معاون پرورشی آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان:
خانواده بر شکلگیری شخصیت مستقل و سالم فرزندان نقش بهسزایی دارد
بهارستان (پانا) - معاون پرورشی آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان، نقش خانواده را بر شکلگیری شخصیت مستقل و سالم فرزندان مؤثر دانست.
![خانواده بر شکلگیری شخصیت مستقل و سالم فرزندان نقش بهسزایی دارد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/pEC0r3thYnaM/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHS5vzgFE4HC8sAIKXaKdntA,,/InShot_20250123_151942016.jpg)
فرناز خسرویانی معاون پرورشی آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان در گفتوگو با پانا، ضمن گرامیداشت روز خانواده دررابطه با تأثیر نقش خانواده در زندگی شرح داد:« خانواده شامل گروهی از افراد است که به طور مشترک در یک مکان زندگی کرده و بیشترین نقش را نیز در تمام ابعاد زندگی ما ایفا میکنند؛ خانواده یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در زندگی انسان است، به عنوان مثال فرزندان در یک خانواده سالم، میتوانند استعدادها و تواناییهای خود را راحتتر شکوفا کنند و افزون بر آن، سلامت روانی بیشتری را نیز خواهند داشت؛ اما در مواقعی نیز ممکن است یک خانوادهٔ دارای آشفتگیهای مختلف، آسیبهای بسیاری را به همراه داشته باشد که بر روی آیندهٔ افراد خانواده بهخصوص فرزندان، تأثیر جبرانناپذیری خواهد داشت.»
وی درادامه با ارائه پیشنهاداتی درخصوص تقویت روابط خانوادگی افزود:« برای تقویت روابط خانوادگی ابتدا بایستی عوامل آسیبزا را شناسایی کرده و سپس در جهت رفع آن بکوشیم، به طوری که همهٔ اعضای خانواده برای حل مشکل با یکدیگر همکاری و مشورت داشته باشند؛ برخی عوامل نیز مانند ارتباط فعال و معاشرت میان خانواده، توجه به نیازها و خواستههای یکدیگر، وقتگذرانی با یکدیگر و انجام فعالیتهای مشترک مانند تماشای یک سریال تلویزیونی بر تقویت روابط خانوادگی مؤثر بوده و موجب میشود کانون گرم خانواده به خوبی حفظ شود.»
خسرویانی با بیان چالشهایی که ممکن است کانون یک خانواده را تهدید کند، اذعان کرد:« امروزه سردی روابط اعضای خانواده با یکدیگر بر اثر مسئولیتها و دغدغههای بسیاری میباشد که بر دوش افراد خانواده قرار گرفته است؛ همین امر منجر به اختلاف میان اعضای خانواده شده و موجب فاصله و انزوای اجتماعی نیز میشود؛ از قضا چالشی که ممکن است باعث فروپاشی روابط میان افراد خانواده شود، فضای مجازی است که فرصت تعامل میان اعضای یک خانواده را از بین میبرد؛ به همین سبب خانوادهها باید درنظر داشته باشند که با وجود همهٔ این مشکلات نباید از سپری کردن اوقات با یکدیگر غافل شوند.»
وی ضمن اشاره به نقش خانواده در روند تحصیلی و تربیتی دانشآموزان تصریح کرد:« حمایت خانواده، وقت گذاشتن و توجه به نیازها و خواستههای فرزندان موجب میشود که آنها احساس امنیت، آرامش و در نتیجه سلامت روانی را داشته و در حوزه تحصیلی نیز پیشرفت کنند؛ خانوادهها بایستی در زمینهٔ تحصیل، از مقایسه فرزند خود با فرزندان دیگران پرهیز کنند و برای کسب نمرات بالا، فرزند خود را تحت فشار قرار ندهند؛ به فرزند خود اختیار دهند که رشتهٔ مورد علاقه خود را دنبال کند و در این راه نیز اورا هدایت کنند؛ خانواده به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار اجتماعی دانشآموزان تأثیر میگذارد به همین سبب رفتار دانشآموزان با توجه به تربیت خانوادگی آنها قابل سنجش است.»
خسرویانی دررابطه با وظایف پدر و مادر در تربیت فرزندان بیان کرد:« خانوادهها در زمینهٔ شناخت استعداد، هدایت دانشآموزان و سرمایهگذاری برای آینده آنها، نقش بهسزایی دارند به طوری که اگر فرزندشان دچار مشکل یا آسیب شود در جهت حل آن میکوشند؛ پدر و مادر با به کارگیری روش فرزندپروری مقتدرانه طوری که به علایق و نیازهای فرزندان رسیدگی شود، میتوانند امکان بروز هرگونه اختلاف در خانواده را کاهش دهند؛ آنها باید برای توجه به استقلال فرزندانشان، قوانینی را به شیوهای وضع کنند که فرزند خود را نیز تحت فشار قرار ندهند؛ همچنین گاهی باید اجازه اشتباه به فرزند خویش را بدهند تا خود متوجه رفتارهای درست شود.»
معاون پرورشی آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان در پایان، درخصوص شیوه رفتاری خانواده در تربیت فرزند نوجوان خود، خاطرنشان کرد:« تربیت نوجوان بسیار کار دشوار و حساسی است زیرا فرد نوجوان به دلیل اینکه در سن بحران و بلوغ به سر میبرد، ممکن است به برخی قوانین خانواده پایبند نباشد، در چنین شرایطی خانوادهها باید از محدودیتهای بیش از حد، تحقیر، توهین و مقایسه خودداری کرده و با تشویق علایق و کمک به شکوفایی استعداد آنها، به نحوی رابطه دوستانه برقرار کنند؛ لازم به ذکر است مسئولیت خانواده نسبت به تربیت فرزند خود، موجب شکل گرفتن شخصیتی موفق و مسئولیتپذیر با هویتی مستقل و سالم در جامعه است.»
ارسال دیدگاه