معاون آموزش متوسطه و ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه:
تقدیر از معلمان نمونه گامی مثبت در جهت بهبود کیفیت آموزش و پرورش کشور است
فیروزکوه(پانا)- معاون آموزش متوسطه و ابتدایی آموزش پرورش شهرستان فیروزکوه،تقدیر از معلمان نمونه را به عنوان گام مثبت در جهت بهبود کیفیت آموزش و پرورش کشور دانست.
احسان شهرآشوب، معاون آموزش متوسطه و ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه، در گفتوگو با خبرنگار پانا به تشریح فرآیند شناسایی معلمان نمونه پرداخت و گفت: «برنامه شناسایی معلمان نمونه همواره یکی از طرحهای مهم وزارت آموزش و پرورش بوده است تا معلمان شاخص و نمونه شناسایی شوند و به عنوان الگوهایی برای جامعه معلمی معرفی گردند. نقش معلمان در پیشرفت کشور و تربیت نسلهای آینده، امری غیرقابلانکار است و تقدیر از معلمان نمونه بهعنوان یک گام مثبت در جهت بهبود کیفیت آموزش و پرورش کشور، نشاندهنده ارادت جامعه به زحمات و تلاشهای بیوقفه معلمان است.»
شهرآشوب به فرآیند ارزیابی معلمان نمونه اشاره کرد و افزود: «در این طرح، تمامی ارکان مدرسه از جمله مدیر، معاونان، معلمان و حتی دانشآموزان مشارکت دارند. تمام معلمان با حداقل سه سال سابقه کاری مورد ارزیابی قرار میگیرند. در ابتدا، مدیر مدرسه اطلاعات معلمان علاقمند را در سامانه ثبت کرده و مستندات لازم را بارگذاری میکند. پس از ارزیابی اولیه در سطح مدرسه، که توسط مدیر و نظرسنجی از دانشآموزان انجام میشود، معلمان برتر مدرسه به منطقه معرفی میشوند.»
وی ادامه داد: «منطقه نیز پس از بررسی مستندات و سوابق، معلم برتر منطقه را معرفی میکند. سپس این معلم میتواند در سطوح استانی و کشوری نیز معرفی شود. تمامی این مراحل از طریق بستر پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش در سامانه My.medu.ir انجام میشود.»
معاون آموزش متوسطه و ابتدایی آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: «تمام معلمان دلسوز و پرتلاش که حتی در دورترین مناطق مشغول به کار هستند، میتوانند به عنوان الگوی رشادت و فداکاری در تعلیم و تربیت شناخته شوند. انتخاب معلمان نمونه نهتنها بر اساس میزان علم و دانش آنان است، بلکه ویژگیهای فردی و حرفهای آنان نیز مورد توجه قرار میگیرد.»
وی همچنین به ویژگیهای برجسته معلمان نمونه اشاره کرد و گفت: «در این فرآیند، معلمانی که ویژگیهایی مانند صبر، وجدان کاری، مسئولیتپذیری، تعهد به ارتقای سطح علمی و اخلاقی دانشآموز، ابتکار عمل و اخلاقمداری، و استفاده از فناوریهای نوین در آموزش دارند، شناسایی و معرفی میشوند. هدف از این کار، ترویج این ویژگیها در جامعه آموزش و پرورش است.»
شهرآشوب افزود: «یک معلم نمونه نهتنها به دانشآموزان خود دانش منتقل میکند بلکه به عنوان الگویی برای رشد و توسعه شخصی آنها نیز عمل میکند. این امر نشان میدهد که شناسایی معلمان نمونه بر اساس شاخصهای تعیینشده در این فرآیند، بسیار حائز اهمیت است. شناسایی و تقدیر از معلمان نمونه، فرهنگ قدردانی از زحمات آنها را تقویت کرده و باعث میشود که جامعه به اهمیت نقش معلمان در پیشرفت کشور پی ببرد.»
معاون آموزش متوسطه و ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه بیان کرد: «شناسایی و تقدیر از معلمان نمونه در درازمدت تأثیرات مثبتی بر نظام آموزشی کشور خواهد داشت. این اقدام نهتنها به عنوان یک اقدام تشویقی برای قدردانی از زحمات معلمان است، بلکه فرصتی برای ارتقای کیفیت کلی آموزش و بهبود شرایط آموزشی در کشور فراهم میکند.»
شهرآشوب در پایان به اهداف شناسایی معلمان نمونه اشاره کرد و گفت : «هدف از این برنامه، شناسایی و معرفی معلمان نمونه به عنوان الگو، ارتقا و اعتلای فرهنگ عمومی تکریم و قدردانی از معلمان و تقویت جایگاه اجتماعی آنها، و تقویت خودباوری و ایجاد انگیزه در بین معلمان است.»
ارسال دیدگاه