کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش در گفتگو با پانا گفت؛

ورزش رشد فردی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند

رباط‌کریم (پانا)- کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش، عنوان کرد، ورزش با تاکید بر ارزش‌های مهمی مانند نظم، کار تیمی، پشتکار و رهبری، رشد فردی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۸۵۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
ورزش رشد فردی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند

فرهاد گلزار کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش ضمن اشاره به اهمیت ورزش کردن در زندگی خاطر نشان کرد: «ورزش نقش مهمی در زندگی دانش‌آموزان ایفا می‌کند و در اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان می‌تواند به عنوان منبعی برای سرگرمی، آمادگی جسمانی و رشد شخصی عمل کند. همچنین راهی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا خود را آرام کنند و لذت ببرند. شرکت در فعالیت‌های فیزیکی به افراد کمک می‌کند تا با بهبود سلامت قلب و عروق، ایجاد قدرت و استقامت و ارتقای مدیریت وزن، سبک زندگی سالمی داشته باشند. شرکت منظم در این فعالیت ها، هماهنگی، انعطاف پذیری و مهارت‌های حرکتی را نیز افزایش می‌دهد.»

وی در ادامه تصریح کرد:« ورزش با تاکید بر ارزش‌های مهمی مانند نظم، کار تیمی، پشتکار و رهبری، رشد فردی را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند. آن‌ها یاد می‌گیرند که اهدافی را تعیین کنند، برای دستیابی به آنها سخت کوشی به خرج دهند، بر موانع غلبه کنند و موفقیت و شکست را با ظرافت مدیریت نمایند.»

گلزار ضمن اشاره به اهمیت ورزش در کنترل وزن تشریح کرد: «ورزش می‌تواند به دانش‌آموزان در داشتن وزن ایده آل کمک کند. اگر دانش‌آموزان دچار اضافه وزن یا کاهش وزن هستند، ورزش کردن به آن‌ها کمک می‌کند تا در آینده دچار اختلال وزن نشوند، برای انجام این کار می‌توانند از باشگاه‌های ورزشی استفاده  یا در خانه ورزش کنند. همچنین بهتر است در فعالیت های روزانه فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند مثلا به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنند.»

وی ضمن اشاره به بهبود سلامت جسمانی در هنگام ورزش اذعان کرد: «یکی از بارزترین فواید فعالیت فیزیکی بهبود سلامت جسمانی است. دانش‌آموزان اگر از همان سن کم ورزش کردن را آغاز کنند در آینده نیز می‌توانند از سلامت کامل بهره‌مند شوند؛ فعالیت بدنی منظم می‌تواند به تقویت عضلات، استخوان‌ها و مفاصل کمک کند و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد و از مبتلا شدن به بیماری های مربوط به آن ها جلوگیری نماید. ورزش می تواند فشار خون را کاهش دهد و گردش خون را بهبود بخشد. و با افزایش متابولیسم به کنترل وزن کمک کند.»

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش ضمن اشاره به افزایش سطح انرژی، هنگام ورزش کردن تصریح کرد:« یکی دیگر از فواید ورزش افزایش سطح انرژی به حساب می‌آید. فعالیت بدنی می‌تواند با افزایش جریان خون و اکسیژن به عضلات و مغز به افزایش سطح انرژی دانش‌آموزان کمک زیادی کند. همچنین می تواند کیفیت خواب دانش‌آموزان را بهبود بخشد، که این موضوع از اهمیت بالایی برای حفظ سلامتی برخوردار است.»

گلزار ضمن اشاره به اینکه ورزش کردن سبب کاهش استرس و اضطراب می‌شود بیان کرد :« انجام فعالیت ورزشی در کاهش استرس و اضطراب بسیار مؤثر است. وقتی دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند، بدن انسان‌ها اندورفین ترشح می کند که مواد شیمیایی طبیعی است که به کاهش استرس و بهبود خلق و خو دانش‌آموزان کمک می‌کند. همچنین می تواند حس موفقیت را ایجاد نماید و عزت نفس را افزایش دهد، که همه این موارد منجر به کاهش اضطراب می گردند.»

وی ضمن اشاره به اینکه ورزش کردن سبب بهبود سلامت روان دانش‌آموزان می‌شود بیان کرد :« ثابت شده است که فعالیت جسمانی تاثیر زیادی بر روی سلامت روان دارد. انجام آن به صورت منظم می‌تواند به کاهش علائم افسردگی، بهبود عملکرد شناختی و افزایش رفاه دانش‌آموزان کمک کند. همچنین نشان داده شده است که ورزش خطر ابتلا به زوال عقل و سایر اختلالات شناختی را کاهش می دهد.»

گلزار عنوان کرد :« فعالیت منظم می‌تواند به افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکت دانش‌آموزان کمک کند. این برای حفظ سلامت مفاصل و جلوگیری از آسیب دانش‌آموزان در هنگام انجام فعالیت های مختلف بسیار مهم است. رشته هایی مانند یوگا و کشش می تواند به بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت کمک کند. دانش‌آموزان نباید خود را از این فواید ورزش محروم کنند، زیرا در طولانی مدت باعث مشکلات جسمی و روانی متعددی می گردد.»

وی ضمن اشاره به فایده ورزش کردن در بهبود عملکرد سیستم ایمنی گفت :« ورزش می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی دانش‌آموزان کمک کند. ورزش منظم می‌تواند به افزایش تولید گلبول‌های سفید خون که برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها ضروری هستند کمک کند. ورزش همچنین می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند، که می تواند منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی شود.»

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش در پایان صحبت‌های خود ضمن اشاره به فایده ورزش کردن در بهبود کیفیت خواب گفت:« یکی دیگر از فواید ورزش بهبود کیفیت خواب در دانش‌آموزان است، فعالیت بدنی می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند، همچنین می تواند باعث تنظیم چرخه خواب و بیداری شود و منجر به خوابی آرام تر در دانش‌آموزان شود.»

خبرنگار : دانش‌آموز، نیلوفر جدیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار