورداری از اختیارات لازم بتواند با داشتن سرمایه انسانی ارزشمند مشکلات خود را حل کند.
سید محمد بطحایی در دیدار با فرهنگیان شهرستان مرودشت، تمرکز در تصمیم گیریها در آموزش و پرورش را زیاد دانست و گفت: این تمرکز، خلاقیت و نوآوری مدرسه را برای حل مسائل خود از بین می برد.
بطحایی افزود: اگر مدرسه اختیار تصمیم گیری داشته باشد می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات آموزشی و پرورشی که با آنها مواجه می شویم ، را برطرف کند و این همان چیزی که در خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد.
او گفت: تاکید سند تحول این است که مدرسه روی پای خود بایستد و اینکه بحث مدرسه محوری مطرح می شود یعنی ما به مدرسه با رعایت یک سری شرایط اختیار تصمیم گیری بدهیم و این یکی از مهمترین اولویتهای آموزش و پرورش ما در دولت دوازدهم است .
وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با انبوهی از مسائل و مشکلات مزمن مواجه است که مربوط به امروز و دیروز و حتی خود آموزش و پرورش نیست و برای رسیدن به کیفیت، باید مسائل و چالشها را کنار بگذارد تا بتواند به یک کیفیت قابل قبولی دست پیدا کند .
او تنها راهبرون رفت از مشکلات کنونی آموزش و پروش را در اجرای صحیح سند تحول دانست و گفت : هدف از تدوین سند تحول بنیادین این است که بتواند موانع و مشکلات را برطرف کند .
او گفت: اینکه شرایطی فراهم شود که مشکلات ما اعم از فضا و تجهیزات ، نیروی انسانی ،نظام انگیزشی و پرداخت و برنامه های درسی و تربیتی ما یکجا حل شود امکان ندارد و تحقق این امر نیازمند شناسایی تک تک مشکلات و تلاش برای رفع آنها است.
بطحایی یکی از مهمترین ارکان اجرای این سیاست در مدرسه را مدیر مدرسه و گام اول برای مدرسه محوری را کسب شایستگیها و توانمندیهای لازم توسط مدیریت مدرسه دانست و گفت: مدیر مدرسه به عنوان نماینده تام الاختیار برای راهبری برنامه های آموزشی و پرورشی باید دارای شایستگی های کافی باشد و باید مورد سنجش مستمر قرار گیرد تا مسیر شایستگی ها را طی کند.
بطحایی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات تخصیصی از مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان در نیمه اول سال ۹۷ به رقم ۱۸۰۰ میلیارد تومان ،گفت: با وجود این تخصیص و با توجه به افزایش هزینه های عمومی ،قدرت خرید ما کاهش داشته که خارج از قدرت و اراده ما در وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این نشست نیز با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه کاری خود ،گفت: محل تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و برای کاهش این کمبودها تلاش شده تا از حداکثر ظرفیت این دانشگاه استفاده شود.
او افزایش تعداد دانش آموزان کشور در سه سال آینده را به عنوان یکی از عوامل کمبود نیروی انسانی در این بازه زمانی دانست و گفت: کلاس های ما در مهر ۹۸ بدون معلم نخواهد بود و در همین راستا در اسفند ۹۷ سازمان مدارس برای سال تحصیلی آینده بسته شده و نیازهای کل کشور بررسی و سازو کارهای لازم برای جبران این کمبودها پیش بینی شده است.
وزیر آموزش و پرورش که از عصر دیروز وارد فارس شده در ادامه سفر خود بعداز ظهر امروز نیز به شهرستان ارسنجان میرود و با فرهنگیان آن منطقه دیدار و گفتوگو خواهد کرد.
ارسال دیدگاه