رابط امور رسانه دفتر امام جمعه شهرستان آباده:

حدیث «سلسله الذهب» درس ولایتمداری برای جوانان است

آباده (پانا) - رابط امور رسانه دفتر امام جمعه شهرستان آباده خطاب به نوجوانان گفت: جنبه علمی امام رضا(ع) را سرلوحه زندگی و آینده خود قرار دهند و مباحث علمی و بصیری خود را افزایش دهند.

کد مطلب: ۱۴۹۹۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین میلاد رنجبر در گفتگو با خبرنگار پانا به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع)  ضمن تسلیت این روز گفت: «حضرت علی ابن موسی بن جعفر(ع)، هشتمین امام شیعیان است. «رضا» مشهور‌ترین لقب ایشان و پس از آن به عالم آل محمد، صادق، صابر، فاضل، قرة العین المؤمنین (به معنای نور چشم مومنان)، امام رئوف و ضامن آهو نیز شهرت دارند.

وی تصریح کرد: «دوران امامت ایشان با حکومت خلفای عباسی، مقارن بود و ایشان در این دوران با چالش‌ها و تنش‌های سیاسی زیادی روبه‌رو شد.»

حجت‌الاسلام رنجبر با بیان اینکه این مساله به‌صورت کلی در تمام مباحث تاریخی مصداق دارد، بیان کرد: «حدیث «سِلسِلةُ الذَّهَب» حدیث قدسی منقول از امام رضا(ع) در باب توحید و شروط آن است. امام رضا(ع) این حدیث را هنگام عبور از نیشابور به طرف مرو بیان کردند.»

وی افزود: «راویان این حدیث، همگی امامان معصوم‌اند تا به پیامبر(ص) و سر انجام به خداوند می‌رسد. به همین دلیل این حدیث را سِلسِلةُ الذَّهَب به معنای «زنجیره زرین» توصیف کرده‌اند و همچنین پروردگار عزّوَجلّ فرمود: «کلمه لا اله الا الله» دژ و حصار من است پس هرکس داخل دژ و حصار من شود از عذاب من ایمن خواهد بود.»

رابط امور رسانه دفتر امام جمعه آباده گفت: «حدیث سِلسِلةُ الذَّهَب، بالاترین پیام امام رضا(ع) برای نوجوانان است؛ زیرا نوجوانی، دوره دریافت مفاهیم است و خوب است که در همین زمان به این حدیث فکر کنیم که جز خدا کسی نیست و در حصار و قلعه خداوند امنیت داریم و به پشتوانه‌ این ایمان می‌توانیم به آرزو‌هایمان برسیم و کار‌های بزرگ کنیم و این حدیث از نظر دینی برای جوانان که الگو می‌گیرند، بسیار سرنوشت‌ساز است.»

وی ضمن اشاره به تأثیر‌گذاری و پیام اصلی حدیث سِلسِلةُ الذَّهَب که اطاعت از ولایت است، افزود: «آنچه در این حدیث مهم است آن است که توحید به تنهایی کفایت نمی‌کند و در کنار آن باید به ولایت پرداخت‌. مکتب اهل بیت(ع)، طبق فرمان پیامبر (ص) بعد از قرآن باید پناهگاه مسلمانان باشد. امام رضا(ع) در فراز پایانی حدیث سِلسِلةُ الذَّهَب، امامت را شرط توحید عنوان کرده و فرموده‌اند «بشروطها و انا من شروطها» (با شرایطش و من از آن شرایط هستم.»

این کارشناس مذهبی افزود: «امام رضا(ع) توسط مامون، مسموم شد؛ چرا که وجود‌ ایشان به عنوان ولیعهد برای مامون به تهدیدی برای قدرتش تبدیل شده بود. شهادت امام رضا(ع) به صورت ناگهانی رخ داد و موجب شوک و اندوه عمیق در بین پیروانش شد. امام رضا(ع) در حرمی که امروز به حرم امام رضا(ع) در مشهد شناخته می‌شود به خاک سپرده شد و این مکان تبدیل به یکی از مهم‌ترین مراکز زیارتی شیعیان در جهان اسلام شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «انءشاالله خدای متعال به همه ما توفیق دهد که در جامعه اسلامی، قدمی در تحقق اهداف حکومت اسلامی و تحقق اهداف امام عصر(عج) و ائمه معصومین(ع) برداریم.»

خبرنگار : ریحانه عربشیبانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار