مدیر دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه:
چهارچوب «نماد» با تاکید بر شناسایی، آموزش و مداخله طراحی شده است
فیروزکوه (پانا) - مدیر دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه، چهارچوب «نماد» را طراحیشده با تاکید بر ۳ محور شناسایی، آموزش و مداخله برشمرد.
خدیجه امینی، مدیر دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه در گفتوگو با پانا به اهمیت طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) و نقش آن در غربالگری و بهبود سلامت دانشآموزان اشاره کرد.
امینی اظهار کر: «یکی از اصلیترین نیازهای دانشآموزان، غربالگری با هدف شناخت بیماریهای پنهان و بهبود تغذیه است. دستیابی به اهداف مد نظر آموزشی و پرورشی، نیازمند تأمین بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانشآموزان است که طرح نماد، یکی از ابزارهای مهم برای تحقق این هدف به شمار میرود.»
وی ادامه داد: «بهداشت روانی به معنای سلامت فکر و توانایی سازگاری با محیط و اطرافیان است. همانطور که از جسم خود مراقبت میکنیم باید روح خود را نیز مقاوم کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. ایجاد فرصت برای شکوفایی استعدادها و تواناییها و کنار آمدن با خود و دیگران از اهداف اساسی بهداشت روانی است. مسئولیت اولیای مدارس، تنها در آموزش علمی خلاصه نمیشود بلکه شامل پرورش اخلاقی، اجتماعی و روانی دانشآموزان نیز هست.»
امینی، چهارچوب طرح نماد را شامل سه محور شناسایی، آموزش و مداخله دانست و افزود: «مدرسه، مسئول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگارانه و تأمین بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانشآموزان است. معلم با تکریم شخصیت، محبت و توجه، دانشآموزان را در مسیر صحیح هدایت میکند و آنان در مدرسه راههای برقراری روابط درست عاطفی، سازگاری با دیگران و مسئولیتپذیری را میآموزند.»
وی با اشاره به روند اجرای این طرح گفت: «امسال بیش از پنج میلیون دانشآموز در طرح نماد، غربالگری شدهاند و مشاوران آموزش و پرورش در حال بررسی موارد پرخطر هستند. این طرح از اواخر آبان امسال آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی برای دانشآموزان پایههای دوم، سوم و پنجم ابتدایی و هفتم، هشتم و دهم متوسطه اجرایی میشود.»
مدیر دبیرستان اندیشه نفیس شهرستان فیروزکوه درباره آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان اظهار کرد: «آسیبهای اجتماعی تحت تأثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی متعددی هستند که میتوانند به نمودهایی چون گرایش به دخانیات، مصرف مواد، خشونت و انحرافات اخلاقی منجر شوند. مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی از اولویتهای اصلی این طرح است.»
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تلاش علمی و فراقوهای برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی افزود: «ائتلاف ملی برای استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان با استفاده حداکثری از ظرفیتهای علمی، حمایتی و اجرایی در راستای پیشگیری رشدمدار با همکاری وزارت آموزش و پرورش، ریاست جمهوری، قوه قضائیه، وزارت بهداشت و سایر نهادها شکل گرفته و هدف این ائتلاف، رشد و تکامل یکپارچه دانشآموزان و ایجاد جامعهای سالمتر است.»
ارسال دیدگاه