مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس:

استان فارس شاهد 3 رویداد فرهنگی خواهد بود

فارس (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: جشنواره فیلم شیراز، دوسالانه خوشنویسی و دوسالانه جشن کتاب سال فارس از رویدادهای مهم امسال است که در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویدادها هستیم.

کد مطلب: ۱۴۸۹۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد
استان فارس شاهد 3 رویداد فرهنگی خواهد بود

به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ حمیدرضا قانعی گفت: استان فارس در سال جاری شاهد 3 رویداد خاص خواهد بود. رویدادهایی که در سال‌های گذشته به دلایلی چون کمبود و عدم وجود اعتبار به تعطیلی رسیده بود اما خوشبختانه با تلاش و پیگیری، موفق به احیای آن‌ها شدیم.

وی جشنواره فیلم شیراز، دوسالانه خوشنویسی و دوسالانه جشن کتاب سال فارس را رویدادهای مهم امسال خواند و ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویدادها هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برنامه‌های برگزار شده در سال جاری مانند جشنواره گروه‌های کُر ایران و اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تاجیکستان و ارکسترسمفونیک فارس گفت: امسال به جز برنامه‌های مناسبتی به مبحث تولید محتوا ورود و به‌صورت جدی‌تر در این خصوص سرمایه‌گذاری کردیم.

قانعی، رویکرد تولید محتوا را توجه بیشتر به مفاهیم کمتر پرداخته‌شده عنوان کرد و افزود: یکی از مفاهیمی که در جایگاه والایی قرار دارد اما کمتر بدان پرداخته شده، بحث شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) و جایگاه ویژه حرم شاه‌چراغ(ع) است که به همین مناسبت با همکاری هنرمندان استان نماهنگ «کاکوی امام رضا (ع)» ساخته و در دهه کرامت از آن رونمایی شد.

وی ادامه داد: به همین ترتیب مجموعه کارهای مسلسل‌واری برای فضای مجازی تهیه کردیم که در فواصل مشخص از آن‌ها استفاده خواهد شد.

متولی فرهنگ استان فارس، یکی دیگر از رویدادهای مهم و ارزشی پیش رو را کنگره امیران و سرداران ۸ سال دفاع مقدس و ۱۵ هزار شهید فارس عنوان کرد و گفت: اداره کل ارشاد استان به‌عنوان دبیر کمیته‌های فرهنگی و کمیته مجازی این کنگره در حال تولید محتوای فرهنگ ایثار و شهادت با کمک هنرمندان بومی است که بحمدالله اتفاقات خوبی در این خصوص رقم خواهد خورد.

قانعی با اشاره به این که سال گذشته بزرگداشت حافظ به‌صورت ملی و بین‌المللی برگزار شد بیان کرد: سال ۱۴۰۲ با حضور مهمانان بین‌الملل،ی افتتاحیه هفته فرهنگی و هنری حافظ را در تهران برگزار کردیم و به همین ترتیب امسال نیز اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی در تهران برگزار شد. اتفاقی که همه‌گیری و درگیری بیشتر بین فرهنگوران و هنروران با توجه به موضوع سعدی و حافظ را در پی داشت.

وی بزرگداشت مفاخر استان در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی، هنری، علمی، پزشکی و … را از دیگر رویدادها خواند و افزود: این برنامه از سال قبل و با بزرگداشت اساتیدی چون چیزفهم، نعمتی و … آغاز شده و امسال نیز با اشخاصی چون نجفی لاری ادامه یافت که در ادامه مشاهیری چون آیت‌الله احمد بهشتی را تکریم خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اضافه کرد: بنا داریم ۶۰ هنرمند استان فارس که دارای مدرک درجه یک هنری هستند را با همکاری صندوق اعتباری هنر در یک قاب جمع کنیم تا طی این رویداد بزرگ از افتخارآفرینان استان در کشور تقدیر ویژه‌ای صورت گیرد.

قانعی از جمله برنامه‌های روتین فرهنگی و هنری را رونمایی کتاب، نقد کتاب، پرداختن به شعرای معاصر کمتر شناخته شده در قالب برنامه آیینه‌ها و جریان‌شناسی شعری شاعران استان با نام برنامه «کوچه‌باغ» عنوان کرد و گفت: همچنین با همکاری دانشگاه شیراز برنامه‌ای هفتگی به نام «گم‌گشته» را تهیه خواهیم کرد که به اندیشه‌های مفاخر کمتر پرداخته شده استان فارس می‌پردازد.

وی درخصوص برنامه‌های پیش روی حوزه هنرهای نمایشی نیز تصریح کرد: جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و ملی متعدد و متنوعی در پیش خواهیم داشت که اواسط پاییز شاهد آن‌ها خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس یکی از نقاط ویژه امسال را برگزاری انتخابات انجمن‌های موسیقی و نمایش دانست و گفت: بعد از مدت‌ها با تغییر اساسنامه این انتخابات برگزار خواهد شد که امیدواریم با این کار شاهد حضور افراد خوش‌فکر، خوش ایده و جوان در کنار اداره ارشاد به‌عنوان بازوهای ارشاد باشیم و با همکاری این افراد کارها را به‌پیش ببریم.

قانعی از جذب اعتبار به‌منظور برگزاری رویدادهای آموزشی خبر داد و افزود: از جمله برنامه‌هایی که به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد برگزاری رویدادهای آموزشی است که می‌تواند نقطه عطفی در ارتقای برنامه‌ها قلمداد شود.

وی با تشریح اهداف پیشروی اداره ارشاد با راه‌اندازی قرارگاه شهید آوینی بیان کرد: قرارگاه شهید آوینی، قرارگاه مشترک بین حوزه هنری، جبهه فرهنگی انقلاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در حوزه استان‌ها با رویکرد جریان‌سازی‌های فرهنگی و هنری و تولیدات در تلاشیم از ظرفیت استان فارس برای این قرارگاه استفاده کنیم.

متولی فرهنگ و هنر استان با تأکید بر این که فارس صرفاً محدود به شیراز نیست ادامه داد: حجم عمده‌ای از اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت شهرستان‌های بزرگ استان می‌رود برخی شهرستان‌ها در حد استان جمعیت دارند و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری جدی در این مناطق فعالیت می‌کنند که در قالب قرارگاه شهید آوینی در راستای تسهیل و پیشرفت از این افراد حمایت می‌کنیم.

قانعی درخصوص توسعه فضاهای فرهنگی هنری استان نیز از همکاری سازمان سینمایی با اداره‌های فرهنگ و ارشاد سه شهرستان بوانات، خرمبید و کوهچنار خبر داد و گفت: بنابراین است که سالن‌های اداره ارشاد این سه شهرستان تبدیل به سالن‌های دومنظوره شده و با تجهیز آن‌ها برای اکران فیلم، سینما را وارد این شهرستان‌ها کنیم.

وی با اشاره به این که طبق تفاهم‌نامه استانداری و ریاست سازمان سینمایی به‌زودی در دو شهرستان بزرگ کلنگ دو پردیس سینمایی زده خواهد شد تأکید کرد: به‌این‌ترتیب می‌توانیم ادعا کنیم هیچ شهرستان بالای ۱۰۰ هزارنفری در استان نیست که سینما نداشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس همچنین از توسعه پلاتوها در سطح استان خبر داد و گفت: از نیمه مردادماه نیز شاهد خبرهای خوبی در خصوص تالار حافظ شیراز خواهیم بود.

قانعی تالار حافظ را یکی از سرمایه‌ها و زیرساخت‌های مهم فرهنگی هنری فارس و شیراز دانست و افزود: این مرکز سال‌هاست به‌روزرسانی نشده و سیستم سرمایش، گرمایش، صوتی و … این سالن نیازمند اورهال است که این اتفاق با مصوبات سفر رئیس‌جمهور رقم خواهد خورد.

وی همچنین از پیشرفت ۳۰ تا ۴۰ درصدی ساخت پروژه تالار مرکزی پس از توقف ده‌ساله خبر داد و گفت: تالار مرکزی شیراز وعده طولانی‌مدت دولتمردان به مردم بوده که امیدواریم با اعتبارات سفر هیئت دولت به این پروژه روند بهره‌برداری آن تسریع یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در پاسخ به این که پیش‌بینی شما برای بازه زمانی تکمیل این پروژه چیست گفت: این موضوع به تخصیص اعتبار بستگی دارد که در صورت تخصیص کامل، پیش‌بینی می‌شود باتوجه‌به پیگیری‌های مجدانه محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و توانمندی پیمانکار، ظرف دو سال شاهد تکمیل آن باشیم.

قانعی با اشاره به خلأ نگارخانه در مجموعه فرهنگی هنری حافظ افزود: به همین منظور نیز به همت استانداری و اداره ارشاد فارس نگارخانه سرو به چرخه اکران‌های حوزه هنرهای تجسمی برگشت به‌این‌ترتیب سعی کردیم زیرساخت مناسب و در شأن هنرمندان استان برای نمایش هنر آن‌ها را فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار