خانواده قلب همیشه تپنده یک جامعه/گزارش متنی

آباده (پانا) - خانواده پایه وستون اصلی جامعه است وبرای مردم ایران واحدی بسیار ارزشمند بشمار می آید. خانواده کانون رشد وتعالی فرزندان است، فرزندانی که قرار است جامعه را بسازند.

کد مطلب: ۱۴۸۴۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

از سال 1386 روز 25 ذی‌الحجۀ هر سال به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شد. روزی که آیۀ «هَل اَتی» سورۀ «اَلإنسان» در آن نازل شده است. این آیه به خانواده و استحکام پایه‌های آن می‌پردازد و تشویق به صبر و انفاق از مهم‌ترین موضوعاتی است که در آن بیان می‌شود.

خوب یار خسروانیان ، ارشد روانشناسی بالینی ، عضو سازمان روانشناسی و مشاوره و عضو انجمن هیپنوتیزم علمی جمهوری اسلامی ایران ، در گفتگو باخبرنگار پانا روز ۱۲ تیر ماه ،روز تکریم خانواده را به کلیه ی خانواده های ایران و جهان و افرادی که در این زمینه تلاش می کنند تبریک گفت و صحبت خود را چنین آغاز کرد :«خانواده واحدی است که بر اساس ازدواج پدید می آید واز آغاز  پیدایش خود همچون حریمی امن زندگی انسان را در بر می گیرد .محیط خانواده اولین و با دوام ترین عامل در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان و زمینه ساز رشد جسمانی ، اخلاقی ،اجتماعی ، عقلانی ، روانی و عاطفی است ‌.»

وی افزود:« نهاد خانواده از جمله عمومی ترین نهادهای اجتماعی است که معمولا در تمام جوامع وجوددارد که مهم ترین تکیه گاه و محور زندگی اجتماعی است.» 

ایشان در ادامه چنین گفت :« در حقیقت فرد در خانواده متولد میشود ، در سازمان خانواده زندگی می کند ، در مواقع نیاز به خانواده روی می آورد و در پرتو زندگی خانوادگی آرامش می یابد. » 

خسروانیان با اشاره به صحبت خانم ویرجینیا ستیر روانشناس معروف دنیا چنین ادامه داد:«خانواده کارخانه انسان سازی است . پس هر چه این خانواده غنی تر باشد انسانهای غنی تری خواهد ساخت .» 

وی گفت : «اگر در خانواده ها ارزش ها درست شناسایی شده و در مسیر اصلی با شند ، ارتباطات درست و صحیح انجام گیرد ، قواعد خشک و بی روح و ناسازگار و یکنواخت نباشد در پیوند با اجتماع برای ترس و خشم و سرزنش جایی وجود نداشته باشد ، خانواده ها متعادل خواهند شد .»

ایشان در ادامه افزود: « برای رسیدن به خانواده متعادل که در دین مبین اسلام هم تاکید شده و دستورات بسیار عمیق و ژرفی وجود دارد باید به خانواده ها و جوانان آموزش های لازم و مستمر و مؤثر داده شود تا شاهد آینده ای زیبا باشیم اما اگر با برنامه ریزی در این زمینه اقدام نکنیم ، آینده ای ترسناک و نگران کننده در پیش رو خواهیم داشت .»

خسروانیان در پایان خاطر نشان کرد :«ما باید آموزش را از دوران متوسطه اول شروع کنیم و در دوران دبیرستان و دانشگاه غنی تر سازیم و ادامه دهیم . مشاوره پیش از ازدواج _ غنی سازی روابط زوجین _ درمان اختلالات زوجین _ درمان خیانت _ مشاوره پیش از طلاق و پس از طلاق _ آموزش روشهای صحیح و مؤثر فرزند پروری _ آموزش مهارت های زندگی، می تواند نقش به سزایی در تحکیم خانواده داشته باشد .»

خبرنگار : هیام نعمت الهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار