رئیس پردیس نخبگان شهید فهمیده شیراز:

تعطیلی صنایع حاصل قطع ارتباط صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است

نخستین شهرک دانش‌بنیان در فارس افتتاح می‌شود

شیراز (پانا) –رئیس پردیس نخبگان شهید فهمیده فارس ، تعطیلی صنایع را حاصل قطع ارتباط صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور دانست و از مسوولان ارشد استان خواست تا واحدهای صنعتی را ملزم به عقد قرارداد با شرکت‌های فناور و دانش‌بینان کنند تا بتوانند محصولات خود را بروز و از روزمرگی خارج شوند.

کد مطلب: ۱۲۷۴۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
تعطیلی صنایع حاصل قطع ارتباط صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است

مظفر والی امروز در جمع خبرنگاران در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس برگزار شد، گفت: واحدهای فعال استان حتما باید با واحدهای فناور و دانش‌بنیان قرارداد داشته باشند تا دچار غافلگیری بازار نشوند و با کوچکترین تغییر در وضع بازار دچار لغزش و تعطیلی نشوند و بتوانند سبد محصولات خود را بروز نگه دارند و با بازار رقابت کنند.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم تا مجموعه صنعتی استان از مدل‌های منسوخ فاصله بگیرند و مدیران ارشد به منظور جلوگیری از تعطیلی صنایع آنان را ملزم به بهره‌مندی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کند.

وی گفت: پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان فارس بر اساس مدل کارکردی خود در ده سال گذشته موفق شده است تا ۵۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان فارس را فعال و ایجاد کند‌؛ نکته قابل توجه در مدل هندسی حرکت این مجموعه این است که براساس نیاز صنعت شرکت‌ها را ایجاد می‌کنیم یعنی در کنار ایده‌محوری به تقاضا محوری توجه داریم.

وی ادامه داد: در همین راستا سالانه ۲۵۰۰ تقاضای صنعت وارد مجموعه پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان شهید فهمیده فارس می‌شود که هر سال یک هزار قرارداد با صنعت امضا می‌شود و شرکت‌ها نیاز صنایع را رفع می‌کنند.

والی افزود: ما در پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان شهید فهمیده فارس، متوسط ۱.۶ محصول داریم که نشان‌دهنده چابک بودن و عملیاتی بودن این مجموعه است.

به گفته وی، استان فارس یک استان پیشرو در ارائه خدمات مهندسی صنعتی هستند و نیازهای بیرون استان را نیز مرتفع می‌کنند.

رئیس پردیس نخبگان شهید فهمیده استان فارس، با اشاره به اینکه این پردیس ۴۱۸ شرکت در زیر مجموعه خود دارد، از میزبانی این پردیس از ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان خبر داد.

والی اظهار کرد: ۳ هزار و ۷۰۰ نفر اعضای شرکت‌های مجموعه ما است که ۶۴ درصد افراد دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

وی با اشاره به نام‌گذاری هوشمندانه امسال توسط رهبر معظم انقلاب گفت: شرکت‌‌های دانش بنیان فرصتی برای بخش اشتغال و تولید در زمینه به کارگیری فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی و کاهش آمار بیکاری است.

وی ادامه داد: سهم فارس در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان به نظر می‌رسد قابل قبول نباشد و ما سهم کمی در مدیریت فناوری در کشور داریم و نیاز است تا حضور کارگزاران در استان فارس بیشتر باشد تا بتوان ظرفیت و تعداد شرکت‌ها را افزایش داد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سال های گذشته ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کافی برای توسعه شرکت‌هلی دانش‌بنیان در فارس ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه از ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان موجود در کشور، ۵۰ درصد آن در تهران و البرز است، گفت: درکل به نظر می‌رسد توسعه متوازن در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: ظرفیت جامعه دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان فارس می‌طلبد که ما در استان یک هزار شرکت دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش‌روی این پردیس گفت: برج شماره ۲ پردیس‌های شرکت‌های دانش بنیان با ۸ هزار متر زیربنا امسال تکمیل و در اختیار ۷۰ شرکت دانش بنیان قرار خواهد گرفت.

شرکت‌های به ۴ گروه تقسیم می‌شوند گروه شرکت‌هایی یک و دو قابلیت تولید هستند و ۶۷ درصد این گروه از شرکت‌ها در مجموعه پردیس است

وی با تاکید بر اینکه 67 درصد شرکت‌های تولیدی در مجموعه پردیش شرکت‌های دانشبینان شهید فهمیده مستقر هستند، گفت: اولین شهرک صنعتی دانش‌بنیان کشور در مرحله جانمایی است به زودی در فارس کلنگ زنی می‌شود که با بهره‌برداری از آن ۵۰ شرکت تولیدی آنجا مستقر خواهند شد.

وی در خصوص افزایش ظرفیت و فضای فیزیکی پردیس گفت: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، برج نوآوری در غرب شیراز به زودی کلنگ زنی می‌شود که فضایی با زیربنای ۱۵ هزار متری ایجاد می‌شود، و با تکمیل این فضا و بسترها ظرفیت پردیش شهید فهمیده فارس را به ۵ برابر ظرفیت کنونی یعنی یک هزار شرکت می‌رساند.

وی در خصوص نقش شرکت‌های دانش بینان در صنعت خودروسازی گفت: ۸ قطعه مورد نیاز خودرو ما تعهد کردیم تا تولید کنیم و از این ۸ مورد ۳ مورد قرارداد منعقد کردیم ولی با واسطه‌های دوم و سوم؛ مساله‌ای که اینجا به دلیل وجود واسطه‌ها که به نوعی الزام خودرو ساز است رخ می‌دهد، افزایش قیمت قطعه تا زمانیکه به دست مصرف کننده برسد است و مثلا قطعه‌ای که در شرکت با تنها 18 هزار تومان تولید می‌شود پس از دست به دست شدن‌های متعدد به دست خودروساز می‌رسد و این موجب افزایش قیمت می‌شود.

وی با اشاره به مافیای موجود در این بازار گفت: متاسفانه این از الزامات خودرو ساز است که شرکت دانش‌بینان نمی‌تواند مستقیما با خودروساز وارد قرارداد شود و باید قرارداد را با شرکت‌هایی که خود خودروساز معرفی می‌کند تنظیم کند و این در واقع به ضرر مصرف کننده است.

مجموعه شرکت‌های دانش بنیان استان فارس در پارک‌ها یا مراکز رشد پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند؛ در استان فارس دو مجموعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را در بردارند که یکی پارک علم و فناوری و دیگری مجموعه پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار