چشم‌پزشک معالج نابینایان شهرستان ملارد:

روز جهانی عصای سفید فرصت مغتنمی برای شناخت زندگی افراد نابینای موفق است

ملارد (پانا) - چشم‌پزشک معالج نابینایان شهرستان ملارد، روز جهانی نابینایان که با عنوان روز عصای سفید شناخته می‌شود را فرصت مغتنمی برای شناخت زندگی افراد موفقی دانست که با وجود ضعف در بینایی دارای موفقیت در عرصه‌های مختلف هستند.

کد مطلب: ۱۵۰۹۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد
روز جهانی عصای سفید فرصت مغتنمی برای شناخت زندگی افراد نابینای موفق است

در وجود هر انسانی، حس‌هایی نهفته که به وی فرصت تجربه احساساتی خالص و ناب را می‌دهد. وجود حواس پنج‌گانه به انسان کمک می‌کند تا حقیقت جهان خلقت را بهتر درک کند. در این میان حس بینایی، رنگ و نور دیگری به زندگی هر فرد می‌بخشد. مشاهده آیات قرآن، لبخند زیبای پدر و مادر، منظره‌های بدیع طبیعت و امواج خروشان دریا حس واقعی زندگی کردن را در وجود آدمی ایجاد می‌کند اما هستند انسان‌هایی که از این نعمت محروم‌اند و در ذهنشان هیچ تصوری از گفته‌های یک انسان بینا ندارند و با این وجود  مانند سایر انسان‌ها در حال تلاش و کسب موفقیت هستند و ضعف خود را هر چند با تلاشی چند برابر، مانعی برای موفقیت و پیشرفت‌ نمی‌دانند.

برای آشنایی با پَستی و بلندی‌ها، مشکلات و موانعی که برای افراد نابینا در زندگی وجود دارد، گفت‌و‌گویی با پزشک معالج بینایی مرکز درمانی «نورِ دیده» داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

منوچهر رادمان، پزشک معالج بینایی مرکز درمانی «نورِ دیده» با اشاره به اهمیت وجود نعمت بینایی در انسان عنوان کرد: «متاسفانه برخی افراد به دلایل مختلفی از نعمت دیدن محروم هستند و قادر به دیدن نیستند. این مشکل در برخی افراد، قابل درمان و در عده‌ای دیگر غیر قابل درمان است.»

وی افزود: «برخی افراد نابینا از بدو تولد و به‌صورت مادرزادی، قادر به دیدن نیستند. مشکل این افراد با علم پزشکی امروز قابل درمان نیست اما عده‌ای دیگر در اثر بیماری یا حادثه، بینایی خود را از دست می‌دهند. ۸۹ درصد از آسیب‌ها منجر به از بین رفتن کامل بینایی می‌شود و کاری از دست کادر درمان ساخته نیست.»

رادمان تصریح کرد: «با وجود مشکلات زیاد نابینایی طی سال‌ها فعالیت در این عرصه، افراد بی‌شماری را مشاهده کرده‌ام که با وجود داشتن ضعف در بینایی در حوزه‌های مختلف، پیشرفت‌ چشمگیری داشته‌اند.»

وی با اشاره به برخی از این افراد موفق افزود: «یکی از این موارد، پسری به نام سجاد بود که نابینا پا به عرصه حیات نهاده بود و با وجود این ضعف در ۱۵ سالگی، حافظ 23 جزء قرآن کریم بود. مورد دیگر، فاطمه‌زهرا ۲۲ ساله بود که بینایی خود را در سن ۱۲ سالگی بر اثر اتفاقی ناگوار از دست داده بود اما هیچ زمانی تسلیم نشد و در کارگاه مجسمه‌سازی خود، مجسمه‌هایی کم‌نظیر با دستانی قوی و ذهنی پر از ایده و امید، درست می‌کرد. او شعار «خواستن توانستن است» را تحقق بخشید.»

پزشک معالج بینایی مرکز درمانی «نورِ دیده» گفت: «با وجود اینکه نابینایی، یک ضعف جسمانی است اما افراد بینا نباید با افراد نابینا به‌گونه‌ای برخورد کنند که شخص نابینا از داشتن این ضعف خجالت‌زده شود و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. یادمان باشد آن‌ها بیشتر از بقیه افراد نیاز به درک شدن دارند؛ چرا که با وجود همه موانعی که در زندگی دارند، سخت در حال تلاش برای طی کردن مسیر زندگی هستند.»

خبرنگار : دانش آموز: نرگس زندیه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار