مدرس فن بیان و مهارت‌های ارتباطی:

با یادگیری فن بیان به سمت آرامش و خوشنودی سوق داده می‌شویم

شهرری دو (پانا) - مدرس فن بیان و مهارت‌های ارتباطی، اهمیت برقراری ارتباط درست با دیگران را بسیار مهم دانست و گفت با یادگیری فن بیان به سمت آرامش و خوشنودی سوق داده می‌شویم.

کد مطلب: ۱۴۸۴۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
با یادگیری فن بیان به سمت آرامش و خوشنودی سوق داده می‌شویم

مهدیار مرصعی در جلسه آموزشی فن بیان با اشاره به اهمیت فراگیری این مهارت، اظهار کرد: فن بیان در واقع روش درست ارتباط برقرار کردن و گفت‌وگو با دیگران است. هسته اصلی یادگیری فن بیان، برقراری صحیح ارتباط است و ما باید بدانیم برقراری ارتباط با دیگران مانند ثروتی است که از تمام ابعاد روحی، روانی و مادی، بهره دارد. بنابراین باید سعی کنیم با بهترین روش با دیگران صحبت کنیم و از آن مهم‌تر، لایه پنهان در این حوزه یعنی برقراری ارتباط صحیح است.

این مدرس خاطرنشان کرد: مقداری از روابط ما با دیگران مسبب ایجاد بعضی از دلخوری‌ها است به‌خصوص روابطی که با اطرافیان نزدیک مانند همسر، والدین، فرزند و سایر وابستگان داریم. باید بتوانیم با اطرافیان خود، ارتباط خوبی برقرار کنیم و از بودن در کنار آن‌ها لذت ببریم، با پدر و مادر به خوبی ارتباط بگیریم و نیاز خود را به آن‌ها بگوییم و زمینه‌ساز برقراری ارتباط درست با خود و بعد با جامعه باشیم.

وی توضیح داد: اگر فضای خانه، فضایی شاد نباشد و اعضای خانواده در تبادل نظرات خود با یکدیگر مشکل داشته باشند در جامعه دچار ضعف می‌شوند. بنابراین احساس خوشبختی در زندگی، زمانی به دست می‌آید که بتوانیم با اطرافیان، خوب ارتباط برقرار کنیم.

مدرس فن بیان در تشریح پایه‌های اساسی این مهارت گفت: یکی از پایه‌های اصلی فن بیان، گوش دادن است. شنیدن دلخوری‌های دیگران و صحبت کردن با آن‌ها نقش به‌سزایی در ایجاد حال خوب ما دارد و با فن بیان به سمت آرامش و خوشنودی سوق داده می‌شویم.

مرصعی خاطرنشان کرد: امروزه فن بیان در حوزه‌های متفاوتی نقش خود را ایفا می‌کند. در زمینه کسب و کار برای تبلیغات صحیح، در جامعه فرهنگی بین معلم و دانش‌آموز و حتی در زندگی شخصی ارتباطات برای کسب موفقیت، حرف اول را می‌زند.

مدرس فن بیان و مهارت‌های ارتباطی با اشاره به عناصر لازمه خوب صحبت کردن، عنوان کرد: در این زمینه، آمیخته‌های متفاوتی وجود دارد اما آمیخته اصلی که در دوره‌ها تدریس می‌کنم، چهار عنصر خود ما، اجرای‌ ما، زندگی‌ ما و آینده ما است. این چهار کلمه، ماهیت اصلی خوب صحبت کردن است که تمامی ارتباطات در این چهار عنصر نهفته است، کیفیت صدای ما از جمله مهمترین عوامل برقراری ارتباط است، بعضی‌ها به علت نداشتن صدای ایده‌آل از حضور در جامعه پرهیز می‌کنند اما باید بدانیم صدا نیز مانند تمام ماهیچه‌های دیگر بدن با تمرین و ممارست به نحو چشمگیری پخته‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: موفقیت در یادگیری فن بیان را در کلمه پختگی می‌دانم یعنی باید به پختگی کلام برسیم تا هنگام معاشرت کردن با دیگران، آن‌ها متوجه سرمایه معنوی و پختگی ما باشند؛ سرمایه ما در منابعی که استفاده می‌کنیم، نهفته است. کتاب‌ها، پادکست‌ها، منابع‌، سایت‌ها و... هرچقدر مانند ابن سینا بیشتر جست‌وجوگر باشیم، روحیه‌‌ جست‌وجوگر ما مقدمه‌ساز پختگی و موفقیت در یادگیری فن بیان است.

مدرس مهارت‌های ارتباطی و فن بیان گفت: به عنوان یک معلم از زمانی که وارد آموزش و پرورش شدم، مسائل ارتباطی برای من مهم بود، زمانی که ضعفی را در صحنه‌های متفاوت زندگی دیدم، متوجه وجود یک خلاء در زندگی خود شدم. در مسائل مختلف مانند سرزنش شدن در دانشگاه یا به قدری خام بودم یا به پختگی لازم نرسیده بودم و نمی‌توانستم حق خود را بگیرم.

مدرس فن بیان و مهارت‌های ارتباطی، هدف خود از آموزش فن بیان به دیگران را اینگونه تشریح کرد: وقتی روابط سمی بین افراد از قبیل خشونت و هیجان‌های افراطی را می‌بینم، زمانی که افراد از الگوهای کلامی مخرب استفاده می‌کنند و تله‌های شخصیتی یکدیگر را فعال می‌کنند، احساس می‌کنم در نقطه درستی قرار دارم.

مرصعی افزود: هدف من این است که به افراد آموزش بدهم چه الگوهای کلامی سمی مانند انتقاد و سرزنش وجود دارد تا زمانی که افراد جامعه با الگوهای سمی و مخرب با یکدیگر رابطه می‌گیرند، انگیزه من قوی‌تر می‌شود تا به آن‌ها کمک کنم این الگوها را کنار بگذارند تا زمانی که از الگوهای کلامی بهبوددهنده استفاده می‌کنند، فضای دوستی به دور از الگوهای سمی ایجاد می‌شود و فرد مقابل از معاشرت با شما لذت می‌برد.

وی خطاب به عموم جامعه خاطرنشان کرد: بهتر است برای ارتباطات خود، یک عهدنامه داشته باشیم و به آن عهدنامه پایبند باشیم. رویکرد شما این باشد که آرام صحبت کنید، مهربان باشید، از الگوهای کلامی بهبوددهنده استفاده کنید و الگوهای کلامی مخرب خود را شناسایی کنید؛ همه‌ ما انسان‌ها چیزهایی را فراموش می‌کنیم، بهتر است جنبه مثبت این فراموشی را ببینیم، این یک نعمت با این منظور که  باید اتفاقات بد زندگی را فراموش کنیم و آموخته‌های خود از زندگی را هرروز مرور کنیم. عهدنامه خود را هر روز مرور کنید و یک ترازنامه اخلاقی برای خود داشته باشید تا از این طریق حال خوب را به خود هدیه کنید.

خبرنگار : دانش‌آموز: زهرا خسروزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار