دبیر ریاضی دبیرستان هفده شهریور فیروزکوه:

تقویت توانایی پاسخگویی از علل موفقیت دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی است

فیروزکوه (پانا) - دبیر ریاضی دبیرستان هفده شهریور شهرستان فیروزکوه، توانایی فهم مطالب را متفاوت با توانایی پاسخگویی خواند و گفت تقویت توانایی پاسخگویی از علل موفقیت دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی است.

کد مطلب: ۱۴۷۹۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
تقویت توانایی پاسخگویی از علل موفقیت دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی است

مریم زیاری در گفت‌وگو با پانا درخصوص مهم‌ترین نکات یادگیری موثر در درس ریاضی خطاب به دانش‌آموزان گفت: «خواندن و گوش دادن، قسمتی از یادگیری درس ریاضیات است اما همه‌ آن نیست. بخش عمده‌ یادگیری ریاضیات، انجام تمرینات مداوم است. تکالیف خود را حتما انجام دهید تا یاد بگیرید در مسائل مختلف چگونه باید از روش‌ها و فرمول‌ها استفاده کنید. مباحث ریاضیات، زنجیره‌ای و به هم پیوسته است. چیزی که امروز به شما درس داده می‌شود بر اساس آموخته‌های قبلی شما است و همین که عقب افتادید، درک مفاهیم جدید و دوباره رسیدن به درس سخت می‌شود.»

وی در مورد مراحل آموزش تدریجی این درس افزود: «آماده شدن برای امتحان آن هم در دقایق آخر، راه‌گشا نخواهد بود.حدالامکان در همه‌ کلاس‌ها شرکت کنید و مباحث را به تدریج بیاموزید. سعی نکنید روش‌ها را در ریاضیات حفظ کنید. فرمول‌ها و روش‌های بسیار زیادی تحت عنوان نکات تستی در ریاضیات وجود دارد که با کوچک‌ترین تغییری در فرض مسئله بلااستفاده می‌شود. کافی‌ است بر مفاهیم اصلی و روش‌های کلیدی مسلط شوید. وقتی روشی را برای حل یک مسئله یاد گرفتید، مفهوم مورد استفاده در همان روش در اغلب موارد برای دیگر مسائل هم می‌تواند استفاده شود.»

زیاری، داشتن اعتماد‌به‌‌نفس را عملی در جهت کاهش اضطراب دانست و بیان کرد: «وقتی با مسئله‌ جدیدی روبه‌رو می‌شوید، سعی کنید آموخته‌های قبلی خود را بر مسئله‌ جدید اِعمال کنید. فرهنگ لغات ریاضی را یاد بگیرید. گاهی کلمه‌ای که در ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معنای متفاوتی نسبت به آنچه شما قبلا و در زندگی روزمره می‌دانستید می‌دهد. مانند کلمه‌ «اتحاد» کلمات و اصطلاحات جدید ریاضی و معنای ریاضی آن‌ها را در قسمت‌های خاصی از دفتر خود وارد کنید و به خاطر بسپارید. ریاضیات، مبحثی است که بسیاری از دانش‌آموزان را مضطرب می‌کند. داشتن اعتماد‌به‌‌نفس می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد.»

این دبیر ریاضی تصریح کرد: «امتحان نهایى امسال به نوعى کنکور تشریحى است. پس سعی کنید با آمادگی کامل در آن شرکت کنید. مطالعهٔ شما نباید صرفا در سطح سؤالات امتحان‌های نهایی سال‌هاى قبل باشد، زیرا برخى سؤالات ممکن است مفهومى یا فرامفهومى باشند. به همهٔ سؤالات با خطی خوش و به‌صورت خوانا، دقیق و کامل پاسخ دهید و سپس پاسخ خود را با سؤال مطرح‌شده کنترل کنید.»

وی با توضیح مراحل یک آزمون موفق افزود: «برای مطالعهٔ هر درس، صِرف حفظ عبارت‌های کتاب کافى نیست و باید به مفاهیم هر درس، تسلط کامل پیدا کنید. توانایى فهم مطالب با توانایى پاسخگویى متفاوت است. سعی کنید توانایى پاسخگویى خود را تقویت کنید. در هنگام مطالعهٔ کتاب، هر پاراگرافى که مى‌خوانید را باید حدس بزنید که چه سؤالاتى ممکن است از آن قسمت طرح شود و با مرور و تکرار مطالب قبلى از فراموشى آن‌ها بکاهید و به تثبیت مطالب در ذهن خود بپردازید.»

زیاری خاطرنشان کرد: «برای پاسخ دادن به سؤالاتی مانند کامل‌کردنی، صحیح و غلط و... سعى کنید تا حد ممکن، عین واژگان کلیدى و عبارات مهم را به خاطر بسپارید. دقت کنید به همه قسمت‌هاى سؤالات چندقسمتى پاسخ داده‌باشید. از آنجا که تصحیح آزمون به‌صورت الکترونیکى است، دقت کنید رنگ خودکارتان کم‌رنگ نباشد و از حاشیه و ریزنویسى و پراکنده‌نویسى بپرهیزید تا در اسکن برگه امتحانى، حق شما ضایع نشود.»

خبرنگار : دانش‌آموز: فریناز کریمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار