مشاور تحصیلی دبیرستان امامیه ناحیه ۲ بهارستان:

قطار امتحانات با همکاری مثلث والدین، معلمان و دانش‌آموزان به سمت موفقیت می‌رود

بهارستان دو (پانا) - مشاور تحصیلی و تربیتی دبیرستان دخترانه امامیه ناحیه 2 بهارستان، همکاری و هماهنگی مثلث والدین، معلمان و دانش‌آموزان را باعث کنترل استرس و از عوامل موفقیت در امتحانات نهایی دانش‌آموزان خواند.

کد مطلب: ۱۴۷۹۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
قطار امتحانات با همکاری مثلث والدین، معلمان و دانش‌آموزان به سمت موفقیت می‌رود

امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه نهم از ۲۸ اردیبهشت در سراسر کشور آغاز شده و طبق مصوبه جدید، امسال برای اولین بار دانش‌آموزان پایه نهمی امتحانات علوم تجربی، ادبیات فارسی و ریاضی را به صورت کشوری و در ساعات هماهنگ امتحان دادند.

مژگان علی‌ولی‌اللهی، مشاور تحصیلی و تربیتی دبیرستان دخترانه امامیه ناحیه دو بهارستان در گفت‌وگو با پانا به بیان برخی نکات مثبت امتحانات پرداخت و گفت: «زمان داده‌شده به دانش‌آموزان در امتحانات نهایی بسیار دقیق، کافی و مشخص بوده و اطلاع‌رسانی برنامه امتحانی به‌موقع انجام شده و فاصله بین امتحانات  ایده‌آل است. همچنین فضای در نظر گرفته‌شده برای امتحانات و عدم مشاهده کاستی کادرهای مدیریتی از نقاط قوت دوره امتحان است.»

وی با اشاره به نکات ضعف این دوره از امتحانات بیان کرد: «رعایت نشدن بودجه‌بندی در امتحانات از مهم‌ترین نقاط منفی طراحان سوالات بود. چرا که گاهی امتحان را به طور مناسب به بخش‌های تستی، تشریحی، مفهومی و... تقسیم نکرده بودند و در برخی امتحانات مانند امتحان علوم کشوری، سوالات از حالت ایده‌آل خارج بوده و کارشناسان و طراحان سوالات نیز بر این اصل اشراف داشتند‌.»

این مشاور تحصیلی، منابع موثق امتحانی را اینگونه تشریح کرد: «کتب درسی، بهترین منابع امتحانات نهایی هستند اما در کنار آن نیز جزوه‌ها و کمک‌درسی‌های برخی انتشارات نیز کمک شایانی به دانش‌آموزان برای درک مفهوم بهتر دروس می‌کند. زیرا جزئیات متن کتاب در این جزوه‌ها تشریح شده است. متن‌ها و مطالب پاورقی کتب درسی از علاقه‌مندی‌های طراحان سوالات امتحانی است که دانش‌آموزان طالب نمره مطلوب نباید از آن غافل شوند‌‌.»

علی‌ولی‌اللهی درخصوص بهترین روش درس خواندن در دوران امتحانات بیان کرد: «روش معکوس، بهترین روش درس خواندن دروس به‌‌ویژه دروس تخصصی است. در روش معکوس، بزرگ‌ترین قورباغه را اول قورت می‌دهیم و درس خواندن را از سخت‌ترین دروس آغاز می‌کنیم. زیرا تجربه ثابت کرده در ساعات اولیه درس خواندن، انرژی شخص در صدر خود قرار دارد و مطالب با درصد بالاتری در ذهن ماندگار می‌شوند.»

مشاور تحصیلی و تربیتی دبیرستان دخترانه امامیه افزود: «دومین روش موثر درس خواندن این است که پس از خواندن یک صفحه پربار کلمات سخت و مهم یادداشت شود و در آخر داستان و یا پاراگرافی مرتبط با همان کلمات نوشته شود تا آن مطالب و کلیدواژگان در ذهن ثبت شوند؛ زیرا هر نوشته‌ای که زاده ذهن و خلاقیت افراد باشد با توجه به قدرت کلمات هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نمی‌شود.»

این مشاور برتر ناحیه 2 بهارستان درباره راه‌های کنترل استرس گفت: «استرس به معنای تشویش قبل از وقوع حادثه و اضطراب یعنی تشویش در حین حادثه؛ ما توانایی پیشگیری از اضطراب برای مواجه نشدن با استرس را با انجام تمرینات تنفسی مانند ۴۷۸ که به آرامی در وهله اول ابتدا به مدت ۴ ثانیه نفس می‌کشیم و سپس به مدت 7 ثانیه نفس را حبس و در نهایت به مدت 8 ثانیه اجازه دهید هوا از ریه‌ها خارج شود و این مراحل را چندین بار تکرار کنید، باور به اینکه خداوند همه مراحل‌، مطالب و چالش‌ها را برای ما آسان می‌گرداند نقش امیدآفرینی در روحیه دانش‌آموزان واکنش‌پذیر در امتحانات دارد.»

عضو کمیسیون مشاوران برتر کشور با اشاره چند ترفند معجزه‌آسای جلوگیری از افزایش استرس تصریح کرد: «هنگام تحویل اوراق امتحانی، دانش‌آموزان نباید تمام سؤالات را زیر ذره‌بین قرار دهند. چون ریشه استرس امتحانات در کلی‌نگری و عدم تمرکز دقیق بر تک‌تک سوالات است؛ گام‌به‌گام پیش رفتن در امتحانات مانع قفل شدن ذهن و از یاد رفتن مطالب می‌شود.»

این دبیر روانشناسی در ادامه، مثلث والدین، دانش‌آموز و معلمان را در برگزاری موفقیت‌آمیز  امتحانات موثر دانست و اذعان کرد: «همواره مدیران و معلمان از ماه پیشین امتحانات در حال تدارکات برگزاری امتحانات هستند. مثلث والدین، دانش‌آموزان و معلمان و مسئولان برگزاری امتحانات نقش موثری دارند که هر یک باید به خوبی نقش خود را ایفا کنند. معلمان نباید امتحان را به عنوان نقطه پایان مرحله‌ای از آموزش به شمار آورند بلکه باید آن را بخشی از فرآیند یاددهی و یادگیری محسوب کنند، معلمان و مشاوران وظیفه دارند به صورت روانی دانش‌آموزان را آماده‌ کنند‌.»

علی‌ولی‌اللهی خاطرنشان کرد: «بر چشم‌برهم‌زدنی، دوران تابستان به پایان می‌رسد. پس الزام موفقیت و نتیجه‌گیری در تابستان، هدفمند پیش رفتن در این 3 ماه طلایی است. فعالیت‌های هنری، تربیتی، پرورشی، درسی و... باید در صدر برنامه‌ریزی آنان باشد و حتما زبان انگلیسی خود را برای گسترش روابط و تقویت زبان بین‌المللی خود که یک استعداد به شمار می‌رود تقویت کنند، مطالعه کتاب‌های تالیف‌شده از نویسندگان مشهور یا گمنام برای بهبود نگرش، افزایش اطلاعات و پیشرفت در حوزه ادبیات از آنگونه مواردی است که تابستانی شیرین برای دانش‌آموزان به ارمغان خواهد آورد‌.»

خبرنگار : دانش‌آموز: حنانه کربلایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار