کارشناس مشاور مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی فیروزکوه:

تمرکز عمیق، سرعت مطالعه و کیفیت یادگیری را افزایش می‌دهد

فیروزکوه (پانا) - کارشناس مشاور مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهرستان فیروزکوه، مطالعه با تمرکز عمیق را مسبب افزایش سرعت مطالعه و کیفیت یادگیری خواند و گفت مطالعه سطحی هیچ کمکی به افزایش اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان در یادگیری مطالب نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۴۸۱۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
تمرکز عمیق، سرعت مطالعه و کیفیت یادگیری را افزایش می‌دهد

ثریا سهرابی همزمان با ایام برگزاری امتحانات نهایی در گفت‌وگو با پانا خاطرنشان کرد: «دانش‌آموزان هر ساله مقطع تحصیلی خود را با یک امتحان به پایان می‌رسانند و در صورت قبولی در امتحان می‌توانند به مقطع تحصیلی بعدی راه پیدا کنند. امتحانات پایان سال برای دانش‌آموزانی که در آخرین پایه متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند، متفاوت است و به شکل نهایی برگزار می‌شود. امتحانات نهایی خرداد، یکی از مهم‌ترین امتحانات برای دانش‌آموزان است و نمره آن در کنکور هم اثرگذار است.»

وی با بیان اینکه امتحان نهایی شکلی از امتحان است که در آن سوالات توسط مدرسه و معلم خود دانش‌آموزان طرح نمی‌شود، افزود: «این امتحان به شکل هماهنگ و سراسری برگزار می‌شود. اداره آموزش و پرورش هر استان، برنامه امتحان نهایی خرداد را مشخص کرده و اعلام می‌کند و سوالات توسط تیمی از مدرسان در اداره آموزش و پرورش طراحی شده و روز امتحان به دست مدرسه برگزارکننده امتحان می‌رساند. برگه‌های امتحانی نیز به‌صورت پراکنده و اتفاقی بین مدرسان پخش شده و تصحیح می‌شود. شرایط در امتحانات نهایی برای تمام دانش‌آموزان یکسان است و همه آن‌ها به یک نوع از سوالات پاسخ می‌دهند.»

سهرابی در مورد داشتن یک برنامه شخصی برای اجرای بهتر برنامه امتحانات اظهار کرد: «یک برنامه‌ شخصی برای اجرای بهتر برنامه‌‌ امتحانات داشته باشید و اگر متوجه شدید که میزان تسلط شما روی یک درس خاص، کم است و باید زمان بیشتری را صرف کنید از زمان درس‌هایی که تسلط‌تان بیشتر است، کمی برای جبران و کار کردن بیشتر این مباحث استفاده کنید. سعی کنید قبل از شروع هر درس روی مباحث آن طبقه‌بندی ویژه‌ای داشته باشید. اینکه کدام مبحث را خوب بلد هستید، کدام مبحث بسیار مهم است، کدام مبحث نیاز به توجه بیش‌تری دارد، کدام مبحث اولویت اول را برای مطالعه دارد، برای خواندن فصل‌هایی که به یکدیگر وابسته نیستند، ابتدا سعی کنید فصل‌‌هایی را اولویت اول مطالعه قرار دهید که ارزش نمره‌ای بالاتری دارند و این فصل‌ها را بیشتر بخوانید و بعد از خواندن و تسلط بر آن‌ها به سراغ فصل‌های دیگر بروید.» 

کارشناس مشاور مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی فیروزکوه گفت: «تمام مثال‌ها و تمرین‌های کتاب درسی را حل کنید و تلاش کنید که به جواب آخر برسید. اگر پاسخ اشتباه بود، علت را بررسی کنید و یک بار دیگر سؤال را برای خود حل کنید، بعد از اینکه کتاب درسی را کامل کار کردید سعی کنید از مجموعه‌ سؤالات امتحانات برای افزایش تسلط و تمرین بیشتر خود استفاده کنید. با حل نمونه سوالات امتحانات و یاد گرفتن تمام مباحث کتاب مطمئنا با آمادگی ذهنی کامل سر جلسه حاضر می‌شوید، هنگام مطالعه، یک برگه برای یادداشت‌‌برداری نکات مهم و فرمول‌هایی که فکر می‌کنید مهم هستند داشته باشید.»

وی خطاب به دانش‌آموزان با بیان اینکه نکات سؤالات مهم و سؤالاتی که اشتباه پاسخ داده‌اید را برای خود یادداشت کنید، تصریح کرد: «روز قبل از امتحان می‌توانید از این یادداشت‌ها برای مرور نکات مهم خود استفاده کنید. روز قبل از امتحان از پوشه ارزیابی برای مرور مهم‌ترین نکاتی که طی یک سال جمع‌آوری کرده‌اید، استفاده کنید، سر امتحان سعی کنید سؤالات را با دقت بخوانید و زیر قسمت‌های مهم سؤال خط بکشید و در حین امتحان اگر متوجه شدید که سؤال را بلد نیستید خود را درگیر آن نکنید. زیرا وقت‌تان را از دست می‌دهید و دچار استرس می‌شوید و باعث می‌شود حتی سؤالاتی که بلد هستید را هم نتوانید به خوبی جواب دهید.»

سهرابی با اشاره به تاثیر معدل در نتیجه کنکور اظهار کرد: «تاثیر معدل یا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ نظام جدید برای کلیه داوطلبان گروه ریاضی، تجربی و انسانی به میزان ۵۰ درصد قطعی است. منظور از سوابق تحصیلی، معدل کتبی داوطلب است که با توجه به نمرات امتحانات نهایی محاسبه می‌شود و این تاثیر هم در کنکور اردیبهشت و هم در کنکور تیر ۱۴۰۳اعمال می‌شود.»

وی ادامه داد: «سهم آزمون تستی کنکور ۵۰ درصد خواهد بود. لازم به ذکر است که در آزمون تستی کنکور ۱۴۰۳ فقط از دروس تخصصی سوال طرح می‌شود و در فرمول محاسبه معدل کتبی داوطلب که در مجموع ۵۰ درصد در کنکور تاثیر دارد، نمرات دروس اختصاصی به میزان کمتر و نمرات دروس عمومی به میزان بیشتری سهم دارند. دروس عمومی شامل ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان خارجه بوده اما دروس اختصاصی برای هر رشته متفاوت است.»

کارشناس مشاور مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی فیروزکوه در خصوص استفاده از تک‌ماده خاطرنشان کرد: «وقتی در امتحانات خرداد قبول نمی‌شوید یا اصطلاحاً درسی را مردود می‌شوید، می‌توانید از تک‌ماده استفاده کنید تا درس را بگذرانید که تک‌ماده اسم دیگر تبصره است. اگر این شرایط را داشتید، امتحان مجدد در شهریور انجام می‌شود البته رویه کنونی این است که حتما باید به مدرسه رفته و درخواست کتبی بدهید. به‌طور کلی درخصوص نمراتی که ممکن است گرفته باشید ۴ فرض برای تک‌ماده داریم. اگر نمره سالانه زیر ۷ بگیرید و نمره برگه هم زیر ۷ باشد که در این حالت نمی‌شود از تک‌ماده استفاده کرد و متاسفانه شما آن درس را مردود شده‌اید. اگر نمره سالانه حداقل ۱۰ باشد و نمره برگه کمتر از ۷ که در این حالت هم می‌شود درس را تک‌ماده کرد.»

وی افزود:«اگر نمره سالانه حداقل ۱۰ باشد و نمره برگه حداقل ۷ باشد در این حالت شما آن درس را قبول شده‌اید. پس برای قبولی ۲ شرط لازم است که نمره بالای ۷ روی برگه و نمره سالانه بالای ۱۰؛ نمره سالانه در واقع جمع همه نمراتی است که در طول یک سال تحصیلی گرفته‌اید و هر کدام این نمرات، ضرایب مشخصی دارند. برگه نوبت اول ضریب ۲ مستمر نوبت اول ضریب یک، مستمر نوبت دوم ضریب ۱، برگه نوبت دوم ضریب ۴، در نهایت مجموع این نمرات با لحاظ ضریبی که دارند تقسیم بر ۸ می‌شوند و نمره سالانه به دست می‌آید. به‌طور کلی برای ۴ درس می‌توانید تبصره بزنید با این توضیح که ۲ تا درس نهایی و ۲ تا هم غیرنهایی است.»

سهرابی درخصوص نحوه تصحیح اوراق امتحانی بیان کرد: «برگه‌های پاسخ پس از هر امتحان، اسکن شده و توسط ۲ مصحح بدون اطلاع از نمرات داده‌شده طرف مقابل از استان دیگر تصحیح می‌شود و اگر تفاوت نمره این ۲ کمتر از یک نمره باشد، میانگین آن منظور می‌شود و در غیر این‌ صورت، برگه توسط مصحح سوم تصحیح می‌شود. بارم‌بندی هر بخش، یک سوال ماشینی مشخص می‌شود و برگه‌ها بر این اساس تصحیح می‌شوند و جمع نهایی نمرات الکترونیک انجام می‌شود. امسال تصحیح دستی - الکترونیک انجام می‌شود و تمام‌الکترونیک نخواهد بود. سوالات نهایی برای همه دانش‌آموزان، کشوری و یکسان است اما نمرات حاصل بر اساس هر سهمیه جداگانه تراز نهایی می‌شود.»

این کارشناس در ارتباط با تاثیر مستقیم تمرکز بر توانایی یادگیری افراد تصریح کرد: «تمرکز، درب ورودی تفکر است و بدون تمرکز، فکر کردن نیز ممکن نیست. تمرکز به‌طور مستقیم و جدی با توانایی یادگیری افراد در ارتباط است. از آنجایی که تمرکز، افزایش اعتماد‌به‌نفس را با خود به همراه دارد، می‌توان گفت که یکی دیگر از نتایج تاثیرات اضطراب بر تمرکز، کاهش اعتمادبه‌نفس است‌. اضطراب باعث ضعیف شدن قدرت فکر کردن می‌شود و در نتیجه در چنین حالتی نمی‌توانید تصمیمات معقول و مناسب بگیرید و برای اینکه بتوانیم به خوبی در رابطه با مسائل مختلف بیندیشیم به تمرکز نیاز داریم.» 

وی خاطرنشان کرد: «کارکردهای اجرایی مغز از جمله حافظه، استدلال، ادراک و تصمیم‌گیری، همه و همه به‌ شدت تحت تأثیر تمرکز قرار دارند و نقص در تمرکز عملاً می‌تواند با مختل کردن کارکردهای ذهنی، تمام زندگی را مختل کند. داشتن تمرکز در کارها از جمله مطالعه موجب کاهش اضطراب می‌شود و مطالعه سطحی، هیچ کمکی به افزایش اعتماد‌به‌نفس دانش‌آموزان در یادگیری مطالب نمی‌کند.

سهرابی افزود: «اگر با تمرکز کافی بتوانید مفاهیم را به‌طور عمیق درک کنید، سرعت مطالعه و کیفیت یادگیری افزایش پیدا می‌کند و اگر به خاطر عدم درک مطالب، دچار بی‌حوصلگی و سستی شدید به جای خواب یا ترک مطالعه از معلم، دوستان، یا خانواده خود کمک بگیرید.»

خبرنگار : دانش‌‌آموز: فریناز کریمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار