مشاور تحصیلی دبیرستان هیات‌امنایی راضیه شکرایی:

فضاسازی مناسب خانه در ایام امتحان، امری مهم در موفقیت دانش‌آموزان است

شهرری دو (پانا) - مشاور تحصیلی دبیرستان هیات‌امنایی راضیه شکرایی، فضاسازی مناسب خانه در ایام امتحان را یک امر مهم و ضروری در موفقیت دانش‌آموز و کسب نمره خوب برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۷۹۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
فضاسازی مناسب خانه در ایام امتحان، امری مهم در موفقیت دانش‌آموزان است

در خرداد که از پرمشغله‌ترین ماه‌های تحصیل برای دانش‌آموزان، اولیا و دبیران است، بهترین روش برای آگاهی از چگونگی مطالعه و کسب نمره خوب در امتحانات نهایی، مراجعه به یک مشاوره تحصیلی و استفاده از تجارب آن‌ها در این زمینه است. به همین منظور به گفت‌وگو با یک مشاور تحصیلی پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

اکرم رسولی، مشاور تحصیلی دبیرستان هیأت‌امنایی راضیه شکرایی ناحیه 2 شهرری، نظر خود در مورد برنامه‌ریزی دانش‌آموزان در طول امتحانات را اینگونه بیان کرد: «در ایام امتحانات برنامه‌ریزی دانش‌آموزان باید منعطف باشد و مهم‌ترین نکته این است که تا حد امکان به برنامه پایبند باشند. در برنامه درسی، مرور کردن را باید در نظر بگیرند و بهترین روش این است که برنامه‌ریزی را از اول ترم شروع کنند و درس خواندن را به ایام امتحان موکول نکنند. در برنامه‌ریزی درسی باید با در نظر گرفتن تناسب دروس مختلف به آن وقت اختصاص دهند و اولویت‌ها را در نظر بگیرند.»

رسولی با اشاره به بهترین روش کسب نمره خوب در امتحان اظهار کرد: «تمرکز بر مباحث چه در کلاس درس و چه در هنگام مطالعه، استفاده بهینه از زمان و مدیریت کردن آن، موکول نکردن مطالعه به زمان فرجه و شب امتحان، توجه به نکات مهم دروس و یادداشت‌برداری، یاد کردن خداوند و حفظ اعتماد به نفس، استفاده از برنامه‌ریزی مناسب و اشکال‌گیری در طول سال تحصیلی از عوامل مهم در کسب نمره مد نظر است.»

این مشاور تحصیلی توضیح داد: «تحقیقات نشان داده که تسلط معلم بر دانش موضوعی، فقط ۵۰ درصد روی موفقیت او در تدریس تأثیر می‌گذارد. بخش زیادی از این موفقیت به مهارت‌های معلمی در زمینه ارتباط با دانش‌آموزان، والدین و سایر همکاران بستگی دارد و همچنین ثابت شده که میزان ارتباط و تعامل بین معلم و دانش‌آموز تأثیر مستقیمی بر روی موفقیت تحصیلی شاگردان دارد.»

وی با اشاره به اهمیت کسب نمره خوب در امتحانات نهایی برای ادامه تحصیل خاطرنشان کرد: «ایجاد سابقه تحصیلی در کنار نتایج کنکور سراسری توسط نمرات امتحانات نهایی در فرآیند گزینش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به مراکز آموزش عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور از سابقه تحصیلی، نمرات دروس عمومی و تخصصی در هر رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه است که آزمون آن‌ها به شیوه سراسری و نهایی برگزار شده است.»

مشاور تحصیلی دبیرستان راضیه شکرایی، علت اهمیت این نمرات برای دانش‌آموزان، اولیاء و دبیران را اینگونه خواند: «معدل سال‌های تحصیلی که امتحانات پایانی آن‌ها به‌صورت نهایی برگزار شده در کنکور تأثیرگذار خواهد بود. از این رو برای اولیا و دانش‌آموزان اهمیت دارد، نمره خوب زمینه‌ساز ورود به دانشگاه‌های معتبر است و دانشگاه‌های معتبر نیز راهگشای یک شغل خوب است.»

رسولی، انگیزه دانش‌آموز برای کسب نمره خوب را چنین دانست و گفت: «علاقه‌مندی دانش‌آموزان نسبت به دروس، تعیین اهدافی که متناسب با توانایی وی باشد و تمرکز روی زمان حال و توجه به آن و فراموش کردن گذشته و توکل به خداوند برای آینده مسبب ایجاد انگیزه برای گرفتن نمره خوب است.»

این مشاور تحصیلی با توجه به اهمیت فراوان فضای مطالعه دانش‌آموز در ایام امتحان اظهار کرد: «اولیا با فضاسازی مناسب خانه در ایام امتحانات می‌توانند کمک شایانی به دانش‌آموزان داشته باشند و این نیز یک امر مهم در موفقیت دانش‌آموزان است. این فضاسازی مربوط به امکانات و تجهیزات، تغذیه، فضای روانی و حاکمیت آرامش است، مدیریت روانی فضای منزل در ایام امتحانات، نقش زیادی در افزایش تمرکز دانش‌آموز دارد و برخلاف آن تصمیمات خانوادگی، بررسی و حل مشکلات خانوادگی که باعث مشغولیت‌های فکری است سبب کاهش تمرکز خواهد شد.»

خبرنگار : دانش‌آموز: زهرا خسروزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار