دبیر ریاضی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک بهارستان:

ایجاد انگیزه برای یادگیری ریاضی یکی از موضوعات مهم و حیاتی در حوزه آموزش و پرورش است

بهارستان (پانا) - دبیر آموزشگاه ممتازان ناحیه یک بهارستان، ایجاد انگیزه برای یادگیری ریاضی را یکی از موضوعات مهم و حیاتی در حوزه آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۱۵۳۹۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد انگیزه برای یادگیری ریاضی یکی از موضوعات مهم و حیاتی در حوزه آموزش و پرورش است

زهرا مدحی، دبیر ریاضی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک بهارستان، در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به مفهوم ریاضی بیان کرد: «ریاضی ابزار قدرتمندی است که در بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره و زمینه‌های علمی و صنعتی کاربرد دارد. از محاسبات روزمره تا علم و فناوری، مهندسی، برنامه‌نویسی و تحلیل داده‌ها، ریاضی نقش اساسی دارد و پایه‌گذار بسیاری از علوم است.»

وی در رابطه با ایجاد انگیزه برای یادگیری ریاضی در دانش‌آموزان گفت: «ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای یادگیری ریاضی یکی از چالش‌های بزرگ است. مهم‌ترین عامل در این زمینه خودآگاهی است. زمانی که دانش‌آموزان متوجه می‌شوند چرا باید ریاضی بیاموزند و چه ارزش‌هایی در آن نهفته است، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. هدف‌گذاری دقیق هم به این انگیزه کمک می‌کند.»

مدحی درباره روش‌های جذب دانش‌آموزان به درس ریاضی اظهار کرد: «برای جذب دانش‌آموزان باید از روش‌های متنوعی استفاده کرد؛ مثل بازی‌سازی، آموزش تجربی و استفاده از تکنیک‌های چندرسانه‌ای. همچنین، بازی‌های آموزشی و رقابت‌های ریاضی می‌تواند جذابیت درس را بیشتر کند. استفاده از مثال‌های عملی مانند محاسبه سود و زیان یا اندازه‌گیری ابعاد در پروژه‌های کاردستی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ارتباط ریاضی با زندگی روزمره را درک کنند.»

دبیر ریاضی آموزشگاه ممتازان ناحیه یک بهارستان ادامه داد: «برای شناسایی نیازهای مختلف دانش‌آموزان، می‌توان از تست‌های اولیه، پرسش‌نامه‌ها و مشاهده‌های مستمر استفاده کرد. تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به گروه‌های مختلف براساس سطح درک و سرعت یادگیری می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر کمک کند.»

مدحی در خصوص استفاده از فناوری و ابزارهای دیجیتال گفت: «با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، مانند نرم‌افزارهای آموزشی و بازی‌های آنلاین، می‌توان انگیزه یادگیری ریاضی را در دانش‌آموزان افزایش داد. این ابزارها منابع جذابی برای یادگیری ریاضی هستند.»

وی همچنین افزود: «والدین می‌توانند با ایجاد محیط حمایتی در خانه و آشنایی با ارزش‌های ریاضی در زندگی روزمره، نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای یادگیری ریاضی ایفا کنند. فعالیت‌های خانوادگی شامل حل مسائل ریاضی و تشویق به مشارکت در کلاس‌های خارج از مدرسه می‌تواند اثر مثبتی بر دانش‌آموزان داشته باشد.»

در پایان، مدحی تصریح کرد: «برای دانش‌آموزانی که تمایل به یادگیری ریاضی ندارند، باید خلاقانه عمل کرد و علل عدم انگیزه آنان را شناسایی کرد. ممکن است آن‌ها نیاز به حمایت‌های عاطفی و استراتژی‌های یادگیری متفاوتی داشته باشند. استفاده از روش‌های جذاب و مبتنی بر بازی می‌تواند به جلب توجه و انگیزه آنان کمک کند.»

خبرنگار : دانش‌آموز، حدیثه خلیل‌نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار