دبیر مطالعات اجتماعی مدرسه فرزانگان شهرستان قدس:
وجود تنوع در پیشینه فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان باعث تفاوت دیدگاه میشود
قدس(پانا)- دبیر مطالعات اجتماعی مدرسه فرزانگان شهرستان قدس، متنوع بودن پیشینه فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان را عامل تفاوت دیدگاه در بین دانشآموزان دانست.
![وجود تنوع در پیشینه فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان باعث تفاوت دیدگاه میشود](https://cdn.pana.ir/thumbnail/1E9ERxKuEf69/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHAoUs3Wo05_wsAIKXaKdntA,,/20250205_111653.jpg)
مهرناز یعقوبی، دبیر مطالعات اجتماعی مدرسه فرزانگان شهرستان قدس در گفتوگو با پانا درباره تشویق دانشآموزان خود به فعالیت بیشتر در این درس، گفت: «به عنوان یک معلم مطالعات اجتماعی، من برای تشویق دانشآموزان به مشارکت فعال، سعی میکنم محیطی ایجاد کنم که دانشآموزان احساس راحتی کنند و بدون ترس از قضاوت، نظرات خود را بیان کنند. این شامل تشویق به احترام به نظرات دیگران و پاسخدهی مثبت به اظهارات همکلاسیهاست. من از تکنیکهایی استفاده میکنم که در آن دانشآموزان با یکدیگر به بحث میپردازند و سپس نظرات خود را با کلاس به اشتراک میگذارند. این کار به آنها کمک میکند تا قبل از بیان نظر در جمع، با یکدیگر تبادل نظر کنند.»
یعقوبی در رابطه با روشهایش در ارزیابی یادگیری دانشآموزان در درسهای مطالعات اجتماعی، عنوان کرد: «من از روشهای متنوعی استفاده میکنم، مانند آزمونهای کوتاه و جامع برای سنجش اطلاعات پایهای دانشآموزان، شامل سوالات چندگزینهای و تشریحی، یا واگذاری پروژههای تحقیقاتی که دانشآموزان را ملزم به بررسی موضوعات مختلف کند. این پروژهها به آنها کمک میکند تا مهارتهای تحقیق و تحلیل را تقویت کنند. این ارزیابیها نه تنها میزان یادگیری دانشآموزان را مشخص میکند، بلکه به من نیز اطلاعات ارزشمندی درباره نیازهای آموزشی و نقاط ضعف کلاس ارائه میدهد.»
دبیر مطالعات اجتماعی مدرسه فرزانگان شهرستان قدس درباره راههای جذاب کردن و مرتبط کردن درسهای اجتماعی، اظهار کرد: «من برای مرتبط کردن محتوای درسهای مطالعات اجتماعی با زندگی روزمره دانشآموزان، سعی میکنم مثالهایی از وقایع تاریخی یا اجتماعی که تأثیر مستقیم بر جامعه یا فرهنگ محلی دارد، ارائه دهم. این کار باعث میشود که دانشآموزان ارتباط بیشتری با موضوعات پیدا کنند. همچنین، روش بررسی مسائل اجتماعی و سیاسی روز و ارتباط آنها با مفاهیم تاریخی یا اجتماعی، مانند حقوق بشر یا تغییرات اقلیمی، میتواند جذابیت درس را افزایش دهد. ایجاد فضایی که دانشآموزان بتوانند تجربیات شخصی خود را درباره موضوعات مورد بحث بیان کنند، یادگیری را جذابتر و شخصیتر میکند.»
یعقوبی درباره چالشهای تدریس مطالعات اجتماعی، بیان کرد: «بعضی چالشهایی که در تدریس مطالعات اجتماعی با آنها مواجه هستم، وجود تنوع در پیشینه فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان است که میتواند باعث ایجاد اختلاف نظر شود. برای غلبه بر این چالش، من سعی میکنم محیطی فراگیر ایجاد کنم که همه نظرات محترم شمرده شوند و به همه فرصت داده شود تا نظرات خود را بیان کنند. برخی از دانشآموزان ممکن است نسبت به موضوعات اجتماعی بیعلاقه باشند. برای افزایش علاقهمندی، من محتوای درس را با زندگی روزمره آنها مرتبط میکنم. همچنین، عدم دسترسی به منابع مناسب میتواند تدریس را دشوار کند. بنابراین، من تلاش میکنم از منابع آنلاین، کتابخانهها و ابزارهای دیجیتال بهره ببرم تا محتوای غنیتری ارائه دهم.»
ارسال دیدگاه