معلم راهیافته به مرحله نیمهنهایی جایزه معلم:
«بومتال»، رویکردی نوین در آموزش که رویای دانشآموزان را پیریزی میکند
قدس (پانا) - معلم راهیافته به مرحله نیمهنهایی رویداد جایزه معلم، «بومتال» را رویکردی نوین در آموزش دانست که رویای دانشآموزان را پیریزی میکند.
فرزاد میرشکاری، معلم شهرقدسی و راهیافته به مرحله نیمهنهایی رویداد بینالمللی «جایزه معلم» در گفتوگو با پانا گفت: «دارای ۱۵ سال سابقه تدریس زبان انگلیسی در مدارس هستم. اهل باغشهر دهکهان در جنوب استان کرمان هستم و به تازگی به شهرستان قدس منتقل شدهام. هماکنون نیز در این شهرستان مشغول تدریس زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول هستم.»
وی با اشاره به رویداد جایزه معلم افزود: «دومین مرحله رویداد جایزه معلم امسال برگزار شد و ۳۱ هزار نفر از ایران و ۲۲ کشور دیگر در این رویداد شرکت کردند. بنده نیز به پیشنهاد یکی از دوستانم در رویداد جایزه معلم شرکت کرده و طرح خود را ارسال کردم.»
میرشکاری در خصوص روند برگزاری این رویداد تصریح کرد: «بنده در ابتدا موفق شدم جزو ۱۰۰ نفر برگزیده شوم. سپس توسط چهار داور از این ۱۰۰ نفر برگزیده، مصاحبهای نیمساعته به صورت آنلاین گرفته شد و ۲۲ نفر منتخب شدند. بنده نیز جزو این ۲۲ نفر بودم و موفق شدم ضمن راهیابی به مرحله نیمهنهایی از طرح خود دفاع کنم. در پایان نیز در شب عید مبعث، آقای زینعلی (از همکارانمان در استان یزد) به عنوان معلم برتر سال معرفی شد و جایزه این رویداد را کسب کرد.»
این معلم شهرقدسی بیان کرد: «طرح ارائهشده توسط بنده، پروژه «بومتال» نام داشت. بومتال به معنای پیریزی رج اول بافتن صنایع دستی حصیری است و مردم جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر، مخصوصاً قدیمیترها با این اصطلاح آشنایی دارند. بومتال کردن، کاری فنی است و باید توسط افراد کاربلد و باتجربه انجام شود. کسی که بخواهد صنایع دستی را تازه شروع کند باید سراغ شخصی باتجربه برود تا برایش بومتال انجام دهد.»
میرشکاری افزود: «پروژه بومتال به قدری برای من جذاب بود که به این نتیجه رسیدم که میتوان به عنوان یک رویکرد آموزشی روی آن کار کرد و آن را توسعه داد. درنتیجه سعی کردم این موضوع را وارد محیط کاری خود کنم و معلمی بومتالمحور باشم؛ یعنی همانگونه که مادربزرگی رج اول صنایعدستی را بافته، به دست نوهاش میدهد و انتظار دارد خود او آن را ادامه دهد و مدام او را کنترل نمیکند، معلمها هم میتوانند اینگونه باشند. بنده این طرح را ساماندهی کرده و اصولی را برای آن تعریف کردم. »
وی در رابطه با ویژگیهای آموزش بومتالمحور گفت: «آموزش بومتالمحور سه ویژگی اصلی دارد. در درجه اول با رویای دانشآموزان مرتبط است؛ یعنی اینکه رویای دانشآموز را باید بتوانیم بومتال کنیم که او رویایش را بشناسد، روی آن متمرکز شود، ایدهپردازی کند و به سمت آن رویا برود. دومین ویژگی این پروژه این است که باید در خارج از مدرسه انجام شود؛ زیرا در مدرسه وقت محدود است و نمیتوان به آن صورت، فعالیتهایی غیر از محتوای درسی را پیاده کرد. به طور کلی، دنیای خارج از مدرسه آنقدر وسیع است و فرصت برای یادگیری دارد که معلم میتواند، هوشمندانه، آن فرصتهای یادگیری را به خدمت کلاس درس خود و دانشآموز دربیاورد و کامل پیش برود؛ همچنین نباید اجباری و با فشار باشد، بلکه باید آزاد و اختیاری باشد. سومین ویژگی این است که بومتالگر باید روزی، خود را از فرایند آموزش بیرون بکشد؛ یعنی هرگاه معلوم احساس کرد که باید آموزش را رها کند، میتواند از آن بیرون برود، البته به شرطی که پروسه رفتن دانشآموز به سمت رویا مختل نشود. درواقع به قدری کار ظریف و دقیقی است که باید بهگونهای پیریزی شود که برگشتناپذیر باشد؛ در غیر این صورت، بومتالگری صورت نگرفته و آن کار، تسهیلگری یا مربیگری بوده است.»
میرشکاری در پایان بیان کرد: «هماکنون نیز ما بستری به نام کتابخانه فاطمهها داریم که این پروژه در آنجا اجرا میشود و فضای خارج از مدرسه را به خدمت آموزش آوردهایم. همچنین برگههایی به دانشآموزان داده شده تا کتابچهای با عنوان «آنچه که در خارج از مدرسه یاد گرفتم» تولید شود و در تلاش هستیم تا آموزش خارج از مدرسه را سازماندهی کنیم. »
ارسال دیدگاه