امام جمعه فیروزکوه:

ولایت امامان معصوم از جهت معنوی سیر دادن به سمت توحید است

فیروزکوه (پانا) - امام جمعه شهرستان فیروزکوه، ولایت امامان معصوم از جهت معنوی را سیر دادن به سمت توحید دانست و گفت: این پدیده، نیازمند این است که شخص امام در اوج اخلاص باشد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
ولایت امامان معصوم از جهت معنوی سیر دادن به سمت توحید است

حسن حیدری به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) در گفت‌وگو با پانا گفت: «در هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ ه‍جری قمری، فرزندی از سلاله پیامبر(ص) در مدینه، پا به عرصه گیتی نهاد که پدرش امام علی ابن محمدهادی(ع)، بنا بر فرموده پیامبر(ص) و بر اساس انتخاب الهی، او را «حسن» نامگذاری کرد. مادرش نرجس، پاک‌طینت و بافرهنگ بود که در یکی از جنگ‌ها به اسارت مسلمانان درآمد و پس از ماجراهایی که دست غیبی الهی در آن مشهود بود، توفیق خدمتگذاری بر آستان دهمین امام شیعیان را یافت و با به دنیا آمدن مولود خجسته خویش به «ام ولد» مشهور شد.»

امام جمعه شهرستان فیروزکوه ادامه داد: «از آن بانوی گرامی که به فرموده امام دهم از هر زشتی و پلیدی در امان است و به شهادت بسیاری از تاریخ‌نگاران به عرفان و درستکاری، اشتهار داشته به نام‌های حدیث، سلیل، سوسن و حدیثه، یاد شده است.»

وی اظهار کرد: «آن حضرت از سال ۲۵۴ تا ۲۶۰ ه‍جری قمری به مدت 6 سال، عهده‌دار امامت امت اسلامی بود تا اینکه در هشتم ربیع‌الاول سال ۲۶۰ ه‍جری قمری در ۲۸ سالگی به دست معتمد، خلیفه ستمکار عباسی به شهادت رسید.»

حیدری تصریح کرد: «حضرت امام حسن عسکری(ع) یازدهمین پیشوای شیعه است. رهبری که در عمر کوتاه خویش، مدتی را در پادگانی در سامرا به همراه پدر بزرگوارش امام هادی(ع) تحت مراقبت شدید دستگاه استبداد خلفای بنی‌عباس قرار داشت و بعد از شهادت پدر بزرگوارش نیز همچنان این حالت ادامه یافت.»

امام جمعه فیروزکوه ادامه داد: «ایشان بارها به زندان جبّاران زمان گرفتار شد و سرانجام نیز در نهایت مظلومی به شهادت رسید. امام حسن عسکری(ع) همه رنج‌ها و گرفتاری‌هایی که پدر بزرگوارش با آن روبه‌رو بود را احساس کرده بود و امامت را زمانی که ۲۲ سال داشت، بر عهده گرفت. فعالیت‌ها و مواضع امام حسن عسکری(ع) به عنوان مرجع فکری و روحی اصحاب و پایگاه ایشان، ادامه راه و موضع پدر بود و مصالح عقیدتی و اجتماعی آنان را مراعات می‌کرد.»

وی گفت: «بیم و وحشت از فعالیت امام و حرکت او تنها منحصر به خلیفه نبود بلکه خط عمومی اجتماعی، نمودار شد که خلیفه، جزو یکی از آن افراد بود. نخستین کسی که همواره همراه حضرت عسکری(ع) بوده و آن‌گونه که باید به شخصیت وی پی برد، پدر بزرگوارش امام هادی(ع) بود.»

امام جمعه شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: «امام هادی(ع)، فرزندش حسن(ع) را اینگونه معرفی می‌کند: ابومحمد، خوش‌قریحه‌ترین فرد خاندان محمد(ص) بوده و استدلال و برهانش استوارترین است. او بزرگترین فرزند من و جانشین من است و سلسله امامت و احکام آن به او می‌رسد.»

وی ادامه داد: «ولایت امامان معصومین از جهت معنوی، سیر دادن به سمت توحید است که البته این پدیده، نیازمند این است که شخص امام، عبد و در اوج اخلاص هم باشد. امام حسن عسکری(ع) در حدیثی می‌فرمایند: قرآن 3 قِسم است و قسمی از آن فقط در سینه امین الهی و  راسخون فی‌العلم است. امام، کسی است که علم و نور و... الهی در اختیارش است و البته همه این برای شفاعت و دستگیری و هدایت است.»

حیدری خاطرنشان کرد: «اگر کسی با دید انصاف، امامان دوازده‌گانه شیعه را با دیگر رهبران مذاهب مختلف اسلامی مقایسه کند، به‌یقین می‌داند که تاریخ اسلام، امامانی چون امامان معصوم شیعه به خود ندیده و نخواهد دید.»

خبرنگار : دانش‌‌آموز: فاطمه هادیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار