مربی طرح دادرس و امداد و نجات شهرستان ری مطرح کرد:

ضرورت آموزش و آگاه‌سازی دانش‌آموزان با مهارت امدادرسانی

شهرری دو (پانا) - مربی طرح دادرس و امداد و نجات شهرستان ری، مهمترین علل کسب موفقیت در امدادرسانی به مردم را کمک کردن به فرد مجروح و بیمار و درک حس شیرین حاصل از آن خواند و بر ضرورت اجرای این طرح برای دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۷۵۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت آموزش و آگاه‌سازی دانش‌آموزان با مهارت امدادرسانی

سانحه و حادثه، زمان و مکان نمی‌شناسد و ممکن است در هر لحظه، همه جا و برای هر کسی اتفاق بیفتد. بنابراین هر فرد باید بداند در مواقع بحرانی که در کنار مجروح و بیمار قرار دارد و قبل از رساندن به بیمارستان چگونه آن‌ها را احیا کند و از شدت گرفتن عارضه پیشگیری کند.

به همین دلیل المپیاد استانی طرح دادرس که به معنای «دانش‌آموز آماده در روزهای سخت» است، ویژه دانش‌آموزانی که به‌طور داوطلبانه کمک‌های اولیه را در مدارس آموزش دیدند، برگزار شد. در این المپیاد، تیم منتخب دادرس مدارس مختلف  مناطق شهرستان‌های استان تهران حضور پیدا کردند تا با اطمینان خاطر نسبت به آگاهی‌ها و دانسته‌های خود به هنگام امدادرسانی به مردم، نقش خود را به خوبی اجرا کنند. در همین راستا به گفت‌وگویی با مربی طرح دادرس و امداد و نجات شهرستان ری پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

پروانه نعمت‌الهی، مربی طرح دادرس شهرستان ری در حاشیه برگزاری المپیاد استانی طرح هلال احمر در گفت‌وگو با پانا خاطرنشان کرد: «برگزاری جلسه توجیهی در رابطه با اهداف و اجرای طرح دادرس به صورت نمادین در سطح مدارس از جمله مهمترین اقدامات دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقات استانی است. شناسایی و عضوگیری دانش‌آموزان علاقه‌مند به عضویت در این طرح و برگزاری کلاس و ارائه برنامه‌های آموزشی تئوری و عملی و آماده‌سازی اعضا جهت شرکت در مسابقه از جمله اقداماتی است که طی سال تحصیلی 1403-1402 برای آماده‌سازی دانش‌آموزان انجام داده‌ایم.»

این مربی امداد و نجات اذعان کرد: «۳۸ سال است که در حوزه هلال احمر، فعالیت دارم که ۱۲ سال آن در دوره طرح دادرس بوده و هدف من امداد و کمک به مردم و انتقال آموخته‌های خود به فراگیران و نسل‌های جدید و آینده است. در کشور ما که از جمله کشورهای حادثه‌خیر جهان محسوب می‌شود، وجود یک امدادگر در هر خانه از ضروریات است و چه بهتر که دانش‌آموزان نسل جدید از امدادگران آگاه کشور باشند.»

وی توضیح داد: «دانش‌آموزان ما به علت یادگیری کمک‌های اولیه و عقیده بر اینکه در هر خانواده یک امدادگر باشد و همچنین جهت کم کردن آلام بشری باید در مواقع لزوم و اضطراری و در برابر حوادث غیرمترقبه حداقل آگاهی از کمک‌های اولیه را داشته باشند و این وظیفه‌ای بر دوش نسل جدید و آینده‌ساز مملکت ما است.»

نعمت‌الهی با اشاره به مهمترین نقش در یادگیری حوزه هلال احمر و عامل کسب موفقیت در کمک به مجروح یا بیمار بیان کرد: «مهمترین نقش، علاقه و حس انسان‌دوستی و ازخودگذشتگی و مهمترین عامل، مشارکت در این طرح است و لذت نجات دادن یک فرد مجروح یا بیمار از مواردی است که به یک امدادگر، حس بسیار خوبی می‌دهد و در کنار این موارد باز هم حفظ خونسردی در شرایط بحرانی، مهمترین عامل کسب موفقیت در کمک‌رسانی به یک مصدوم یا مجروح است.»

مربی امداد و نجات و همچنین مربی دادرس شهرری در رابطه با برگزاری المپیاد استانی طرح دادرس اظهار کرد: «هرساله این طرح اجرا می‌شد و متاسفانه به دلیل بیماری کرونا مدتی متوقف شد اما امسال تعداد ۱۰ شهرستان در این المپیاد شرکت کرده بودند که یکی از آن‌ها شهرستان ری بود.»

وی گفت: «رقابت‌های این آزمون، خیلی سنگین و دشوار بود. در بدو ورود تمام رفتاری‌های دادرسین زیر نظر قرار گرفت و دانش‌آموزان شهرستان ری تقریبا آمادگی لازم را داشتند اما رقابت همچنان تنگاتنگ پیگیری شد و 3 تیم معرفی‌شده به مرحله‌ بالاتر صعود کردند. شاید خیلی از تیم‌ها با کمترین اختلاف و کوچکترین اشتباه از این رتبه حذف شدند اما باز هم تجربه و لحظات خوشی را سپری کردند.»

تیم دادرس دبیرستان راضیه شکرایی شهرستان ری در مسابقات بین منطقه‌ای، مقام اول را کسب کرد و به مسابقات استانی راه یافت و در انتظار نتیجه این دوره از مسابقات است.

نویسنده : زهرا خسرو زاده عکاس : زهرا خسرو زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار