کارشناس برنامه ریزی و گروه های آموزشی دوره اول متوسطه اداره کل شهرستانهای تهران:
کارگاههای عملی، راهی برای جذابتر و مؤثرتر کردن آموزش دانشآموزان
شهرستانهای تهران(قدس)- کارشناس برنامه ریزی و گروه های آموزشی دوره اول متوسطه اداره کل شهرستانهای تهران، کارگاههای عملی را راهی برای جذابتر و مؤثرتر کردن آموزش دانشآموزان دانست.
مسعود سجادی، کارشناس برنامهریزی و گروههای آموزشی دوره اول متوسطه اداره کل شهرستانهای تهران، در گفتوگو با پانا در خصوص اهمیت کارگاههای عملی در آموزش بیان کرد: «کارگاههای عملی به دلیل درگیر کردن دانشآموزان با فعالیتهای دستورزی و تلفیق دروس مختلف مانند ریاضی، علوم، فناوری و هنر، نه تنها به ایجاد یک محصول جدید منجر میشود، بلکه جذابیت بیشتری برای دانشآموزان دارد و بازدهی آنها بسیار بالاتر از کارگاههای تئوری است که صرفاً از طریق سخنرانی به آموزش پرداخته میشود.»
وی افزود: «در کلاسهای تئوری، بازدهی خیلی کمتر است و دانشآموزان به سختی میتوانند مطالب را جذب کنند. اما در کارگاههای عملی، فرآیند آموزش بسیار واضحتر و جذابتر است زیرا منجر به خلق محصولاتی میشود که دانشآموزان میتوانند با دست خود آنها را ایجاد کنند. این رویکرد باعث میشود تا کلاسها از حالت خشک و یکنواخت خارج شده و به محیطهای پویاتر، خلاقتر و همراه با فعالیتهای عملی تبدیل شوند.»
سجادی ادامه داد: «هدف نهایی هر فعالیت در آموزشوپرورش این است که به نفع دانشآموزان تمام شود. این منفعت میتواند به دو صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد. در حالت مستقیم، کارگاههایی با همین مضامین برای دانشآموزان برگزار میشود، اما در حالت غیر مستقیم، معلمان در این کارگاهها شرکت کرده و توانمندیهای خود را افزایش میدهند تا در نهایت با آموزشهای بهتر و کاملتر به کلاسهای درس وارد شوند.»
کارشناس برنامهریزی و گروههای آموزشی دوره اول متوسطه اداره کل شهرستانهای تهران خاطرنشان کرد: «هر چه معلم توانمندتر باشد، قطعاً آموزش مؤثرتر خواهد بود و دانشآموزان نیز توانمندتر خواهند شد. برنامههایی مانند جشنواره نوجوان خوارزمی، که محورهای مختلفی مانند دستسازه دارد، بهطور مستقیم به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای خود را بهبود بخشند و در مسیر یادگیری بهتر حرکت کنند.»
ارسال دیدگاه