کارشناس ارشد ادبیات فارسی شهرستان ملارد:

آشنایی با تاریخ و ادبیات یک ملت، نوجوانان را به آینده‌ای سبز پیوند می‌زند

ملارد (پانا) -کارشناس ارشد ادبیات فارسی شهرستان ملارد در گفت‌وگو با پانا، حافظ شیرازی را برجسته‌ترین شاعر ایرانی از تبار آریایی‌های پر افتخار دانست که در سرودن غزلیات، در جهان شهرت عظیمی را کسب کرده است.

کد مطلب: ۱۵۰۸۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با تاریخ و ادبیات یک ملت، نوجوانان را به آینده‌ای سبز پیوند می‌زند

وجیهه علی‌بابایی کارشناس ارشد ادبیات فارسی شهرستان ملارد در گفتگو با پانا گفت: «حافظ شیرازی اقدامات برجسته‌ای در زمینه شعر و ادبیات انجام داده است و این اقدامات در محتوا و صورت بوده است، درواقع حافظ شیرازی در زمینه محتوا به غنی‌تر و متنوع‌تر ساختن مضامین شعری و معانی شاعرانه پرداخته است. بیش‌تر شعرهای حافظ به‌صورت غزل است که به غزلیات شهرت بسیار زیادی دارد. همچنین حافظ به شیوه سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت آثارش با او مشهور است.»

 کارشناس ارشد ادبیات، شعر فارسی را در جامعه اسلامی بسیار با ارزش و مهم تلقی کرد و گفت: «دانش‌آموزان وظیفه دارند که در راه حفظ و تقویت شعر و ادبیات بسیار تلاش کنند. چرا که ادبیات و اشعار موجود در هر کشور، تاریخ و تقویم یک ملت را از گذشته تا آینده روایت می‌کند. دانش‌آموزان با گوش کردن یا خواندن آثار ادبی زندگی و ابعاد آن را بهتر درک خواهند کرد و آشنایی و انس با ادبیات باعث می‌شود کودکان و نوجوانان از رفتارهای شخصیت‌های ادبی درس گیرند. در واقع کسی که با تاریخ و ادبیات آشنا باشد افق دید بهتر و بالاتری دارد.»

 علی‌بابایی در خصوص عواقب بی توجهی به تاریخ ادبیات اظهار کرد: «در صورت عدم بی‌توجهی به ادبیات تاریخی یک ملت، پیامدهای منفی بسیاری در عرصه‌های فرهنگی و تاریخی جامعه رخ می‌دهد و در نتیجه شاعران و نویسندگان که سرمایه‌های فرهنگی کشور هستند ناشناخته می‌مانند و فرهنگ غنی که آکنده از عصاره‌های ادبی است، متروک خواهد شد.»

وی خطاب به دانش‌آموزان در رابطه با زنده نگه داشتن یاد این شاعر بزرگ در زندگی فرهنگی خود تصریح کرد: «دید درونی حافظ به شکلی است که مخاطبان در سراسر دنیا هم او را درک می‌کنند و از کلام او لذت می‌برند. غزلیات حافظ حد و مرزی نمی‌شناسد و به نظر می‌رسد جناب حافظ در ادبیات جهانی جای دارد . سعی کنید از آن خواندن غزلیات حافظ غافل نشوید، چراکه غافل شدن از او مساوی با غافل شدن از هویت فرهنگی خود است.»

کارشناس ارشد ادبیات فارسی شهرستان ملارد، در پایان توضیحات خود بیان کرد: «آگاهی از فرهنگ و ادبیات یک کشور، قدم سبزی در راستای تقویت و بروز آینده‌ای بهتر برای نسل‌های نوجوان و جوان است. در محیط‌های فرهنگی از جمله مدارس می‌توان شرایطی را برای دانش‌آموزان فراهم کرد که بتوان راهکار‌های مناسب و صحیحی را برای تقویت این امر ارائه داد؛ از جمله می‌توان به مسابقات شعر و ادبیات، شرکت دانش‌آموزان در پژوهش‌سراها در زمینه‌های ادبی اشاره کرد.»

خبرنگار : دانش آموز،نیلوفر شاه‌آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار