در آیین گرامیداشت روز امورتربیتی و هفته تربیت اسلامی در استان فارس انجام شد:

تقدیراز برگزیدگان و فعالین امور تربیتی در اموزش و پرورش فارس

فارس(پانا)-از برگزیدگان و فعالین امور تربیتی در اموزش و پرورش فارس تقدیر شد.

کد مطلب: ۱۵۴۸۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تقدیراز برگزیدگان و فعالین امور تربیتی در اموزش و پرورش فارس

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش فارس،فرشید قاسمی مدیرکل آموزش وپرورش فارس در آیین گرامیداشت روز امورتربیتی و هفته تربیت اسلامی در استان در سالن جانباز نعمت اللهی ناحیه یک شیراز با اشاره به اینکه امور تربیتی یعنی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و کار‌هایی که می‌تواند ما را به تربیت نزدیک کند گفت: هدف امور تربیتی شخصیت‌سازی است.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس با اشاره به اینکه تربیت یک مسیر مستمر و ارادی است گفت: یک مربی امور تربیتی باید بتواند نسل کنونی دانش اموزان را در مسیر تربیت قرار دهد.

قاسمی در تبیین نحوه ساخت شخصیت دانش اموزان گفت: یکی از مواردی که باید با دقت مورد توجه قرارگیرد این است که تربیت الگو دادن نیست بلکه الگو‌یابی در دانش اموزان است.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: مربی تربیتی باید کاری کند که دانش اموز خود بتواند الگو‌ها را با توجه به توانایی خود تشخیص و در خود ایجاد کند.

قاسمی درادامه گفت: تربیت استعداد‌یابی نیست بلکه تربیت فهم استعداد‌ها و پرورش ان‌ها در خود است که وظیفه مربی ایجاد این فضا در دانش اموز است.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: خداوند متعال وقتی انسان را خلق کرد فرمود من خلیفه خودم را بر روی کره زمین قرار می‌دهم لذا یک مربی امور تربیتی باید ببیند فعالیت‌هایش تا چه‌حد متناسب با اشرف مخلوقات بودن انسان است

قاسمی گفت: تربیت خود به خود انجام نمی‌شود و باید در یک سیستم و برنامه درست شکل گیرد لذا نیاز به برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه است.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: درسند تحول بنیادین اموزش و پرورش به تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی که از مهمترین ساحت‌های تربیتی هم است اشاره شده است.

قاسمی گفت: یکی از وجوه ممیزه و تفکیک‌کننده انسان‌ها از یکدیگر موضوع اخلاق است.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: گاهی اخلاق‌مندی ما به واسطه فرار از تنبیه و یا کسب تشویق است و گاهی نیز به خاطر توجه به رعایت مقررات و قوانین و گاهی هم به خاطر کسب صفات اخلاق‌مندی است.

قاسمی گفت: یکی از مهمترین کار مربیان امر تربیتی ظرفیت‌سازی در دانش اموزان است تا در بزرگسالی بتوانند ظرفیت کار‌های بزرگ را داشته باشند.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس به روش‌های ظرفیت‌سازی دردانش اموزان نیز اشاره کرد و گفت: این روش‌ها شامل داستان گویی خصوصاً داستان‌های قرانی، فعالیت و بازی‌هایی که در ان‌ها ظرفیت ایجاد می‌شود، دعوت از انسان‌های پرظرفیت و گفتگو بادانش اموزان، خواندن شرح‌حال انسان‌های پرظرفیت و... می‌باشد.

قاسمی گفت: انچه‌که‌مهم است کار مربیان امور تربیتی در عین سختی و پرزحمت بودن بسیار طعم و لذت شیرینی دارد.

محمد مهدی متحد زاده معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس نیز در این مراسم گفت: با اشاره به ساحت‌های تربیتی عنوان شده در سند تحول بنیادین گفت: آموزش از پرورش جدا نیست و ذاتاً تربیت وظیفه تمام عواملی است که در آموزش و پرورش دست اندر کارند.

 متحدزاده با بیان اینکه آموزش مبتنی بر پرورش و پرورش نیز متکی بر آموزش است گفت: «واوی» که بین آموزش و پرورش است «واو» ربط است و لذا باید نگاه به تربیت را تقویت کنیم.

وی بر لزوم توجه به تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: تربیت تمام ساحتی یعنی تنوع موقعیت‌های یادگیری و اینکه بدانیم فقط کلاس درس مرکز یادگیری و تمرکز دانش‌آموز نیست و در واقع از تربیت به عنوان فتح مداوم یاد می‌شود یعنی دانش‌آموز دائم رو به پیشرفت و کسب موفقیت است.

متحدزاده گفت: ما باید دانش‌آموزان را به سمت تعلیم و تربیت تمام ساحتی سوق دهیم و در این راستا یک عبارتی در روان‌شناسی تربیتی تحت عنوان \"خود تنظیمی\" است که در یک جمله کوتاه باید به دنبال تربیت دانش‌آموز \"خود تنظیم \"باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس افزود: دانش‌آموز خود تنظیم دانش‌آموزی است که در مقابل عوامل منفی‌ایستادگی کند و قدرت نه گفتن داشته باشد و در امور مثبت نیز پیش قدم باشد.

متحدزاده نهال امور تربیتی را به مثابه درختی دانست که یک ریشه و یک میوه دارد و در واقع ریشه آن تفکر و جریان فکری است که شهیدان رجایی و باهنر پایه‌گذاری کردند و میوه آن نیز دانش‌آموز عزیزی است که قرار است در آینده مشکلات کشور را رفع کند.

وی گفت: اگر در بحث تربیت به هدف آرمانی برسیم دانش‌آموز وظایف خود را در امور تربیتی نیز مانند امور آموزشی می‌داند و باید اگر در مسائل آموزشی به شکل علمی نگاه می‌شود در مسائل پرورشی نیز نگاه علمی داشته باشم و در واقع باید به هوش معنوی دانش‌آموز هم دقت شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس تربیت را یک حرکت هم افزا دانست و گفت: شخصیت و هویت دانش‌آموز در یک تا ۶ سالگی در خانواده شکل می‌گیرد اما در آموزش و پرورش گسترش می‌یابد و اینکه در جامعه تصور شود آموزش و پرورش تنها بحث آموزش را دنبال می‌کند کاملاً اشتباه است.

متحدزاده با اشاره به اینکه امسال عنوان «تربیت آرمانی» از شهید آرمان علی وردی است گفت: این شهید مربی امور تربیتی در مسجد بوده است و لذا باید از ظرفیت کانون‌های فرهنگی مساجد و مربیان امور تربیتی در مساجد نیز استفاده شود.

وی بر لزوم به روز‌رسانی اطلاعات و داده‌ها تأکید کرد و افزود: اگر امروز که پیشرفت جهان و تکنولوژی رو به افزایش است اگر ما به فکر پیشرفت نباشیم ضریب نفوذمان در دانش‌آموزان به حداقل خواهد رسید و دیگر تأثیرگذار نخواهیم بود اینکه با زیان، فکر دانش‌آموز هماهنگ نباشیم آغاز شکست‌مان است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از مهمترین موارد در ۳ ضلع نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات و ناظر نیروی انسانی است و لذا نیرو‌های توانمند را شناسایی و به کارگیری کنید.

خاطر نشان می‌شود در این مراسم از ششصد تن از فعالان و منتخبین معاونین و کارشناسان پرورشی و امور تربیتی ادارات و مربیان پرورشی ومشاورین مدارس، مدیران کانون‌های فرهنگی تربیتی و اردوگاه‌های سراسر استان تقدیر شد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار