معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش پرورش شهرستان فیروزکوه:

عید غدیر برترین عید امت اسلام و روز تجدید عهد و پیمان است

فیروزکوه (پانا) -‌ معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش پرورش شهرستان فیروزکوه، عید غدیر خم را از برترین اعیاد امت و روز تجدید عهد و پیمان دانست و گفت‌ این روز زمان بارش رحمت الهی و بهره‌مندی از مهر پروردگار کریم است.

کد مطلب: ۱۴۸۲۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
عید غدیر برترین عید امت اسلام و روز تجدید عهد و پیمان است

مرتضی پاک، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه ضمن تبریک عید سعید غدیر حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان و همه شیعیان حضرت امیرالمومنین(ع) در گفت‌وگو با پانا گفت: «عید غدیر را امام صادق(ع)، عید‌الله‌ الاکبر نامید و رسول خدا(ص) فرمود، یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی؛ روز غدیرخم برترین عید امّت من است؛ این روز  روز عهد و پیمان است با پروردگار محمد(ص) که دست از دامان  علی(ع) برنداریم و عاشقانه و عارفانه قدم جای قدمش گذاریم. غدیر روز بارش رحمت الهی و بهره‌مندی از مهر پروردگار کریم است، بهانه‌اش یاد خدا و خوبان خدا است، دور همی‌های پر از محبت، غسل ، نماز، صلوات، روزه و... و از زیباترین‌های امروز شاد کردن دل بندگان خدا است.» 

وی در ادامه بیان کرد:‌ «امام على (ع) فرمود: «به برادران خود نیکى کنید، خداوند را بر این نعمت که شما را بخشیده‌است سپاس گزارید ، متحد شوید تا خدا به شما وحدت بخشد ، نیکویى کنید تا خدا دوستیتان را پایدار کند ، به همدیگر نعمت خدا را تبریک بگوئید ، همانطور که خداوند در این روز با چندین برابر عیدهاى دیگر پاداش دادن به شما تبریک گفته ، این گونه پاداش‌ها جز در روز عید غدیر نخواهد بود، زمانی‌که کاروان حاجیان هنگام بازگشت از مناسک حج به منطقه غدیر رسید و جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر اسلام نازل و او را مأمور به ابلاغ ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب کرد.»

پاک افزود: «غدیر خم، نام  آبگیری کوچک و ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که بر اساس روایات شیعیان، پیامبر اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری علی‌بن‌ابی‌طالب را مولای مؤمنان اعلام نمود و  سالروز این واقعه در میان شیعیان به عید غدیر شهرت‌دارد.»

وی در ادامه بیان کرد: «در ۱۸ ذی‌حجه سال دهم هجری در زمان بازگشت از حجةالوداع، حضرت محمد در محلی به نام غدیر خم توقف فرمود تا همراهانش گرد او آیند. به دلیل گرمای هوا،  از جهاز شتران منبر سایه‌بان‌داری برای ایشان ساختند. سپس پیامبر بر فراز  آن رفته و خطبه‌ای ایراد کرد و بعد از آن امام علی را فراخواند و دست او را گرفت. بعد از حجاج پرسید: ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت شما سزاوارتر نیستم؟ مردم پاسخ دادند: آری، ای رسول خدا. محمد گفت: خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین‌ام و من به خود شما، به ولایت شما سزاوار ترم.» 

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش و پرورش تصریح کرد: «رسول‌اکرم جمله معروف "هرکس که من مولای او هستم، از این پس علی مولای اوست" را بر زبان راند. ایشان سه بار این جمله را تکرار  فرمودند. در برخی روایات جمله، خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن هر کسی را که علی را دوست دارد و او را مولای خود بداند و دشمن بدار هر کسی را که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی را که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن هر کس را که او را وا می‌گذارد، نیز روایت شده‌است. سپس خطاب به مردم گفت، حاضران این پیام را به غایبان برسانند.»

پاک در پایان خاطرنشان کرد: «آیه اکمال نام بخشی از آیه سوم سوره مائده پنجمین سوره قرآن، که در روز غدیر بر پیامبر نازل شد که با خطاب قرار دادن پیامبر، دین اسلام را تکمیل شده اعلام کرد، شیعیان بر این باورند که آیه اکمال دربارهٔ واقعه غدیر نازل شده و منظور از کامل‌شدن دین، اعلام ولایت و خلافت علی‌بن‌ابی‌طالب بر مسلمانان است؛ اما اکثر اهل سنت نزول آیه را در روز عرفه می‌دانند و معتقدند منظور از کامل‌شدن دین، بیان همه احکام اسلام است.»

خبرنگار : دانش‌آموز، فریناز کریمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار