کارشناس برنامهریزی و گروههای آموزشی دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
کارگاههای عملی فرصتی برای خلق محصولات جدید و تقویت توانمندیهای معلمان است
شهرستانهای تهران (پانا) - کارشناس برنامهریزی و گروههای آموزشی دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، کارگاههای عملی را فرصتی برای خلق محصولات جدید و تقویت توانمندیهای معلمان دانست.
مسعود سجادی، کارشناس برنامهریزی و گروههای آموزشی دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار پانا به تشریح مزایای کارگاههای عملی برای معلمان پرداخت و گفت: «کارگاههای عملی با توجه به اینکه شامل فعالیتهای دستورزی هستند، فرصتی مناسب برای تلفیق دروس مختلف از جمله ریاضی، علوم، فناوری و هنر فراهم میکنند. این کارگاهها در نهایت منجر به خلق یک محصول جدید میشوند و علاوه بر جذابیتهای خاص این نوع آموزشها، بازدهی آنها بسیار بالاتر از کارگاههای تئوری است که تنها به صورت سخنرانی برگزار میشوند.»
وی افزود: «در کلاسهای تئوری، بازدهی معمولاً کمتر است اما در کارگاههای عملی، همزمان با جذابیت، نتایج ملموس و مفیدی حاصل میشود که میتواند به خلق محصول و ارائه تجربیات جدید منجر شود. معلمان میتوانند این مهارتها را به دانشآموزان خود منتقل کنند تا کلاسهای درس از حالت خشک و سنتی خارج شده و به سمت پویایی و خلاقیت بیشتر حرکت کنند.»
سجادی تصریح کرد: «هر فعالیتی که در آموزشوپرورش انجام میشود با هدف نهایی رسیدن منفعت به دانشآموزان است و این منفعت میتواند بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم حاصل شود. در حالت مستقیم، کارگاههایی مشابه برای دانشآموزان برگزار میشود و در حالت غیرمستقیم، معلمان با شرکت در این کارگاهها، توانمندیهای خود را ارتقا میدهند و به کلاسی پربارتر و مؤثرتر میروند.»
وی خاطرنشان کرد: «زمانی که معلم، توانمندیهای بیشتری داشته باشد، میتواند آموزش بهتری ارائه دهد و در نتیجه دانشآموزان توانمندتری تربیت کند. از جمله برنامههایی که معلمان بهصورت مستقیم با دانشآموزان اجرا میکنند، کارگاهها و جشنوارههای مختلفی مانند جشنواره نوجوان خوارزمی است که در آن محورهایی چون دستسازهها و فعالیتهای آموزشی برای دانشآموزان نیز در نظر گرفته میشود.»
کارشناس برنامهریزی و گروههای آموزشی دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: کارگاههای عملی نه تنها به معلمان فرصت میدهند تا توانمندیهای خود را در حوزه تدریس تقویت کنند بلکه باعث ایجاد فضایی خلاقانه و عملی برای دانشآموزان میشود که میتواند به تقویت یادگیری آنها و بهبود کیفیت آموزش در مدارس منجر شود.»
ارسال دیدگاه